اعلام جرم بر ضد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ او را در مسیر انگشت‌نگاری و عکس‌برداری به عنوان یک مجرم و حضور در دادگاه در هفته آینده قرار می‌دهد

trump

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز صدور این کیفرخواست که در جریان تحقیقات درباره پرداخت حق‌السکوت بوسیله ترامپ به یک بازیگر زن فیلم‌های غیراخلاقی در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ است، او را مجبور می‌کند به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا که با اتهامات کیفری مواجه است، در برابر قاضی دادگاهی در منهتن نیویورک حاضر شود و جنجال ناشی از این محاکمه با انبوه رسانه‌های بین‌المللی می‌تواند باعث تفرقه بیشتر در این کشور شود.

ترامپ ۷۶ ساله گفت که در این مورد «کاملا بیگناه است» و آلوین برگ دادستان منطقه‌ منهتن، یک طرفدار حزب دموکرات که این تحقیقات را رهبری کرده است به تلاش برای از بین بردن بخت او برای بردن انتخابات آینده ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ متهم کرد.

ترامپ در بیانیه‌اش در این باره گفت: «این یک مجازات سیاسی و دخالت در انتخابات در بالاترین سطح در تاریخ است.»

ترامپ مدت کوتاهی بعد از حامیانش خواست برای دفاع قانونی در برابر این حکم به او کمک مالی کنند. او از ۱۸ مارس بیش از ۲ میلیون دلار برای این منظور پول جمع کرده است واز مردم خواسته است، اعتراض کنند.

مقامات پس از آنکه ترامپ در ابتدای این ماه خواستار اعتراضات سراسری بر ضد این پرونده شد، امنیت را در اطراف ساختمان دادگاه منهتن تشدید کرده‌اند.

هنوز مقامات کاخ سفید یا جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی از حزب دموکرات که انتظار می‌رود رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات آینده باشد، درباره این حکم بازداشت اظهارنظر نکرده‌اند.

اما چاک شومر، سناتور ارشد حزب دموکرات و رهبر اکثریت مجلس سنا خواستار انجام امور با آرامش شد. او گفت: «من هم منتقدان آقای ترامپ و هم طرفدارانش را تشویق می‌کنم که بگذارند این روند با آرامش و بر اساس قانون پیش برود.»

پرونده‌های دیگر ترامپ

تحقیقات دادستانی منهتن نیویورک تنها یکی از چندین چالش قانونی است که ترامپ با آنها مواجه است.

ترامپ با تحقیقات کیفری دیگری درباره اقدامات غیرقانونی‌اش در نپذیرفتن شکست در انتخابات سال ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا و دو تحقیق بوسیله بوسیله مشاور ویژه از جمله درباره نحوه جابه‌جایی اسناد محرمانه پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری.

اتهامات در دادگاه منهتن احتمالا در چند روز آینده بوسیله یک قاضی اعلام خواهد شد و ترامپ مجبور خواهد بود در به اصطلاح «زمان تسلیم» به نیویورک برود تا از او انگشت‌نگاری و عکسبرداری شود و یک مقام دادگاه گفت این زمان احتمالا در سه‌شنبه خواهد بود. ترامپ در این روز در برابر قاضی حاضر و به طور رسمی متهم خواهد شد.

صدور حکم بازداشت ترامپ بوسیله هیئت منصفه در روز پنجشنبه ماه‌ها پس از شنیدن شواهد درباره پرداخت ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت ادعایی به استورمی دانیلز، بازیگر زن فیلم‌های غیراخلاقی در روزهای پایانی کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ انجام گرفت.

اما به گفته کارشناسان قانونی، تا محاکمه احتمالی ترامپ هنوز دست کم بیش از یک سال مانده است.

پیامدهای داخلی و خارجی کیفرخواست ترامپ

پس از صدور کیفرخواست بر ضد ترامپ، چند نفر از رقیبان بالقوه او برای نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله ران دوسانتیس، فرماندار فلوریدا و مایک پنس، معاون پیشین رئیس‌جمهوری، نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل از او حمایت کردند.

اما در میان توده حمایت‌کنندگان برخی از جمهوریخواهان ممکن است از این ماجراهای ترامپ خسته شده باشند. حدود ۴۴ درصد از جمهوریخواهان در یک نظرسنجی در هفته پیش گفتند که اگر برای ترامپ کیفرخواست صادر شود، او باید از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری کنار رود.

اینکه این پرونده چقدر بر انتخابات تاثیر بگذارد، می‌تواد پیامدهای عمیقی فراتر از مرزهای آمریکا داشته باشد.

ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به طور مرتب با متحدان آمریکا بر سر امور مربوط به تجارت و دفاع اختلاف داشت و پیش‌بینی می‌شود بازگشت او به دفتر بیضی کاخ سفید به تضعیف حمایت آمریکا از اوکراین بینجامد.

دفتر دادستانی منطقه منتهن قبلا پرونده موفقیت‌آمیزی را بر ضد کسب‌وکارهای ترامپ به اتهام کلاهبرداری مالیاتی در سال پیش تکمیل کرد که به صدور جریمه کیفری ۱/۶۱ میلیون دلاری منجر شد.

قاضی ناظر بر آن پرونده، جوآن مرچان، قاضی دیوان عالی نیویورک بود که انتظار می‌رود بر پرونده فعلی ترامپ و دانیلز نیز نظارت کند.

کارشناسان قانونی می‌گویند انتظار می‌رود دادستان منهتن این استدلال را مطرح کند که ترامپ برای پوشاندن جرائم دیگر از جمله تخطی از قانون فدرال تامین مالی پیکار انتخاباتی به جعل سوابق تجاری دست زده است.

استورمی دانیلز که نام واقعی‌اش استفانی کلیفورد است، گفته است ۱۳۰ هزار دلار را در مقابل ساکت ماندن درباره رابطه جنسی که با ترامپ در سال ۲۰۰۶ داشته است، دریافت کرده است.

مایکل کوهن، وکیل پیشین ترامپ گفته است که با هماهنگی ترامپ پرداخت‌هایی را به دانیلز و یک زن دوم، یک مدل به نام کارن مک‌دوگال که او هم با ترامپ رابطه جنسی داشته است، انجام داده است. ترامپ داشتن رابطه جنسی با این دو زن را انکار می‌کند.

کد خبر 751088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha