یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

حسین علایی: پیروزی نهضت اسلامی مردم ایران پس از 15 سال از آغاز در 22 بهمن سال 1357 نه‌تنها ایران را از زیر سلطه آمریکا بیرون کشید بلکه معادلات موازنه قوا بین آمریکا و شوروی را در خاورمیانه برهم زد.

علاوه بر این، عدم‌تمایل انقلابیون ایران به اندیشه‌های ضد‌امپریالیستی مارکسیستی باعث ناخرسندی شوروی و جریانات چپ در جهان آن روز شد. انقلاب اسلامی هم توانست 50 هزار مستشار آمریکایی را از ایران اخراج نماید و هم راه نفوذ شوروی را بر ارکان سیاسی ایران ببندد.

نظام دوقطبی آن روز جهان هر دو احساس می‌کردند که انقلاب اسلامی منافع آنها را در خاورمیانه تهدید کرده است؛ زیرا هم پای آمریکا از ایران قطع شد و هم اندیشه مارکسیستی در برابر قدرت بسیج مردم از سوی تفکر اسلامی، رنگ باخت.

فضای جغرافیایی ایران که در خدمت آمریکا برای مقابله با رقیب خود، (شوروی) به کار می‌رفت و ایستگاه‌های شنود در کنار دریای مازندران به رصد فعالیت‌های نظامی شوروی می‌پرداخت، جمع‌آوری شد و ارتش ایران که به‌عنوان سیاست سد نفوذ آمریکا در برابر شوروی عمل می‌کرد در خدمت دفاع از کشور قرار گرفت.

هزینه‌های نظامی آمریکا در خلیج‌فارس بالا رفت زیرا ارتش ایران مأموریت‌هایی را که آمریکا برای وی در امنیت خطوط انرژی تعریف کرده بود، تبدیل به برقراری امنیت خطوط کشتیرانی برای ایران کرده بود. رژیم شاهنشاهی که در کنار سیاست‌های آمریکا برای سلطه هرچه بیشتر بر خاورمیانه قرار داشت و از اسرائیل حمایت می‌کرد فرو ریخت و به جای آن حکومتی بر سر کار آمد که آرمان خود را در دفاع از ملت فلسطین تعریف می‌کرد.

به جای رژیم سلطنتی که برای توسعه نفوذ صهیونیست‌ها در خاورمیانه تلاش می‌کرد و در زمان تحریم نفتی اسرائیل از سوی عراق، نفت آن رژیم را تأمین می‌کرد، نظامی بر سر کار آمد که با اعلام روز جهانی قدس، وعده نابودی اسرائیل را برای ملت فلسطین به ارمغان می‌آورد.

در جنوب لبنان که شیعیان به‌عنوان منطقه امن اسرائیل تلقی می‌شدند تبدیل به جنبشی پایدار و مقاوم به نام حزب‌الله شدند که توانستند نه‌تنها سرزمین لبنان را از اشغال صهیونیست‌ها خارج کنند بلکه موفق شدند در جنگ 33 روزه اعتبار نظامی اسرائیل را در جهان از بین ببرند و به‌عنوان یک قدرت سیاسی مؤثر مخالف نفوذ آمریکا در سرزمین لبنان، مطرح شوند.

در فلسطین که روزگاری، امکان بیرون آمدن از شرایط فلاکت‌باری که اسرائیل بر مردم آن تحمیل کرده بود به یک‌رؤیا بدل شده بود، جریاناتی با الهام از تفکر انقلاب اسلامی شکل گرفتند که برای نخستین بار نه‌تنها اسرائیل شعار گسترش سرزمینی از نیل تا فرات را به کناری گذاشت بلکه حفظ امنیت یهودیان مهاجرت داده شده به سرزمین‌های اشغالی دچار ابهام شد.

در حال حاضر اسرائیل برای مقابله با فلسطینیان به دور آنها یک دیوار بتنی عظیم را احداث می‌کند تا بتواند تا حدودی بر تشویش روانی خود در برابر مقاومت فلسطینیان فائق آید.

آمریکا که در دوران شاه از حضور در ایران برای گسترش نفوذ خود در منطقه بهره می‌برد، امروز بزرگ‌ترین مانع و چالش در برابر سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود را جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کند.

شوروی و آمریکا که با حمایت از صدام در جنگ تحمیلی انتظار داشتند تا ایران را تضعیف نموده و بساط جمهوری اسلامی را برچینند، با فروپاشی حزب بعث عراق در اثر حمله ارتش آمریکا به آن کشور نه‌تنها نتوانستند آن کشور را به‌عنوان پایگاهی ضدایرانی سازماندهی کنند بلکه ایالات متحده از نفوذ معنوی ایران در کشور همسایه خود دائم در حال گله و شکایت است.

آمریکا که القاعده و طالبان را به‌عنوان یک جریان ضد‌شیعه مخالف انقلاب اسلامی در بین برادران اهل سنت سازماندهی کرده بود، الان دچار بزرگ‌ترین چالش خود در افغانستان و پاکستان شده که حتی با کمک ارتش ناتو نیز نتوانسته مسئله تروریسم را حل کند.

این در حالی است که در بین مردم مسلمان جهان تأثیرپذیری از انقلاب اسلامی تا حدی جلو رفته که حماس مقاومت خود در جنگ غزه را ناشی از تفکر انقلاب اسلامی و پشتیبانی‌های جمهوری اسلامی می‌داند.

اربکان از شخصیت‌های سیاسی ترکیه با برپایی روز قدس در روزگاری که اسلامگرایان در ترکیه در غربت به‌سر می‌بردند، جریانی را رهبری کرد که موجب شد تا امروز یکی از افراد جریان وی به نام آقای طیب اردوغان در ترکیه به نخست‌وزیری برسد و در اجلاس داووس سوئیس رئیس رژیم صهیونیستی را به‌عنوان قاتل کودکان فلسطینی در نوار غزه معرفی کند.

روح اسلامی آنچنان در ملت‌های منطقه خاورمیانه با الهام از نهضت اسلامی مردم ایران در حال توسعه است که امام خمینی بنیانگذار نهضت اسلامی در جهان بیش از هر زمان دیگر در این دوران زنده و جاوید بوده و تفکر وی رو به گسترش و صدور به تمام ملت‌های آزادیخواه جهان است.

کد خبر 74945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز