سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آْنلاین: «سیری در زندگی و آثار ایرج میرزا» کتابی 470 صفحه‌ای ست که به کوشش علی دهباشی از سوی انتشارات اختران به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین  این کتاب همانند بسیاری از کتاب‌های دیگری که دهباشی درباره رجال فرهنگی و سیاسی و هنری منتشر کرده است، حاوی مقالات شخصیت‌های شناخته شده فرهنگی و هنری درباره زندگی و آثار و دیدگاه‌های افراد است که این بار به ایرج میرزا شاعر عصر مشروطه اختصاص دارد.

گرد‌آوری، تدوین وویرایش و یکسان سازی متن را دهباشی عهده‌دار بوده است.

مجموعة مقالات کتاب «سیری در زندگی و آثار ایرج میرزا» انتخابی است از مقالاتی که دربارة زندگی و سروده های ایرج میرزا در کتاب‌ها و نشریات ادبی از دوران حیات ایرج تا کنون منتشر شده است.

مقدمه تحلیلی در شناخت ایرج (علی دهباشی )/دربارة احوال و آثار ایرج و نیاکان وی (دکتر محمد جعفر محجوب)/سیری در زندگی و آثار ایرج میرزا ( یحیی آرین پور)، برکران بیکران (دکتر داریوش صبور)، ایرج، نام آور ناشناخته(نادر نادرپور)، ستایشگر مادر( دکتر غلامحسین یوسفی)، اخوانیات عارف نامة ایرج میرزا (دکتر محمد علی همایون کاتوزیان)، یادی و آثاری از ایرج میرزا (فریدون مشیری)، شعر ایرج میرزا (ولی الله درودیان)، شعر ایرج (تقی بینش)، دو یادگار ادبی از یغما و ایرج (دکتر غلامعلی سیار)، چند سروده و سند منتشر نشده از ایرج میرزا (علی میرانصاری)، قدیمی‌ترین شعر برای کودکان (سیروس طاهباز)، زهره و منوچهر ایرج و شکسپیر (ابوالقاسم فیضی)، شاه و جام؛ ایرج و شیلر (ابوالقاسم فیضی)، تجزیه و تحلیل انقلاب ادبی ایرج (سید هادی حائری)، از جمله مقالات این کتاب است.

در این کتاب همچنین گفت‌ وگویی با مهندس خسرو ایرج به همراه نامه‌هایی از ایرج به وثوق الدوله و سرتیپ زاهدی، و دو نامه‌ای که محمد گلبن از ایرج به دست آورده آمده است.

خودکشی فرزند ایرج نوشته مهدیقلی هدایت و مراثی که برخی از شعرا درباره مرگ ایرج سروده‌اند از دیگر مطالب این کتاب به شمار می‌رود

کد خبر 75049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز