در دیدار و گفت‌وگوی دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، بر ضرورت تعامل و همکاری‌های علمی و فناوری ایران و سایر اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای تاکید شد.

شانگهاي

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، امیرحسین میرآبادی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در دیدار ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، با اشاره به ظرفیت‌های کشور در گسترش تعامل‌های فناورانه ایران با کشورهای عضو این سازمان عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مصمم است تا با استفاده از ظرفیت و توانمندی فناورانه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، فصل جدیدی از روابط مشترک را با بخش‌های متناظر در کشورهای عضو سازمان شانگهای شکل دهد. این توانمندی در ایران وجود دارد اما ضروری است که سازوکارهای مشخصی برای تسهیل و تسریع این همکاری فناورانه تعریف شود.

توسعه پروژه‌های کلان فناوری در قالب کنسرسیوم‌های مشترک

میرآبادی، یکی از شاخص‌های دانش و فناوری را اثر گذاری این حوزه بر مردم و جوامع دانست و گفت: همکاری کشورها در حوزه فناوری، نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و سازوکارهای ویژه‌ای است تا شکل‌گیری تعاملات را سرعت بخشیده و تسهیل کند. ایجاد چنین پلتفرم‌هایی می‌تواند یکی از مهمترین فعالیت‌های مشترک در سازمان همکاری‌های شانگهای باشد. آمادگی داریم تا همکاری مشترک و هم‌افزایی با سایر کشورها را در زمینه علم و فناوری بر محور این پلتفرم‌ها توسعه دهیم.

وی با بیان این‌که توسعه همکاری مبتنی بر ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و در قالب کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان از  اولویت اصلی همکاری‌ها است، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که جمهوری اسلامی با جدیت دنبال می‌کند تقویت زمینه شکوفایی اقتصادی دانش بنیان است، چراکه بر مبنای اسناد بالادستی و راهبردهای ایران، اقتصاد دانش بنیان محرک توسعه فناوری و پیشرفت پایدار قرار دارد. با هم‌افزایی فناوری محور را با اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای، فرصتی برای تبادل توانمندی ها و تجارب و ایجاد بستری برای توسعه محصولات نوآورانه می‌دانیم. ایجاد کنسرسیوم و شبکه ارتباطی بین شرکت های دانش بنیان در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، ادامه داد: پروژه‌هایی مانند خودروهای برقی، قطار و هواپیما و خودروی برقی و هیبرید و فعالیت های بزرگ این‌چنینی، از جمله طرح‌های بزرگ و آینده‌نگرانه‌ای به شمار می‌رود که می‌تواند در این قالب همکاری، توسعه یابد.

میرآبادی، تعریف و تدوین استانداردهای مشترک تجاری بین کشورهای عضو را از دیگر پیشنهادات توسعه همکاری‌های علمی و فناوری و رونق تولیدات دانش بنیان دانست و افزود: تعریف استانداردهای مشترک، باعث تسهیل تبادلات تجاری بین کشورهای عضو می‌شود.

وی افزود: همچنین تعریف بورسیه های فناورانه مشترک بین کشورهای عضو، می‌تواند تبادل فناوری و علمی را بین کشورهای عضو افزایش دهد.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، از ضرورت تعریف صندوق سرمایه‌گذاری و تامین مالی مشترک پروژه‌های فناورانه با تعیین سهم مشخص هریک از کشورهای عضو به عنوان یکی دیگر از اقدامات تسهیل‌کننده همکاری‌های میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای یاد کرد و افزود: این اقدام می‌تواند به رشد قابل توجه پروژه های فناورانه و نتیجه بخشی این طرح‌ها منجر شود.

استفاده اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای از ظرفیت زیست بوم فناوری ایران

ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این دیدار، با بیان این‌که کشور ایران دارای توانمندی بسیار خوبی در حوزه فناوری است که می‌تواند شکل تازه‌ای به همکاری با اعضای این سازمان ببخشد، افزود: ایران در حوزه‌های گوناگون فناوری، فعالیت و دستاوردهای خوبی داشته و یکی از مهمترین بخش ها در سازمان همکاری های شانگهای، در زمینه ی علم و فناوری است و می‌تواند به تعالی کشورهای عضو این سازمان کمک کند.

وی افزود: قطعا استفاده از ظرفیت‌های ایران در بستر همکاری شانگهای می‌تواند زمینه ساز تعالی کشورها باشد، ضمن آن‌که ایجاد این بستر تعامل، می‌تواند در استفاده از ظرفیت نیروی انسانی جوان ایران و سایر کشورها از یک سو و ایجاد اشتغال از سوی دیگر اثرگذار باشد.

مینگ با بیان این که عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند زمینه ساز استفاده از تجربیات این کشور توسط اعضای سازمان شود، عنوان کرد: معتقد هستم که ایران پس از عضویت قطعی، همکاری‌های بسیار سودمند و مفیدی خواهد داشت. قطعا با توجه به این سطح و جایگاه خوب ایران پس از به رسمیت در امدن عضویت در سازمان همکاری شانگهای نقش این کشور به عنوان یک عضو اثربخش و محوری، افزایش خواهد یافت.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: ایران در حوزه فناوری‌های پیشرفته و نوظهوری همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی و زیست فناوری توانسته خودش را مطرح کند و اطمینان دارم که ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، می‌تواند با پیشنهادات و تجربیات خود به عنوان یک عضو اثرگذار در عرصه علم و فناوری، نقش آفرین شود.

مینگ ادامه داد: در سازمان همکاری ها بخش ویژه ای مختص دانش و فناوری داریم و هرساله، همایشی بین المللی در همین راستا برگزار می‌شود. حضور ایران در این رویداد می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و سنگ بنای تدوین و ارائه راهبردهای تازه‌ای در عرصه علم و فناوری شود. همچنین بر بستر سازمان همکاری شانگهای، ساز و کارهای همکاری های دانشگاهی نیز تعریف شده است و می‌توانیم این همکاری های علمی را بین دانشگاه و مراکز علمی کشورها گسترش دهیم.

کد خبر 747880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha