سال‌هاست جمعی از جوانان جنوب‌غرب تهران، تشکلی برپا کرده و بدون دریافت دستمزد، به افرادی که اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، خدمات مشاوره‌ای می‌دهند تا هر طور شده، آنها را پاک نگه‌ دارند.

انجمن معتادان گمنام

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: اعضای این گروه مردم‌نهاد، جلساتی در محله‌ها برگزار می‌کنند تا افرادی که اعتیاد خود را ترک کرده و به مرحله پاکی رسیده‌اند، دور هم جمع شوند و ضمن آشنایی با نحوه مقابله با وسوسه مصرف موادمخدر، به بیان مشکلات خود بپردازند. در همین جلسات، رهایافته‌ها با کمک گرفتن از قدیمی‌ها و اشخاصی که سال‌ها پیش اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، اراده خود را برای در امان ماندن از مواد افیونی تقویت می‌کنند.

جلسات این گروه در مناطق۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۷ برای مددجویان برگزار می‌شود و «مرتضی صالحی» مسئول روابط‌عمومی این انجمن است. وی که حاضر نیست عکسی از او منتشر شود، می‌گوید: «همه فعالیت‌های افراد در این گروه دلی و برای رضای خداست و همگی مایلند گمنام بمانند.»   

نشست‌هایی که اعضای این انجمن برای مددجویان در مناطق جنوب غربی تهران برگزار می‌کنند، کاملاً رایگان است و مددجویان بدون پرداخت شهریه، مشاوره‌ می‌گیرند. همچنین برای رعایت اصل گمنامی، هیچ مدرکی از اعضا برای حضور در جلسات گرفته نمی‌شود و تاکنون افراد زیادی توانسته‌اند با کمک راهنماها و برنامه‌های کارشناسی این انجمن، از دام اعتیاد رها شوند. هیچ شرطی هم برای حضور افراد در این جلسات وجود ندارد و هر معتادی بدون در نظر گرفتن نوع ماده مصرفی، عقیده، وضع مالی، سن، ‌نژاد و جنسیت می‌تواند در جلسات شرکت کند.

صالحی می‌گوید: «این انجمن مردمی است و درآمد یا منبع مالی ندارد. افرادی که در این جلسات به‌عنوان راهنمای دیگران سخنرانی می‌کنند و به مددجویان مشاوره می‌دهند، پذیرفته‌اند که حتی در زمان استراحت‌شان به اعضا راهنمایی بدهند و اگر نیاز باشد، خود را به مددجو برسانند و به او کمک کنند. به‌عنوان مثال، ممکن است شخصی در نیمه‌های شب با یکی از اعضای انجمن تماس بگیرد و اعلام کند که وسوسه شده و درصدد مصرف موادمخدر است. در این مواقع، راهنما به‌صورت تلفنی و در صورت نیاز با حضور در محل سکونت اعضا، به آنها مشاوره می‌دهد و از این کار منصرفش می‌کند.» 

به گفته او، جلسات این گروه مردم‌نهاد در مساجد، ‌سراهای محله و گاهی اوقات در بوستان‌ها برپا می‌شود. برای کسب اطلاع از نشانی و چندوچون استفاده از نشست‌های این انجمن می‌توانید به سراهای محله در مناطق مورداشاره مراجعه کنید.

کد خبر 748066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha