عماد افروغ: انقلاب اسلامی ما مانند هر پدیده اجتماعی و سیاسی دیگری خواه ناخواه پیامی داشته که بخشی از این پیام به‌دلیل برد انقلابی، خودبه‌خود صادر شده است.

در مورد انقلابی به عظمت انقلاب اسلامی صدور این پیام‌ها به‌مراتب بیشتر از دیگر موارد مشابه جهانی بوده است. این انقلاب، انقلابی معنوی، خدایی و اخلاقی بوده که در وضعیت بحران زده اخلاقی و معنوی جهان، راه خودش را باز و پیام خودش را منتشر کرده است.

اما موضوع اینجاست که ما تا چه  اندازه این پیام را از روی فهم و اراده و آگاهی منتشر و صادر کرده‌ایم.

به‌نظر می‌رسد که ما در زمینه فهم ابعاد معنوی و اخلاقی و الهی انقلاب اسلامی آن طور که باید و شاید گام برنداشته و حتی کوتاهی کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم از طریق ساز و کارهای لازم، ابعاد نرم‌افزارانه انقلاب را به نحو مطلوب منتقل کنیم، نتوانسته‌ایم با فیلسوفان و نخبگان غرب به گفت‌وگو بنشینیم و این را حق آنها بدانیم که انقلاب اسلامی را خوب فهم کنند و حتی نسبت به آن، به داوری بنشینند و ما هم وظیفه این گفت‌وگو و انتقال اندیشه انقلاب را روی دوش خودمان احساس کنیم.

انقلاب اسلامی راه خودش را باز کرده است. اتفاقاتی که امروز در قالب توجه اخلاقی به سیاست، بازگشت دین به عرصه سیاست و گسترش معنویت در ساحت روابط اجتماعی ملاحظه می‌شود، همه ناشی از تاثیری است که انقلاب اسلامی در دنیا از خود برجای گذاشته و این علاوه بر تاثیرهای سیاسی انقلاب است.

تأثیری که انقلاب اسلامی روی جنبش‌های رهایی بخش ملی از خود برجای گذاشته غیرقابل انکار است. حرکت‌هایی که بلافاصله بعد از انقلاب در نیکاراگوئه شاهد بودیم نتیجه انقلاب اسلامی ما بود. جنبش‌های رهایی بخش اسلامی به‌ویژه جنبش حزب‌الله، جنبش حماس و این مقاومت‌های مثال زدنی که در غزه و لبنان سراغ داریم همه، انبساط انقلاب اسلامی است که در برخی جاها با فعل و حرکت ارادی انجام شده و در جاهای دیگر هم به‌صورت غیرارادی منتقل شده است.

اما قطع نظر از این آثار سیاسی و عزت طلبانه به‌نظر می‌رسد که ما درخصوص فهم دو بعد خداگرایی در ساحت خردورزی و معنویت در ساحت روابط اجتماعی باید تلاش بیشتری می‌کردیم و در جهت صادر کردن این وجه نرم‌افزارانه اهتمام بیشتری از خودمان به خرج می‌دادیم.

به‌نظر می‌رسد نمایندگان فرهنگی ما در خارج از کشور نسبت به این معنا آن طور که باید و شاید حق مطلب را ادا نکرده‌اند و این مسئله می‌بایست امروز در دستور کار ما قرار بگیرد؛ هم در داخل و هم در خارج. اگر ما دستورات اخلاقی و الهی و معنوی انقلاب اسلامی را در دستور کار قرار دهیم خواه ناخواه شاهد تحولی در نوع اداره و مدیریت کشور هم خواهیم بود؛ یعنی به جامعه هم اخلاقی‌تر نگاه می‌شود.

کد خبر 74865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز