برای اولین بار کنسرت های موسیقی در تهران، کیش و چند شهرستان در تعطیلات نوروز امسال همزمان با ماه رمضان اجرا خواهند شد و مردم می توانند در ساعات بین افطار تا سحر موسیقی خواننده مورد علاقه شان را در سالن‌ها گوش بدهند.

كنسرت 2

برای اولین باربرخلاف سنت رایج  در ماه مبارک رمضان به خوانندگانی چون رضا صادقی، نیما مسیحا، سینا درخشنده، روزبه بمانی، گروه «ایوان»، محسن ابراهیم زاده، حمید هیراد، فرزاد فرخ، معین زد، امیر عظیمی، شاهین بنان، مسعود صادقلو، مجید رضوی، آرمین زارعی، علی یاسینی، رستاک حلاج، دانوش، محمد لطفی، رضا مریدی، سهیل مهرزادگان، راغب و... و. مجوز اجرای کنسرت داده شده است.

تعدادی از خوانندگان شناخته‌شده موسیقی نیز دراین ایام در جزیره کیش کنسرت‌های خود را برگزار می‌کنند. علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی روز چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه در شهر کرمان، گرشا رضایی روز یکشنبه ۲۱ فروردین ماه، علیرضا طلیسچی روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین، محسن یگانه روز سه شنبه ۲۳ فروردین، بهنام بانی روز پنجشنبه ۲۵ فروردین در جزیره کیش کنسرت‌هایی را برای طرفداران خود اجرا می‌کنند

 در نیمه اول ماه مبارک رمضان کنسرت‌هایی در تهران برگزار خواهد شد  که کنسرت گروه «ماکان» در ۲۷ فروردین ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی یکی از آنهاست.

همچنین خبرهای از کنسرت هایی در شهرستانها رسیده.

هرساله با آغاز ماه ضیافت الهی کنسرت ها لغو و برگزاری آن به پایان ماه مبارک موکول می شد، گرچه برخی کارشناسان موسیقی معتقدند که ممنوعیت اجاری موسیقی در ساعات بین افطار تا سحر و به جز شب‌های قدر نباید ممنوع باشد.

در سالهای قبل ابوالفضل صادقی‌نژاد (رئیس وقت شورای نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در مورد صدور مجوز برگزاری کنسرت در ماه رمضان گفته بود: یکسری قوانین و مقرراتی هست که باید رعایت شود. این قوانین و مقررات عبارت است از اینکه اجرای زنده موسیقی از اول تا پانزدهم ماه مبارک رمضان برابر با دهم خرداد یعنی تا شبِ مبارکِ تولد امام حسن مجتبی (ع) هیچ مشکلی ندارد و درخواست‌ها طبق روال از نظر محتوایی و ارزش موسیقایی بررسی و روال قانونی و اداری را طی می‌کنند اما از شانزدهم رمضان با توجه به نزدیک شدن به شب‌های قدر به شکلی طبیعی از یکسو درخواستی برای برگزاری کنسرت نیست و ازسوی دیگر تقاضایی هم برای تماشا وجود ندارد.

 پیروز ارجمند، موسیقی شناس قومی، آهنگساز، نوازندهٔ درخصوص برگزاری کنسرت در ماه رمضان به خبرنگار همشهری آنلاین می‌گوید:   این اجراها باعث بهبود وضعیت اقتصادی فعالان موسیقی خواهد شد و منفعت اقتصادی قابل توجهی دارد زیرا پیش از این و در سال‌های گذشته مجبور بودند چهار ماه از سال کنسرت برگزار نکنند.  به این ترتیب چرخه اقتصادی صنعت موسیقی می‌چرخد و خیلی‌ها به واسطه آن امرار معاش می‌کنند.

ارجمند در ادامه صحبت‌های خود گفت: در تمامی کشورهای های مسلمان کنسرت های در تمامی ایام و همچنین ماه مبارک رمضان بعد از افطار برگزار می شود ... خدا را شکر در کشور ما هم شاهد این هستیم که در رمضان به غیر از ایام شهادت کنسرت ها را بعد از افطار برگزار کنیم که قطعا با استقبال خوبی هم روبه رو خواهد شد.

وی که  در سال ۱۳۹۴ مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بوده است در پایان یادآورشد: در زمان مسئولیت خود گاهی در بعضی ایام خاص کنسرت های خاص و آیینی فی المثال برای کنسرت های حسام الدین سراج   با صدور مجوز اجرا می کردیم و  اما به شکل گسترده نبوده است لازم است اعلام کنم که خبر خوبی مبنی بر برگزاری کنسرت حجت اشرف زاده در نیشابور شنیده ام که باتوجه به شرایط و محدودیت ها تا کنون اجازه اجرا نداشتیم اما از این به بعد شاهد برگزاری کنسرت ها هستیم

رمضان در دیگر کشور های مسلمان نشین چون هند، مالزی، کویت، ترکیه، جمهوری آذربایجان، نیجریه، مراکش، افغانستان، پاکستان، مصر، اندونزی و تاجیکستان ماهی است برای شاد بودن

به بهانه حضور در مهمانی ای که میزبانش خداوند است و طبعا در این مهمانی چرخ اقتصادی جامعه موسیقی  بیش از قبل خواهد چرخید.

بهای بلیت کنسرت ها در ماه رمضان و نوروز امسال بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

با اجرای کنسرت زانکو و پیشقدم شدن او برای برگزاری کنسرت بعداز مدت‌ها، سکوت اهالی موسیقی شکسته شد تا جایی که خوانندگان بسیاری برای برگزاری کنسرت درخواست خود را تقدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده‌اند.  

کد خبر 747945
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار موسیقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha