شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

حسین علایی: آمریکا ادعا کرده قایق‌های ایرانی به یک ناو آمریکایی نزدیک و از او مقصدش را سؤال کرده‌اند.

بر فرض که این خبر درست باشد باید گفت که ایرانی‌ها باید در منطقه‌ از آب‌های خلیج فارس، آب‌های ساحلی و فلات قاره‌ خود و نیز آب‌های بین‌المللی محافظت کنند چرا که مرزهای ایران نزدیک‌ترین فاصله را به این آب‌ها دارند.

لذا از نظر منطقی حضور واحدهای گشت ایران در تمام مناطق خلیج فارس طبیعی است لکن آنچه غیرطبیعی است حضور ناوگان نظامی آمریکاست که بدون خواست کشورهای ساحلی منطقه در آن حضور پیدا کرده‌اند و انتظار دارند تعیین‌کننده‌ وضعیت منطقه باشند. 

اما جای طرح این سؤال وجود دارد که چرا غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها چنین جوسازی‌هایی را انجام می‌دهند؟ شاید آمریکایی‌ها از اینکه نیروی دریایی کشوری مثل ایران از آنها سؤال کند که در این منطقه چه می‌خواهند، ناراحت بوده و آن را اقدامی سنگین برای خود می‌دانند، چرا که آنها در تمام کشورهای منطقه‌ خلیج فارس به جز ایران و یکی دو کشور دیگر حضور نظامی دارند و بدون آنکه اجازه‌ای از دولتمردان آنها داشته باشند و یا مردم آن کشورها از آنها خواسته باشند به این منطقه آمده‌ و به جولان می‌پردازند.

از سوی دیگر ذکر این نکته ضروری است که آمریکایی‌ها امروز در شرایط بدی قرار گرفته‌اند. آنها عمده‌ قوای نظامی خود را به خلیج فارس و منطقه آورده و با تمرکز قوای خود در این منطقه در شرایط ناامنی به سر می‌برند. همچنین در عراق نه تنها امنیت برقرار نشده بلکه هر روز خبر کشته شدن نظامیان آمریکایی شنیده می‌شود. در افغانستان هم با اینکه نیروهای نظامی 43 کشور تحت‌پوشش ناتو حضور دارند، اما باز هر روز بر گسترش ناامنی در این کشور افزوده می‌شود و دولت افغانستان تسلط و حاکمیتی بر نقاط مختلف این کشور ندارد.

شاید از این روست که آمریکایی‌ها نگران توسعه‌ ناامنی علیه نظامیان خود در خاورمیانه هستند و شاید اینها از دلایلی باشد که آنها را وادار می‌کند تا با رخداد کوچک‌ترین حادثه آن را به بزرگ‌ترین مسئله‌ تبدیل کنند. شکست این سناریوی تجربه شده به قدری واضح است که حتی خود رسانه‌های آنها نیز دیگر رغبتی برای تکرار این بازی قدیمی ندارند.

کد خبر 48544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز