دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: شاید ازدواج موفقی دارید ولی در آرزوی ازدواج عالی‌تری هستید. شاید دوست دارید که کودکانتان کارها و تکالیف خانه را با موفقیت و بدون تذکر انجام دهند.

شاید میان سختگیری و آزاد گذاشتن فرزندانتان مردد هستید و نمی‌دانید که چطور نظم خانوادگی را برقرار کنید. نگرانی‌های اقتصادی ممکن است داشته باشید.

ممکن است دو یا چند شغل داشته باشید و شما و همسرتان شب را در کنار هم مانند دو موجود بی‌روح سپری کنید. ممکن است روحیه خانوادگی ستیزه‌جویانه باشد و یا دچار انفصال عاطفی شده باشید.

ممکن است آن احساسی را که در هنگام ازدواجتان داشتید از بین رفته و یا در حال از بین رفتن است، یا احساس خلاء و تنهایی می‌کنید، یا در باطن جنگی سرد در جریان باشد. آنچه اهمیت حیاتی دارد این است که خانواده خود را با هیچ خانواده دیگری مقایسه نکنید.

بعضی از افراد گمان می‌کنند که خانواده‌های دیگر بی‌عیب و نقص هستند در حالی که هر خانواده‌ای گرفتاری‌ها و مشکلات و موانع خاص خود را دارد. هر قدر شما نابسندگی‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته باشید باز هم می‌توانید یک زندگی بهتر را در ذهن تصور کنید.

امروزه دنیا تغییر کرده و فشارهای بیشتری وجود دارد، از این‌رو ساختن خانواده موفق انرژی، شوق و رغبت، بینش و عزم اراده بسیار می‌طلبد و برای برطرف ساختن موانع به وقت زیاد، تفکر، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی امور نیازمندید.

جامعه دیگر مثل سابق از خانواده حمایت نمی‌کند، زندگی تا حد زیادی مبتنی بر فناوری است و بسیار سریع، پیچیده و نگران‌کننده شده است. بنابراین پدر یا مادر بودن مستلزم یک زندگی فداکارانه است. البته فراموش نکنید آزمون‌های زندگی، شما را تلطیف می‌کند و شما نیروی خلاق زندگی خود هستید و می‌توانید عامل تغییر باشید.

طبق قانون آنتروپی (فسادپذیری و تنزل تدریجی یک نظام) هر چیزی که به حال خود رها شود، سرانجام از هم می‌پاشد و فاسد می‌شود. همه چیز نیاز به توجه و مراقبت دارد و ازدواج نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای حفظ طراوت و شادابی خانواده سنتها را حفظ  کنید. سنتها شفای دردهای خانواده هستند. در مورد فعالیت‌های طراوت بخش با هم تبادل نظر کنید. فعالیت‌هایی مانند با هم تفریح کردن، با هم یاد گرفتن، با هم عبادت کردن، با هم کار کردن و با هم خدمت کردن، با هم خندیدن و با هم عشق ورزیدن.

  • با بچه‌ها ورزش کنید، بازی کنید، پیاده‌روی بروید، در کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید. اهمیت ورزش و سلامت را به یکدیگر یادآوری کنید.
  • بچه‌ها را تشویق کنید در فعالیت‌هایی که به پرورش استعدادهایشان کمک می‌کند، شرکت کنند. با فرزندانتان برای یادگیری مهارتهای جدید داوطلب شوید.
  • آنچه را که دوست دارید بچه‌ها بدانند، به آنها یاد بدهید. اهمیت کار کردن، کتاب خواندن و انجام وظایف را.
  • بچه‌ها را در برنامه ریزی برای تعطیلات خانوادگی دخالت دهید.
  • با بچه‌ها برای به یاد ماندنی کردن وقت شام کار کنید. به نوبت میز غذا را بچینند و تزئین کنند و حتی موضوع گفت‌وگو را انتخاب کنند و همه دور میز شام حضور یابند و در این مورد ثابت قدم باشید.
  • با قرعه‌کشی نام کسی را از صندوق بیرون آورید و خانواده را وادار کنید در طول آن هفته با او مهربان باشند و به او کمک کنند.

خانواده یک تجربه است: تجربه کردن «ما» و ساختن یک فرهنگ است: فرهنگ «ما». خانواده حرکتی است از «من» بسوی «ما» یعنی از استقلال بسوی وابستگی به هم.

وقتی که شادی شما در گرو شادی دیگران باشد می‌فهمید که از «من» ‌بسوی «ما» حرکت کرده‌اید. یکی از دستاوردهای خانواده بر دوش کشیدن مسائل  مشترک است و دیگر اینکه «ما» با هم رشد می‌کنیم و «ما» با هم یاد می‌گیریم.

کد خبر 7478

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز