مدیر امور منابع آب ساوه گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و مواجه شدن با پدیده خشکسالی سطح آب‌های زیرزمینی دشت ساوه سالانه یک متر افت می‌کند.

ساوه

به گزارش همشهری، آنلاین مجید امیرحسینی گفت: شهرستان ساوه به دلیل قرار گرفتن در نقطه کم بارش استان مرکزی با تنش آبی شدیدی مواجه است و در حال حاضر ۷۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن منابع آبی زیرزمینی دارد.

وی در ادامه گفت: در اجرای طرح‌های تعادل بخشی منابع آب شهرستان و مصوبات شورای حفاظت منابع آب و نیز مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب شهرستان، ۳۰ حلقه از چاه‌های شناسایی شده غیرمجاز فرم ۵ و ۱۴ حلقه از چاه‌های شناسایی غیرمجاز دیگر مسلوب‌المنفعه شدند. همچنین به منظور نظارت بر میزان بهره‌برداری از چاه‌ها، ۱۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در سال جاری نصب شده است.

امیرحسینی با بیان اینکه ۱۶۰ حلقه چاه مشمول اجرای مصوبات اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری شدند، گفت: در اجرای مسلوب‌المنفعه شدن چاه‌های غیرمجاز فرم ۵ حدود ۷.۸ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است و در اجرای طرح اصلاح و تعدیل نیز حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه در مصارف منابع آبی صرفه جویی صورت گرفته است.

وی افزود: براساس مصوبات قانونی، کلیه مالکان و بهره‌برداران از چاه‌های دارای پروانه شهرستان تا پایان سال جاری می‌بایست نسبت به تمدید اعتبار و بروزرسانی پروانه‌های بهره‌برداری با مراجعه به امور منابع آب شهرستان اقدام کنند. بدیهی است از ابتدای سال ۱۴۰۲ در صورتی که پروانه‌های بهره برداری تمدید نشده باشند تعرفه برق آنها به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.

امیرحسینی در ادامه با اشاره به وضعیت دو دشت نوبران و ساوه گفت: دشت نوبران کماکان از دشت‌های ممنوعه شهرستان است و هیچ مجوزی برای توسعه بهره‌برداری از منابع آبی در آن صادر نمی‌شود و دشت مرکزی ساوه نیز جزو مناطق بحرانی و ممنوعه است و شرایط مناسب برای توسعه بهره‌برداری را ندارد.

وی گفت: آب قابل بهره‌برداری در شهرستان برای مصارف کشاورزی از طریق مدیریت منابع آب کشور ابلاغ و برنامه اصلاح و تعدیل چاه های کشاورزی به منظور کاهش مصرف و صرفه جویی در دستور کار قرار دارد. همچنین صدور پروانه بهره برداری چاه های فرم یک شناسایی شده توسط وزارت نیرو در دست اقدام است.

کد خبر 748195
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha