محیط‌بان یاسر آزادی در صفحه شخصی‌اش خبر داد که درنای رویا توان ادامه پرواز با درنای امید را نداشته و در جایی در عباس آباد فرود آمده و امید بازهم تنها شد و به سمت سیبری پرواز کرد.

به گزارش همشهری آنلاین درنای امید که چند سالی بود به تنهایی به ایران مهاجرت می‌کرد با تصمیم مسئولان و دوستداران محیط زیست با یک درنای دیگر به نام رویا که از خارج از کشور وارد شده بود جفت شد تا بتوانند باهم مسیر رفت و برگشت به سیبری را پرواز کنند.

دُرنای سیبری پرنده‌ای به شدت در معرض خطر انقراض از خانواده کلنگان است. این پرنده ظاهر خاصی دارد که آن را از دیگر پرندگان متمایز می‌کند. درنای سیبری پرنده‌ای بزرگ با قدی نزدیک به یک‌ونیم متر و فاصلهٔ دو بال بیش از ۲ متر و بدنی یکدست سفید است که پاهای بلند سرخ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمزرنگ آن نشسته‌ است.

تک پرنده درنای امید هر ساله فریدونکنار را به قصد زمستان گذرانی انتخاب می کند که ۱۵ سال است به تنهایی مهاجرت کرده و گونه رو به انقراض است.

جمعیت غربی درناها از جمله امید مسیر پروازی سیبری روسیه قزاقستان، و آذربایجان و در نهایت ایران و مازندران را طی می‌کند و در طول مسیر بازگشت نیز از همین کشورها عبور می‌کند. ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کیلومتر را درنای امید پرواز می‌کند و در مسیر مهاجرت روزانه ۸۰۰ کیلومتر در پرواز هستند.

درنای امید که تا سال ها بصورت تکی زیست می‌کرد و جفت خود را از دست داده بود امسال در پروژه‌ای مشترک با رهاسازی یک درنای ماده و آشنایی و آوازخوانی دو پرنده در تالاب فریدونکنار بصورت مشترک پرواز خود را به سمت سیبری آغاز کردند.

یکی از خصوصیات درناها نوع همسرگزینی‌شان است که به‌صورت تک‌همسری است. اگر اتفاقی برای جفت آن‌ها بیفتد به‌سختی دوباره امکان جفت‌یابی برایشان مهیا می‌شود.

پیش از "رویا""امید" و "آرزو" با هم به ایران مهاجرت می‌کردند اما در سال ۸۶ "آرزو" به دلیلی نامعلوم تلف شد و پس از آن نیز امید جفت‌گیری نکرد و تنها مسیر مهاجرت خود را طی می‌کند.

تلاش‌هایی در سازمان های محیط زیست کشورها نیز برای جفت‌یابی "امید" با درناهای موجود در شرایط اسارت انجام شد تا بتوانند جمعیت او را دوباره احیا کنند اما موفقیت‌آمیز نبود.

از لحاظ زادآوری، درنای سیبری رشد جمعیت بسیار پایینی دارد و در یک فصل بیش از دو تخم نمی‌گذارد که دلایل مختلفی مانند پرورش گوزن‌های شمالی در سیبری و تداخل مهاجرت با آن‌ها و سگ‌های نگهبان گوزن‌های شمالی که جوجه‌ها و تخم‌های درناها را می‌خورند سبب شده است تا نسل درنا ها افزایش نیافته و در معرض انقراض قرار بگیرد.

نسل درنای سفید از میان ۱۵ گونه درنای موجود، در حال انقراض است. این گونه درناهای سیبری بجز سال های ۸۸ و ۹۴ در تمامی نیم قرن گذشته مازندران را مقصد زمستان گذرانی خود انتخاب می‌کند.

کد خبر 747987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ایرانی IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 2
    به نظر میاد یه جای کار شما (محیط زیست)می لنگه.
    • محمود IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 1
      یعنی خوش میاد دست از این خود تحقیری برنمی‌دارند. این کار با هماهنگی و مشاوره کشورهای صاحب سبک اروپایی انجام شده و کاملا هم خوب پیش رفت و ریسک اینکه رویا نتونه پرواز کنه از ابتدا وجود داشت . حال این کجاش به محیط زیست ربط داره . والا حرف نزنید ...
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      2 2
      ۲۲:۳۱ محمود یعنی خواااااااااااااااااااااااااااااااااااابی یا نمی فهمی محیط زیستی برامون نمونده ؟؟؟؟ اصول گرایی نباید چشم شما رو از دیدن واقعیت های اطراف غافل کنه. اصولگرایی واقعی یعنی حق را دیدن. شما یک فیلم از جاده های حد فاصل دو شهر تهیه کنید!!! همه جای ایران شده زباله سرا!!! تعداد بسیاری از پرندگان ابزی هر ساله با خوردن پلاستیک تلف میشن!!!!!!
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 6
    به جای جفت پیدا کردن برای حیوانات خداوند برین دنبال کارهای اساسی تر و آسان تر ... این خواستگاری و عروسی چقدر برای ملت آب خورد؟؟؟
    • محمود IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      10 0
      عقل کل کار از این مهمتر که یکی از حیوانات خدا از خطر انقراض حفظ بشه . محافظت از محیط زیست و حیوانات یکی از وظایف شهروندی و انسانی ماست . توی هر شرایطی باید ی حرفی بزنید
  • Mehdi IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 0
    خوب رویا،درنای ماده یک پرنده پرورشیه ،نمیتونه خوب بپره مثل غاز و اردک یه جورایی اهلی شده.