مجلس سنای فرانسه روز دوشنبه طرح نامحبوب اصلاح بازنشستگی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور را که سن بازنشستگی را با دو سال افزایش به ۶۴ سال می‌رساند، با ۱۹۵ رای موافق و ۱۱۲ رای مخالف به تصویب رساند.

Senate

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مجلس علیای پارلمان فرانسه که محافظه‌کاران در آن اکثریت دارند، در آستانه روز هفتم تظاهرات سراسری بر ضد طرح اصلاح بازنشستگی به این متن رای موافق داد و این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ها اکثریت رای‌دهندگان با این طرح مخالف هستند.

اکنون که این لایحه در سنا پذیرفته شد است، بوسیله کمیته مشترکی از قانونگذاران در مجالس سفلی و علیای پارلمان احتمالا در روز چهارشنبه بازبینی خواهد شد.

اگر این کمیته با این لایحه موافقت کند، رای‌گیری نهایی در هر دو مجلس احتمالا در روز پنجشنبه انجام خواهد شد، اما نتیجه رای‌گیری در «مجمع ملی» یا مجلس سفلای پارلمان فرانسه که حزب مکرون در آن نیاز به رای احزاب موئتلفش دارد، هنوز نامعلوم است.

اگر دولت از نداشتن رای کافی در مجلس سفلی نگران باشد، هنوز می‌تواند لایحه اصلاح مقررات بازنشستگی را از طریق رویه‌ای که اصطلاحا ۴۹:۳ نامیده می‌شود، به تایید برساند.

یک روز دیگر اعتصابات و تظاهرات سراسری در فرانسه در اعتراض به این لایحه برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است.

سیاستمداران لیبرال فرانسه از این رای موافق مجلس سنا به طرح اصلاح نظام بازنشستگی ابراز خشم کردند. مونیک لوبین، از حزب سوسیالیست به اولیویه دوسوپت، وزیر کار گفت: «نام شما برای همیشه با اصلاحاتی توام خواهد شد که وضعیت را تقریبا به ۴۰ سال پیش باز خواهد گرداند.»

مکرون تغییر نظام بازنشستگی فرانسه را در کانون برنامه سیاسی‌اش قرار داده است و استدلال دولتش این است که بالا بردن سن بازنشستگی و سخت‌تر کردن شرایط گرفتن مقرری کامل را برای جلوگیری از غرق شدن نظام بازنشستگی در کسری بودجه ضروری است.

فرانسه  از اکثر همسایگان اروپایی‌اش که سن بازنشستگی را به ۶۵ سال و بالاتر افزایش داده‌اند، عقب‌تر است.

کد خبر 748190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha