رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی گفت: امسال مجبور شدیم میزان بازدید بازرسان خود برای رصد بازار خرید و فروش مواد محترقه را بیشتر کنیم که این موضوع نشان می‌دهد متاسفانه میزان خرید و فروش مواد محترقه بیشتر شده است.

چهارشنبه سوری

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: چند روز تا چهارشنبه آخر سال مانده است اما صدای مواد محترقه و منفجره از گوشه و کنار شهر بلند شده و بازار خرید و فروش مواد آتش‌زا هم داغ است. استفاده از مواد محترقه و منفجره برای چهارشنبه‌سوری هر سال آسیب‌ها و خسارات زیادی به مردم و همچنین اقتصاد کشور وارد می‌کند اما با وجود اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهای گسترده کماکان استفاده از این مواد ادامه دارد و میزان خرید و فروش آن هم بیشتر شده است ؛‌ موضوعی که رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی تهران به آن اشاره کرد .

بهزاد ملکی در این باره به همشهری آنلاین گفت: امسال مجبور شدیم میزان بازدید بازرسان خود برای رصد بازار خرید و فروش مواد محترقه را بیشتر کنیم  که این موضوع نشان می‌دهد که متاسفانه میزان خرید و فروش مواد محترقه بیشتر شده است.

ملکی ادامه داد: ما امسال مجبور شدیم تعداد بازرسانمان را به ۶ نفر افزایش دهیم که آن‌ها حدود یک هفته است از ۸ صبح کار گشت‌زنی را آغاز می‌کنند.

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی افزود: متاسفانه امسال حتی داروفروشان ناصرخسرو هم فروشنده مواد محترقه شده‌اند.

قاچاق مواد محترقه از چین و هند به ایران

ملکی در مورد گردش مالی فروش مواد منفجره و محترقه گفت: چون این مواد از مجاری قانونی وارد کشور نمی‌شود و بیشتر قاچاق است هیچ داده و اطلاعاتی در این باره در دسترس نیست. تنها اطلاعاتی که ما داریم و بر مبنای آن عمل می‌کنیم این است که از اوایل اسفندماه به همه کسانی که در بازار و صنف خود اکلیل و سرنج می‌فروشند اعلام می‌کنیم که به هیچ عنوان حق فروش و مواد محترقه و اکلیل و سرنج را ندارند.

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی با بیان اینکه مواد منفجره‌ای که در حال فروش است همه به صورت قاچاق از چین و هند وارد کشور می‌شود، افزود: آن چیزی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شود موادی است که در جشن تولدها و عروسی‌ها استفاده می‌شود.  

وی در مورد نحوه نظارت بر فروش مواد محترقه هم گفت: همانطور که گفتم بازرسان ما از صبح در بازار در حال رصد مغازه‌ها هستند اما مشکل اینجاست که بیشتر فروشندگان مواد محترقه دستفروش هستند و گوشه خیابان کالای خود را می‌فروشند و انبارهای آن‌ها هم در کوچه و پسکوچه‌های مناطقی مانند چهارراه سیروس و عودلاجان و پامنار است.

ملکی افزود: درواقع مغازه‌ای نداریم که جواز صنفی داشته باشد و بخواهد مواد محترقه بفروشد برای همین است که نمی‌شود هیچ گونه نظارتی بر فروشندگان مواد محترقه و منفجره کرد. تنها کاری که می‌شود کرد این است که جلوی فردی که فروشنده است را بگیریم که بازرسان ما این کار را می‌کنند. البته این کار بدون دردسر نیست و هر روز چندین درگیری بین بازرسان ما و افراد فروشنده مواد محترقه پیش می‌آید.

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی در مورد اینکه چه موادی به صورت مجاز برای مناسبت چهارشنبه‌سوری قابل خرید و فروش است؟ گفت: تنها مواد مجاز موادی است که برای تولد و عروسی‌ها قابل فروش است که البته آنها را هم اصناف دیگر مانند خرازی‌ها و لوازم تحریری‌ها می‌فروشند و از اول اسفند به هیچ عنوان امکان خرید و فروش موادی که محترقه باشد مانند نیترات‌ها و اکلیل و سرنج نیست و به کل ممنوع است.

دست چه کسانی در کار است؟

ملکی در مورد اینکه مافیای پشت پرده عرضه مواد محترقه چه کسانی هستند، گفت: این امر اصلا به داخل شهر تهران محدود نمی‌شود چون اگر در داخل تهران باشند بازرسان ما در حال رصد همه اصناف هستند.

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی افزود: اکثر اینها کسانی هستند که انباری در سطح شهر ندارند و انبارهایشان بیرون شهر است اگر هم بعضا انبارهایی می‌بینید که در سطح شهر منفجر می‌شوند انبار افراد خرده‌پا هستند که ۲۰ تا ۳۰ کیلو جنس دارند وگرنه انبارهای عمده‌فروشی حاوی ۵ تا ۱۰ تن جنس است و آنها فروش یومیه خود را در داخل شهر عرضه می‌کنند و هیچ موقع فروش هفتگی خود را به انبارهای داخل شهر منتقل نمی‌کنند. 

مواد محترقه چند؟        

در حال حاضر قیمت های مختلفی برای فروش مواد محترقه و آتش‌زا عنوان می ‌شود. فروش آنلاین و اینترنتی این مواد نیز در سال های اخیر افزایش یافته است. همین امروز سرهنگ داود معظمی رئیس پلیس فتا پایتخت در خصوص کلاهبرداری در پوشش فروش موادمحترقه و آتش بازی با طراحی درگاه پرداخت جعلی به شهروندان هشدار داد.

وی  همچنین درباره آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی هشدار داد و گفت: علاوه بر تهدیدات جانی این موضوع، کلاهبرداران نیز به بهانه فروش مواد محترقه در کمین هستند.

در عین حال قیمت های متفاوتی از مواد محترقه در سایت ها و فضای مجازی به چشم می خورد. قیمت هایی که بعضا میلیونی می شود.

داروفروشان ناصرخسرو هم فروشنده مواد محترقه شده‌اند | این مواد از چه کشورهایی وارد می شود؟ | قیمت های میلیونی مواد محترقه

همچنین در برخی صفحات فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام نیز قیمت هایی متفاوتی برای این اقلام که بسیاری از آنها مجاز هم نیستند؛‌ اعلام شده است. در برخی از این صفحات  قیمت هر بسته پروانه خارجی ۱۵۰ هزار تومان،‌ هر بسته ۶ عددی پروانه ایرانی ۷۵ هزار تومان، هر عدد دینامیت قرمز ۳۵ هزار تومان، هر عدد دینامیت مشکی بلند ۲۵ هزار تومان،‌ هر عددی دودزای کوچک ۶۰ هزار تومان و هر عدد دودزا ۸۰ هزار تومان ذکر شده است.

همچنین هر عدد آبشار ستاره بزرگ ۱۵۰ هزار تومان،‌ هر عدد آبشار ستاره کوچک ۷۵ هزار تومان،‌ هر عدد چلچله ۲۵۰ هزار تومان ،‌ موشک سوتی هر بسته ۱۲ عددی ۷۰ هزار تومان،‌ راکت دو قلو هر بسته ۸۰ هزار تومان، ‌۷ ترقه هر بسته ۱۳۰ هزار تومان،‌ کبریتی هر بسته ۱۵ هزار تومان و فشفشه هر بسته ۵ عددی ۸۰ هزارتومان ،‌ مشعل هر عدد ۴۰ هزار تومان ،‌ منور هر عدد ۳۵ هزار تومان و سه پایه هر عدد ۲۵ هزار تومان فروخته می شود؛ البته این قیمت ها در صفحات مختلف مجازی متفاوت ذکر شده است اما آنچه که واضح است سودی است که فروش این اقلام که بعضا بسیار پرخطر و قاچاق نیز هستند روانه جیب فروشندگان و قاچاقچیان می کند.             

کد خبر 748263
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    خدا بیامرزه ناصرخسروی بزرگ رو. خیابونی که به نامش هست از دوربین و دارو و ترقه توش پیدا میشه تا اقلام غیرقانونی مثل ... ... .. ... .. ... ...
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    2 0
    بعضی جانشان رو به خاطر حماقت از دست میدن و بعضی به خاطر حماقت این افراد!