مسئول ستاد استهلال خراسان رضوی گفت: هلال ماه رمضان در غروب آفتاب روز چهارشنبه، ۲ فروردین ماه مصادف با ۲۹ شعبان با چشم عادی قابل رویت است و پنجشنبه ۳ فروردین ماه، اول ماه رمضان است.

استهلال

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام ابراهیم معادی مسئول ستاد استهلال خراسان رضوی در خصوص وضعیت استهلال ماه مبارک رمضان گفت: روز چهارشنبه، ۲ فروردین مصادف با ۲۹ شعبان، هلال ماه مشخصاتی دارد که قابلیت رویت برای تمام مردم با چشم عادی را میسر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این هلال یک هلال پیر و ضخیم است، افزود: با پیش‌بینی منجمین و محاسباتی که رصدگران انجام داده‌اند این هلال بیش از ۲۵ ساعت سن خواهد داشت، در حالی که رکورد شکار ماه کمتر از این میزان است.

مسئول ستاد استهلال خراسان رضوی ادامه داد: مردم مشهد اگر در مکان مناسبی قرار بگیرند می‌توانند از ساعت ۱۸ تا ۱۸ و ۳۰ دقیقه در روز چهارشنبه دوم فروردین ماه این هلال را در افق مشاهده کنند، هرچند این هلال حدود ۵۰ دقیقه در افق نور خواهد داشت.

معادی بیان کرد: ۱۷ گروه در سطح خراسان رضوی در رصدگاه‌ها مستقر شده‌اند و به استهلال هلال ماه می‌پردازند. نتیجه این رصدها روز چهارشنبه جمع‌آوری شده و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

او تصریح کرد: اما چند مانعی در کشور برای رویت هلال ماه وجود دارد. ریزگردها یکی از مانع‌های رویت هلال ماه است که با وجود بارش‌ها این ریزگردها از بین خواهد رفت. از سوی دیگر با اعلام سازمان هواشناسی آسمان ایران در روز چهارشنبه ابری خواهد بود. هوای ابری مانع رویت هلال ماه در بسیاری از نقاط کشور خواهد شد. امیدواریم در چند موقعیت در سطح کشور و خراسان رضوی افق باز شود تا مردم و رصدگران بتوانند هلال ماه رمضان را رویت کنند.

مسئول ستاد استهلال خراسان رضوی تاکید کرد: اگر تمام منجمین اتفاق نظر داشته باشند که هلال ماه قابلیت رویت دارد و یک ماه پیر خواهد بود، حتی اگر آسمان ابری باشد و هلال ماه رویت نشود، باید به نظر منجمین اطمینان کرد و روز پنجشنبه را روز نخست ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

معادی اظهار کرد: البته در برخی از افق‌ها هوا صاف خواهد بود و اینگونه نیست که در آن ساعت افق باز پیدا نشود تا هلال ماه رویت شود.

کد خبر 749957
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha