جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: فهرست انتخاباتی حامیان نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، اکثریت قاطع آرای انتخابات شوراهای استانی این کشور را به دست آورد.

براساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات عراق، نتیجه شمارش ۹۰درصد آرای دومین دوره انتخابات شوراهای استانی این کشور نشان می‌دهد که فهرست دولت، در ۹استان از جمله در بغداد و بصره بالاترین آرا را کسب کرده است.

این فهرست که از حامیان دولت نوری مالکی تشکیل شده در بغداد با کسب ۳۸درصد آرا در رتبه نخست ایستاد. احزاب مرتبط با مقتدی صدر نیز نتیجه بسیار خوبی به دست آوردند، خصوصاً با توجه به اینکه جنبش وی صرفاً 2هفته پیش از انتخابات از برخی حزب‌های سیاسی طرفداری کرد.

فهرست شهید محراب به ریاست سیدعبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم در 5استان این کشور در رد‌ه‌ دوم و در 2استان دیگر در رده‌ سوم قرار گرفت.

در استان بغداد، مجموعه جریان‌های شیعه شامل ائتلاف دولت قانون نوری مالکی، جریان صدر، فهرست شهید محراب وابسته به مجلس اعلا، جریان اصلاح ملی ابراهیم جعفری و حزب فضیلت موفق شدند ۵۸درصد از ۵۷کرسی شوراها را به‌خود اختصاص دهند.

در مقابل، جریان‌های اهل سنت شامل جبهه توافق و تجمع مشروع عراق نیز توانستند 17درصد آرای پایتخت عراق را به‌خود اختصاص دهند.

فهرست سکولارهای عراق، حامیان ایاد علاوی 9درصد آرای بغداد را کسب کرده‌اند.
اما در استان‌های شمالی عراق شامل موصل، دیاله، صلاح‌الدین و الانبار، احزاب اهل سنت، عمده کرسی‌های شوراهای این استان‌ها را به‌خود اختصاص دادند. جبهه توافق اهل سنت عراق در 2 استان دیاله و صلاح‌الدین توانست بیشترین آرا را کسب کند.

کاهش آرای شیعیان در استان دیاله - منطقه‌ای که هنوز به لحاظ امنیتی محل تجمع تروریست‌های وابسته به القاعده است و از مناطقی است که بیشترین آمار مهاجران شیعه را دارد - ازجمله نتایج تعجب برانگیز این دور از انتخابات است.

برخی منابع خبری می‌گویند که بخش مهمی از جمعیت شیعه این استان در اعتراض به بی‌توجهی دولت به مسائل امنیتی و معیشتی خود، از شرکت در انتخابات اخیر شوراهای استانی خودداری کرده‌اند.

این درحالی است که جمعیت زیادی از اهالی شیعه استان دیاله به‌خاطر حضور القاعده در دیاله، اکنون در بغداد و سایر نقاط عراق در آوارگی به‌سر می‌برند.

براساس این گزارش، در ۹استان از ۱۰استان دیگر عراق از جمله بغداد، فهرست مالکی در صدر قرار گرفت و تنها در کربلا یک گروه مستقل توانست با کسب 13درصد آرا، تمامی فهرست‌ها را کنار بزند.

3فهرست نوری مالکی، شهید محراب و جریان آزادگان مستقل، وابسته به جریان صدر، عمده آرای بغداد و ۸استان جنوبی و شیعه نشین عراق را در اختیار دارند.

رای‌گیری روز شنبه گذشته در 14 استان از مجموع 18 استان عراق با مشارکت 51 درصدی مردم انجام شد و در آن بیش از 14هزار کاندیدا از 400حزب سیاسی و فهرست، شرکت کرده بودند.

کرکوک و 3استان کردنشین در شمال عراق، 4استان از بین 18استان عراق بودند که انتخابات استانی در آنجا به زمانی دیگر موکول شد.

کد خبر 74769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز