فوران چشمه آب از دل کوه‌های اورامان استان کردستان در پی بارش‌های اخیر، چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، استان سرسبز و زیبای کردستان سرزمینی کوهستانی با آب‌وهوای معتدل و مطلوب، طبیعت بکر، چشم‌اندازهای زیبا، فرهنگ غنی و مردمان خونگرم و آثار تاریخی متنوع در غرب کشور قرار دارد و وجود این ظرفیت‌ها باعث شده تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به این استان سفر کنند.

اورامانات نام منطقه‌ای در بخش اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان است و از غرب به عراق و از جنوب به استان کرمانشاه محدود شده و جاده‌ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به مریوان وصل می‌کند. این منطقه بخشی مشترک بین ایران و عراق است و یک دشت پرپیچ‌وخم با رودهای زیبا و گوناگون دارد که بسیار زیباست.

چشمه‌های مشهور منطقه اورامان سیروان و لیله هستند. این دو رود در نزدیکی عراق به هم می‌پیوندند و این پیوندگاه را دروله می‌نامند. خانه‌های شهر به‌طور کلی از سنگ است و به‌صورت خشکه‌چین و پلکانی ساخته شده‌اند، به همین دلیل اورامان را روستای هزار ماسوله هم می‌گویند.  

اورامان یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران و جاهای دیدنی کردستان است. رودخانه‌های سیروان و لیله که از میان این دهکده می‌گذرند، طراوت و شادابی را به این ناحیه هدیه می‌دهند. به دنبال بارش‌های اخیر، بیشتر چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی در استان پرآب شده و ضمن فوران، باعث خلق چشم‌اندازهای زیبایی شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کرده و نوازش می‌دهد.

پنجم مردادماه سال ۱۴۰۰ پرونده منطقه اورامان در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تأیید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد اما از آن زمان تاکنون به‌جز اظهارات توخالی مسئولان میراث فرهنگی کردستان، اقدام عملی در جهت توسعه و برنامه‌ و ارائه مدل مطلوب جهت جذب گردشگران خارجی به این منطقه بکر انجام نشده است.

جاذبه‌های طبیعی و اکو توریستی بی‌شماری چون آبشارها، چشمه‌ها و سراب‌های متعدد با پوشش گیاهی نادر در سطح استان وجود دارد که شرایط مناسبی را جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است. یکی از این ظرفیت‌ها چشمه از دل کوه (بلچه مه) در روستای بلبر اورامان بوده که همچون نگینی زیبا در دامنه‌های این دیار می‌درخشد.

کد خبر 748593
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha