کپسول دراگون اسپیس ایکس، ۴ فضانورد Crew-۵ را پس از حدود پنج ماه دوری، به زمین بازگرداند.

فضانوردان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، فضانوردان Crew-۵ اسپیس ایکس، سرانجام به زمین بازگشتند. چهار فضانورد در کپسول دراگون اسپیس ایکس، به نام «Endurance»، اواخر روز شنبه (۱۱ مارس) به زمین بازگردانده شدند و  ماموریت پنج ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به پایان رساندند.

جاش کاسادا و نیکول مان فضانوردان ناسا، کویچی واکاتای ژاپنی و آنا کیکینا فضانورد روسی که پس از عبور از خلیج مکزیک در سواحل خلیج تامپای فلوریدا در ساعت ۹:۰۲ شب در تاریکی و درون کپسول فرود آمدند. مان پس از فرود در یک پیام رادیویی به تیم ماموریت اسپیس ایکس گفت: «متشکرم اسپیس ایکس، سواری خوبی بود. خوشحالیم که در خانه هستیم.»

این چهار فضانورد در طول ماموریت خود به ایستگاه فضایی در ماموریتی که اولین پرواز فضایی تا کنون برای مان، کاسادا و کیکینا بود، ۱۵۷ روز را در فضا سپری کردند. این پنجمین پرواز واکاتا بود که  ۵۰۵ روز را در فضا گذرانده بود. پس از فرود، تیم‌های بازیابی اسپیس‌ایکس با قایق‌های سریع از کشتی بازیابی «S.S. Shannon»  به سرعت وارد صحنه شدند.

استقامت اوایل روز شنبه در ساعت ۲:۲۰ بامداد از ایستگاه خارج شد، سپس مانورهایی انجام داد که بتواند در مسیر ورود دوباره به اتمسفر قرار بگیرد. این کپسول با فرود ایمن زیر چتر نجات، پنجمین ماموریت عملیاتی اسپیس ایکس را برای برنامه خدمه ناسا، یعنی مبادله پرسنل ایستگاه فضایی با اعضای تازه وارد Crew-۶ به پایان رساند.

مقامات ناسا گفتند که Crew-۵ Dragon هنگام ورود مجدد به جو زمین، آسمان شب را به صورت رگه‌ای درخشان از نور روشن کرد. ماموریت Crew-۵ موفقیت‌هایی تاریخی را هم در بر داشت: مان اولین زن بومی امریکایی بود که به فضا سفر کرده بود و کیکینا اولین فضانورد روسی بود که با یک فضاپیمای خصوصی امریکایی پرواز کرد. علاوه بر این، این ماموریت پنجمین بازگشت واکاتا از فضا را رقم زد.

قرار بود پنجمین مسافر نیز با این کپسول به خانه بیاید. در اواسط دسامبر ۲۰۲۲، یک فضاپیمای سایوز روسی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفته بود، ظاهرا در اثر برخورد شهاب سنگ نشت کرد و تمام مایع خنک‌کننده خود را از دست داد. سایوز قرار بود با سه فضانورد به خانه برگردد. 

در ژانویه، کپسول دراگون اسپیس ایکس به طور موقت برای حمل یک فرد اضافی در صورت نیاز به تخلیه اضطراری «ISS» مجهز شد. (دو خدمه دیگر سایوز، فضانوردان سرگئی پروکوپیف و دیمیتری پتلین، سوار سایوز مجروح به سمت خانه می‌آمدند؛ مقامات فضایی روسیه تشخیص داده بودند که فضاپیما می‌تواند به راحتی دو نفر را حمل کند، اما نه سه نفر، آن هم بدون مایع خنک‌کننده.)

بیشتر بخوانید:

با این حال، پس از اینکه آژانس فضایی روسیه راسکوسموس یک سایوز جایگزین را به عنوان وسیله بازگشت سه فضانورد به کار برد، تغییرات در این کپسول منتفی شد. ماموریت کرو-۶ اسپیس ایکس در ۳ مارس برای اقامت ۶ ماهه فضانوردان ناسا وارن وودی هوبورگ و استفان بوون، فضانورد آندری فدیایف و سلطان النیادی فضانورد امارات متحده عربی  را در کپسول دراگون تحویل ایستگاه فضایی داد.  Crew-۶ یک ماموریت تاریخی نیز هست: النیادی اولین فضانورد از امارات متحده عربی است که در یک ماموریت فضایی طولانی مدت حضور دارد. 

کد خبر 748114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha