شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه شهری: براساس نتایج یک نظر‌سنجی مشخص شد که شهروندان بالای 15 سال تهرانی معتقدند حضور متکدیان در سطح شهر کاهش یافته است

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سید رضا مصطفوی، مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت: این نظرسنجی با هدف بررسی تاثیر‌گذاری طرح ساماندهی متکدیان و آگاهی از نظرات شهروندان انجام شد که براساس آن شهروندان معتقد بودند تکدیگری برای عده‌ای یک حرفه شده است و فقط 2 درصد افراد مخالف این نظریه بودند.

وی افزود: 62 تا 76 درصد شهروندان نیز معتقدند پدیده تکدیگری ناشی از تنبلی افراد، سود جویی بعضی از آنها، نا‌کارآمدی نظام تامین اجتماعی، کمک و دلسوزی مردم، بیکاری مفرط در جامعه و فقر خانواده‌هاست.

مصطفوی با اشاره به‌نظرات شهروندان درباره آثار و پیامدهای اجتماعی و روانی پدیده تکدیگری تصریح کرد: 92 درصد افراد، تکدیگری را بیانگر چهره‌ای زشت و نا‌مناسب از شهر دانستند و گزینه‌های «به هم خوردن امنیت روانی مردم، افزایش روحیه تنبلی و گدا پروری بین مردم، بازی کردن با احساسات و روحیه دلسوزی شهروندان، بی‌اعتمادی به فقرای واقعی» به‌ترتیب نظر 75، 74، 78 و 79 درصد شهروندان را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: حدود 79درصد شهروندان در پاسخ به این سؤال که «در محله شما چه تعداد افراد متکدی وجود دارد» به گزینه کم و تا حدودی رای دادند، 6/15 و 5/5 درصد شهروندان به‌ترتیب با گزینه‌های زیاد و خیلی زیاد موافق بودند.

وی درباره دلایل کمک مردم به متکدیان نیز اظهار داشت: 62 درصد شهروندان از روی دلسوزی و ترحم، 8/21 درصد آنها به قصد صدقه دادن و 8/9 درصد نیز برای رهایی از اصرار متکدیان به آنها کمک می‌کنند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: 5/73 درصد شهروندان فعالیت شهرداری را در جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان، خیلی زیاد، زیاد و تاحدودی ارزیابی کرده‌اند و 5/26 درصد نیز به گزینه‌های کم و خیلی کم نظر داده‌اند.

همچنین از نظر 7/48 درصد شهروندان، تعداد متکدیان در سطح شهر در چند ماه اخیر کمتر و خیلی کمتر شده است.

کد خبر 74854

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز