وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) یک جت جنگنده روسی را مسئول سقوط پهپاد تجسسی این کشور به دریای سیاه در روز سه‌شنبه دانست، اما روسیه هر برخورد هواپیماهایش با این پهپاد را انکار کرد.

Mq-9

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ارتش آمریکا می‌گوید دو جنگنده سوخوی ۲۷ روسیه آنچه را «رهگیری بی‌ملاحظه»یک پهپاد MQ-9 «ریپر» در فضای هوایی بین‌المللی توصیف شده است،  انجام داده‌اند و در حین این عملیات یکی از آنها در ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت محلی (۰۶:۳۰ به وقت گرینیویچ) با آن برخورد کرده و  باعث سقوط آن به دریا شده است.

بر اساس گزارش ارتش آمریکا، جت‌های جنگنده روسی چند بار پیش از برخورد با پهپاد MQ-9 سوخت‌شان را روی آن خالی کردند تا آن را کور کنند یا از کار بیندازند و  در مانورهایی غیر ایمین در جلوی این پهپاد بدون سرنشین پرواز کردند.

پنتاگون می‌گوید روسیه لاشه پهپاد را نیافته است و جت جنگنده برخوردکننده هم احتمالا آسیب دیده است.

ژنرال جیمز هکر از نیروی هوایی آمریکا که بر عملیات این نیرو در این منطقه نظارت دارد، در بیانیه‌ای گفت: «در واقع، این عمل غیر ایمن و غیر حرفه‌ای بوسیله جنگنده‌های روسی تقریبا باعث سقوط هر دو هواپیما شد.»

وزارت دفاع روسیه تماس پیدا کردن هواپیمایش را با این پهپاد (وسیله پرنده بدون سرنشین) انکار کرد و گفت پهپاد پس از «مانورهایی تند» سقوط کرده است. بر اساس بیانیه روسیه، ای پهپاد در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه شناسایی شده است که مسکو در سال ۲۰۱۴ به قلمروی خود ملحق کرد.

وزارت دفاع روسیه گفت:‌«جنگنده‌های روسی از سلاح‌های همراهشان استفاده نکردند، با این پهپاد برخورد نکردند و به سلامت به پایگاه هوایی‌شان در خاک روسیه بازگشتند.»

آمریکا متحدانش در ناتو را در جریان این حادثه که نخستین مورد در نوع خود از هنگام شروع جنگ در اوکراین است، قرار داده است.

جان کیربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم گفت: «ما به طور مداوم در یک سال گذشته به طور مداوم در این فضای هایی پرواز می‌کردیم و به انجام این کار ادامه خواهیم داد.»

تد پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد این کشور سفیر روسیه بر موضوع برخورد جت جنگنده روسی و پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه احضار می‌کند. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا نیز گفت به نظر این مسکو این حادثه عملی «تحریک‌آمیز» شمرده می‌شود. 

کد خبر 748959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • علی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    هرکی زده دستش طلا