علیرضا محجوب گفت: وقتی دولت نرخ تورم نقطه ای سال قبل را ۶۷ درصد اعلام کرده، یعنی تورمی که بر قدرت خرید کارگر اثر داشته است، برای امسال هم تورم ۳۰ درصد پیش بینی کرده است، یعنی تورم از جیب فقرا و به نفع اغنیا بوده است.

حقوق و دستمزد

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا محجوب در مورد مصوبه شورای عالی کار برای رشد ۲۷ درصد حداقل مزد کارگران و امکان تجدید نظر در آن گفت: دادخواست و شکایتی برای لغو مصوبه شورای عالی کار تهیه کرده ایم که در اولین فرصت بعد از تعطیلات به دیوان عدالت اداری ارائه می کنیم.

وی این را هم گفت: آنچه که دیوان عدالت قبلا در مورد دادخواستهای مشابه رای داد بر اساس ماده ۴۱ قانون کار است که آنجا گفته حد اقل مزد باید با توجه به سبد معیشت کارگری و نرخ تورم تعیین شود و دیوان این جمله را به عنوان تعیین تکلیف قطعی برای شورای عالی کار تلقی نکرد . چون گفته تکلیف نمی آورد.

دبیرکل خانه کارگر این را هم اضافه کرد: دیوان عدالت اداری در عین حال تصریح کرد، جمله ماده ۴۱ قانون کار تکلیف نمی آورد ولی انصاف می آورد. لذا با توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه ای که بانک مرکزی ۶۷ درصد اعلام کرده، بنابر این رشد حداقل مزد ۲۷ درصدی انصاف آور نیست.

محجوب این را هم تاکید کرد که بنابر وعده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، مصوبه شورای عالی کار برای حداقل مزد کارگران قابل تجدید نظر است، چون حتی نرخ تورمی که دولت برای سال جای پیش بینی کرده ۳۰ درصد است که از نرخ دستمزد کارگران هم بیشتر است.

نماینده سابق مجلس در مورد این که آیا دادخواست از طرف خانه کارگر یا شخصی به دیوان عدالت اداری ارائه خواهد شد، گفت: باید با وکلا مشورت بگیریم که کدام حالت بهتر است اما اگر هم از طرف یک مجموعه باشد، باید تسط وکیل طرح شکایت شود.

محجوب در مورد مهار تورم و افزایش ۲۷ درصدی حداقل مزد کارگران گفت: ما در باب مهار تورم هم با رئیس جمهور و هم پیام مقام معظم رهبری هم نظر هستیم، ولی معتقدیم باید مهار تورم به نفع فقرا و از جیب اغنیا صورت گیرد نه بر عکس از جیب فقرا و به نفع اغنیا باشد.

وی افزود: گرچه برخی افراد معتقدند که بار روانی افزایش دستمزد باعث افزایش قیمت و در نتیجه تورم می شود،اما طبق گزارش معاون روابط کار در سال ۹۶ سهم دستمزد کارگران از تولید ناخالص داخلی ۶.۵۸ درصد و طبق نظر سازمان برنامه و بودجه در بالاترین رقم ۱۰ درصد است، بنابر این اگر دستمزد کارگر ۱۰۰ درصد هم اضافه شود، نقش آن در تورم در حد ۲ درصد خواهد بود.

دبیرکل خانه کارگر این را هم افزود: وقتی دولت نرخ تورم نقطه ای سال قبل را ۶۷ درصد اعلام کرده، یعنی تورمی که بر قدرت خرید کارگر اثر داشته است، برای امسال هم تورم ۳۰ درصد پیش بینی کرده است، یعنی تورم از جیب فقرا و به نفع اغنیا بوده است.

محجوب در مورد اثر حداقل مزد بر مستمری بازنشستگان و بار مالی برای صندوقهای بازنشستگی که الان هم مشکل دارند، گفت: در حال حاضر حدود ۳.۷ میلیون مستمری بگیر صندوقها و ۸.۵ تا ۹ میلیون کارگر بیمه پرداز در کشور است. یعنی در مقابل هر بازنشسته ۳ بیمه پرداز است، در حالی که در سالهای قبل این رقم یک به ۷ بود.

وی تاکید کرد نمی توان منفعت بزرگی از جیب کارگران به جیب یک اقلیت برود. باید صندوقها از طریق دیگری کارآمدتر شوند.

نماینده سابق مجلس در مورد این گفته می شود دولت یارانه هر خانوار میانگین کارگری ۳.۳ نفری را ماهانه ۱ میلیون تومان می دهد و با احتساب رشد ۲۷ درصدی حداقل مزد، نرخ تورم جبران می شود، گفت: اولا هر کس کرامتی دارد، نباید آن را حساب کند، ثانیا یارانه یک درآمد ناپایدار است، در حالی که دستمزد درآمد پایدار است که نباید خدشه ای به آن وارد شود.

وی گفت: کارفرمایان هزینه تولید خود را دست بالا گرفته و اصطلاحا ضخیم حساب می کنند، بنابر این بهترین روش این است که دولت اقلام اساسی خوراک خانوار کارگری را به نرخ مناسب و از طریق بن کارگری یاکالا برگ الکترونیک یا سبد کارگری تهیه کند تا قدری از هزینه معیشت کارگر کاسته شود.

محجوب در مورد هزینه مسکن خانوار کارگری نیز این را تاکید کرد که در اصل ۴۳ قانون اساسی تامین خوراک و مسکن و بیمه برای آحاد جامعه از جمله کارگران بر عهده دولتها گذاشته شده است، انتظار تهیه مسکن بزرگ است، اما تهیه خوراک و حفظ سفره کارگران را می توان انتظار داشت.

به گفته وی عمده کارگران در مسکن های نامناسب و حاشیه شهرهای زندگی می کنند.

محجوب گفت: اولویت کارگران تامین خوراک، پوشاک و مسکن است و ما مطالبه گر این نیازهای ضروری هستیم و معتقدیم به جای پرداخت یارانه نقدی باید اقلام اساسی از طریق کالابرگ الکترونیک یا بن کارگری تهیه شود.

کد خبر 751194
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 35
  • نظرات غیرقابل انتشار: 64
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    31 2
    اقای محجوب شما خیلی فکر کارگرها هستی لطف کن تعرفه استراحتگاههای خانه کارگر رو پایین بیار.حقوق کارگر از پیش تعیین شده است واز دست شما کاری ساخته نیست
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      27 3
      کارگران مگه سفره ای هم دارن که بخواد کوچک بشه؟!
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    86 4
    خیلی وقته سفره کارگر کوچیک شده تورم دقیقا به اقشار ضعیف صدمه میزنه مگرنه کسی که ثروتمنده که دارایش با تورم گرون تر هم میشه ، جمهوری اسلامی یه جوری اختلاف طبقاتی درست کرده که تو کشور های سرمایه داری مثل آمریکا هم اینجوری نیست.
  • بهزاد IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    83 2
    سلام سال ۸۲ بنده ۸۵ هزار تومان پایه حقوقم بود و سکه ۵۶ هزار تومن . لطفا کنن . بمیزان سال ۸۲ پایه حقوق تعیین کنن که بتونم حداقل یک سکه بهار ازادی بخرم . مطمین هستم عمرا اینکار بکنن .چون سیستم برده طراحی شده . فقط روزی یک وعده غذا بخوریم . زنده باشیم . و مثل برده براشون کار بکنیم
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    83 4
    دیوان عدالت اداری نشان خواهدداد که تحت سلطه حکومت هست یا مثل اسمش مجری عدالت هست. هرچند نمایندگان کارگران که مستقل بودند را درجلسه تعیین دستمزد تحت فشارهای امنیتی قرار دادند دیوان عدالت اداری که خود بخود زیر سلطه نهادهای امنیتی هست و امیدی به آن نداریم.
  • مسعود معروفی IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    74 3
    خداپدرتوبیاپرزه .هیچکس بفکر کارگر وبازنشیسته تامین اجتماعی نیست .باید مدال داد به محجوب
  • بهار US ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    60 1
    بهتره تیتر بزنید سفره کارگر جمع نشود، دیگه کوچکتر از این وجود نداره
  • حسام IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    55 3
    باسلام و عرض ادب و احترام بابت پیگیری و دفاع شما از حقوق کارگران ممنونیم. امیدوارم این دفاعیه بحق کارگران محقق شود .
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    32 6
    مگر سفره کارمندان کوچک نشده ؟؟ کمی خجالت بکشید حقوق و باز نشستکی کارگران عزیز در برقهای منطقه ای ماشا الله دوست همکار کار مند خودم چقدر تفاوت داره با همکار عزیز کار گر خودم در آن اداره کسی بخیل نیست بالآخره ما هم آدمیم مگر بازار خریدها جدا هستند ؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    35 11
    آقای محجوب دلش برای کارگران سوخته یا برای سود سهام صندوق های بیمه که توش سهام دارن چون با بالا رفتن حقوق کارگران اونم فقط در ورقه های مصوب حق بیمشون هم بالاتر میره و هیچ نفعی برای ما نداره
    • ابراهیم IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      17 3
      بهتر در افزایش حقوق کارمندان دولت ، اول ۱۲۰ ساعت اضافه کاری، سهام عدالت ، مسکن مهر و ده ها مزیت ، و نهایتا افزایش حقوق نیمه دوم سال رو هم قطع کنند تا بشه با درامد کارگر مقایسه کرد.
  • رحیم IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    33 3
    تورم یعنی چی؟؟؟یعنی همون کارفرما همه کاره است برای کالا با میل خودش نرخ می‌ذاره.وبا نرخ تورمی به بازار عرضه می‌کنه..سبب تورم کار فرماست. نه دستمزد کارگر
  • مادر داغدار IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    30 1
    من هم همسرم حقوقش یک ملیون ۷۰۰ تومان مباشد بازنشستگی ۱۰ سال دار چرا اینقدر کمه بکجا مراجعه کن تورو خدا راهنماییم کنید
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    29 0
    کارتون ومیکنید بعد حالا دارید انتقاد میکنید
  • علی IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    20 8
    باز خوش به حال کارگرا به کارمند حداقل بگیر با ی فرزند هفت و سیصد تومن حقوق می دادن دمشون گرم، مجلس که به نفع غنی قانون وضع می کنه بیشتر از این انتظاری نیست ! مجلس خواص هست دیگه فقط موقع رای گیری به فکر ما هستید جای تشکر داره!
  • مستمری بگیرتامین اجتماعی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    23 2
    جناب اقای محجوب زمانیکه بانک مرکزی تورم سال۱۴۰۱ رواعلام کردچرا دوستان شورای عالی ودیگردوستان مصوبه اضافه حقوق رو امضاء کردندشماها دیدیدبازنشستگان چقدرزجرکشیدنددرسفره ما اشک زجروخون بود برای درمان که بایدطبق قانون اساسی برای بازنشستگان رایگان هست ولی باحذف ارز۴۲۰۰ بقدری گران شد برای همسرم که بیماری دیابت دارددربهمن ماه۱۵۵۰هزارتومن هزینه شده اسفندماه هم همین طور بازجرداریم زندگی میکنیم اخه چرا
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    33 3
    من که با دوستانم قرار گذاشتیم اگر این حقوق بمونه از کار بیایم بیرون چون این حقوق نیست این حتی برای بخورو نمیر هم کافی نیست به هیچ درد نمیخوره
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    52 1
    لابد باید همانندسال گذشته چندین ماه خون ما را توشیشه کنند تا حق به حق دار برسه از این دولت بی عرضه توقعی غیر از این نبود کی کار این دولت تمام میشه تا ملت یه نفس راحت بکشن
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    36 1
    به ما کارگرها رحم بیشتر از این روسیاه زن بچمون نکنید
  • ناشناس IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    41 3
    دستمزد 27درصدی کارگران به بخش تولید کشور ومعیشت کارگران صدمه بزرگی وارد میکند و انگیزه کارگران را برای کارکردن از بین میبرد امیدوارم که وزیر کار محترم تجدیدنظر کند
  • حمید حاجی آقا IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    28 1
    پس بازنشسته بد بخت چی میشه
  • امید IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    16 7
    همه کارگران ازاقای محجوب و.افرادی که صمیمانه و دلسوزانه از حق کارگران دفاع میکنند کمال تشکر را داشته.وعاقبت بخیر این دنیا وان دنیا را ازخداوند منان خواسته و دعای خیرهمیشگی کارگران نثارشان.
  • جانباز IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    36 4
    دولت رئیسی بارها نشان داده که بر ضد مستضعفان و کارگران زحمتکش عمل میکند ولی باید نفرین فرستاد بر آن نمایندگان کارگری که این نرخ افزایش را قبول کردن
  • علیرضا IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    49 1
    چه فرقی به حال کار گر کرد نه از دولت رفسنجانی نه اردولت خاتمی نه احمدی نژاد نه روحانی نه رییس خیرندیدم
  • مجید IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    21 1
    در مورد صندوقهای بازنشستگی حداقل میشه جلوی بازنشستگی اجباری کارمند و کارگری که مایل به ادامه کار هستند را گرفت. الان علیرغم اینکه خیلی‌ها مایلند به کار ادامه دهند اما کارفرما برای جایگزینی نیروهای قدیمی با نیروی جدید با حقوق پایینتر، کارگران قدیمی را مجبور به ارائه درخواست بازنشستگی میکنند و در بعضی موارد حتی نیروی جدیدی هم جذب نمی‌کنند نمونه واضح این پدیده مخابرات است که طی دوسال اخیر چند هزار نفر از کارکنان را در حالی که مایل به ادامه کار بودند و کمتر از 35 سال سابقه کار داشتند و به لحاظ قانونی می‌توانستند به کارشان ادامه دهند و بدون جذب و استخدام هیچ نیروی جدیدی مجبور به بازنشستگی کردند صندوقهای بازنشستگی می‌توانند در این کار مداخله و مانع بازنشستگی اجباری قبل از سن 60 سالگی شوند.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    12 4
    باتصویب حقوق حقوق نمیخواداضافه کنند جلوی بالارفتن قیمتهاروبگیرند
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    15 0
    به نظر من اگر نرخ تورم تکلیف قانونی ایجاد نمی‌کند ولی انصاف را باید در نظر گرفت ، باز هم اخلاق در هر جامعه ایی حاکم بر قوانین است و ملاک اخلاق و انسانیت حفظ انصاف است چطور با تورم ۶۷ درصدی دستمزد و بازنشستگی ۲۰ تا ۲۷ درصد افزایش می‌آید در حالیکه تاثیر دستمزد ۱۰۰ درصدی فقط ۲ درصد تورم را بالا می‌برد، تصمیم شورای عالی کار غیر قانونی و بی انصافی است ، در طرح شکایت باید کارگران و بازنشستگان با حضور فعال به ابطال مصوبه کمک کنند ، سکوت کردن خودش ظلم و حمایت از ظالم است
  • کارگر IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    24 1
    طوری حقوق تایین کردند که انگار دشمن ما کارگران هستند از قدیم گفتن هر چه برای خود نمی‌پسندید برای دیگران هم بپسندین
  • محمدرضا IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    23 0
    جناب آقای محجوب باتشکر از سالها تلاش شما برای احقاق حقوق کارگران سراسر ایران،، کاش بجای اینکه هرسال دراسفند وحتی دربهار ذهن کارگر وکارفرما درگیر تعیین دستمزد براساس رای نابرابر نمایندگان کارفرما ودولت دریک کفه ترازو ونمایندگان کارگران در کفه دیگر این ترازو که همیشه وزنه سرمایه دار سنگین تره،( شش به سه)،شود،،، یکبار براز همیشه قوانین کار که مصوبه مجلس هستند،الزام آور شوند،ودرصورت نادیده گرفته شدن از هر طرف مصوبات بعدی باطل اعلام شود،،مگر مجلس نباید بعنوان نماینده مردم ناظر براجرای مصوبات خود توسط دولتها باشد؟ بااین مصوبه که آقای مرتضوی با دبه خالی سرکارگران راچرب می کند،،مجلسهیا ملزم به استیضاح وبرکناری ایشان از سمت وزارت کار هستند،،درغیر این صورت نه دولت حامی محرومان است،نه مجلس انقلابی،باشعار همه انقلابی هستیم وحامی محرومان،اما به عمل کار برآید،،
  • محمد علی IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    6 1
    انشاالله که از حد فقر کمتر تصویب نشه که زشته واقعا 😱!!!
  • مستمری بگیر تامین اجتماعی IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    8 0
    دولت ماهی بیست میلیون هم به کارگر بده بازم کمه
  • Naser IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    9 1
    لطفا طبق قانون پیش برین چرا برمعیشت این قشر ضعیف قانون رعایت نمیشه ماهمه اعتراض داریم
  • هادی IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    7 1
    پنجاه درصد حقوق کارگر،بازنشسته بابت اجاره مسکن هزینه میشود آیا با مانده آن میتوان قوت روزانه خانوار ۲ نفره تامین شود؟!!! مریضی،پوشاک و....بماند چون حق ما نیست
  • لیلا رحمتی IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    5 2
    شیرمادرحلالت
  • جمشید IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    10 0
    مابرده هستیم نه کارگر کارگری که شرمنده زن وبچه اش هست بااین حقوق روزی یه وعده هم نمیشه غذا برای یه خانواده تهیه کرد ...
  • شهلا IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    13 0
    یک ماه کار با حقوق ده روز زندگی ! کدام سفره؟
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    6 0
    حقوق واقعی کارگر البته حد اکثر نمیشه گفت ولی یک سوم تا نصف نهایتا در این شرایط می‌تونه باشه
  • محمد IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    8 0
    دولت خودش می‌خواهد یک ملیون شغل ایجاد کنه تنها راهش اینه که کارگر ۲۰ یا ۱۵ سال سابقه را اخراج کنه تا اینکه یک نفر مجرد بیاید سر کار وبد از مدتی که گذشت مجرد به خاطر پول کم وبی ارزش ایران کنار بیاید تا دولت ...همین روش را اجرا کند که سالی یک ملیون شغل ایجاد کردم
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    5 1
    ای خدا که به فکر حقوق کار گران مها جرین هستن که سه سال میشه اضافه نشده وخوشا به حال کار خانه دارا
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    8 0
    کاش آقای محجوب ودوستانشان در خانه کارگر وهم چنین خانم جلودار زاده کار ومشی سیاسی مطلوب خودرا خصوصا در خانه کارگر کنار می گذاشتند و آنوقت که مسئولیت داشتند در مجلس به خصوص آقای محجوب مثل حالا مدافع واقعی حقوق کارگران می بودند تا عقب ماندگی ایجاد نشود که حالا بدنبال جبران مافات باشند اصلا قیاس کارگر با کارمند کاملا اشتباه است حتی کارگر بهش خصوصی با کارگران بخش دولتی قابل قیاس نیستند اغلب در بخش خصوصی کف حقوق را پرداخت می کنند و حد قل مزایا را نیز می پردازند اما کارمندان علاوه بر محیط کار مناسب (فقط اگر این مورد رادرنظر داشته باشیم فصل گرم سال زیر کولر ودر فصل سرد سال با گرمایش مناسب مشغول به کار هستند اما کار گران در شرایط سخت محیطی مشغول بکار هستند واز نظر وجه اجتماعی هم از اقشار بسیار پایین جامعه می باشند)از مزایایی حمایتی خوب از طرف دولت ووجه واعتباردر جامعه می باشند در این صورت نه عدالت است و نه انصاف حد اقل حقوق این دو گروه را باهم مقایسه کنیم تنها جایی که حقوق در حال جبران است نزدیک شدن حد اقل حقوق به میزان حقوق سطوح دیگر کارگران است چرا که فقط سنوات به سطوح دیگراضافه می شود..
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    8 0
    متاسفانه دیوان عدالت اداری هم در سالهای اخیرو درصدوررای بیشترمصلحت دولتهارادرنظرمی گیردتاقانون را!
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    8 0
    نمایندگان کارگر در شورای عالی کار ، ،نباید امضاء می کردن!
  • فاطمه IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    3 1
    خدا خیرتان بدهد که به فکر کارگرها هستید . کارفرماها از کار ما کارگرها روز به روز غنی تر میشوند و فاصله درامدشان با دستمزد کارگرها بیشتر و صعودی تر میشود در بخش خصوصی به غیر از دستمزد هیچ مزایای دیگری به کارگر تعلق نمیگیرد و تنها درامدشان همین دستمزد ماهیانه است.
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    2 1
    درود برشرف آقای محجوب که نهایت انصاف رابکارگرفته