وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تحویل جنگنده‌های سوخو ۳۵ اظهار کرد: جمهوری اسلامی تکلیف دارد دفاع از دستاوردهای نظام را پیگیری کند و ارتقای توان دفاعی کشور را با کشورهای دیگر هم پیش ببرد، اطلاعات مربوط به خریدها را نیاز نیست در هر زمان بیان کنیم.

محمد رضا آشتیانی - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

به گزارش همشهری آنلاین، امیر محمدرضا آشتیانی در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان این‌که «در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و داخلی فارغ از نگرش‌های احساسی و شعاری به گونه‌ای حرکت کردیم که نشانگر استقلال و استحکام و اقتدار بوده است»، اظهار کرد: برای دشمن این امر تحمل‌ناپذیر بوده است و الان هرچه دنبال می‌کنند از روی ناچاری، ضعف، استیصال و درماندگی است. دشمن در تمامی اقدامات علیه جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده و این را خودشان هم اذعان می‌کنند. ما به‌عنوان یک نظام قدرتمند و بااقتدار به گونه‌ای حرکت کردیم که دشمن را به این مرحله رسانده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امروز جوانان ما و دانشمندان‌مان به سطحی از فناوری، اقتدار و اعتماد به نفس رسیدند که به هیچ وجه هیچ نیروی اهریمنی در جهان نمی‌تواند برابر آنان توطئه، سد و مانع ایجاد کند.

آشتیانی با بیان این‌که «ما در وزارت دفاع هر روز شاهد این هستیم که محصولات جدیدی که با آخرین فناوری روز آماده شده تولید می‌کنند که برخی را بیان می‌کنیم اما برخی را نمی‌توانیم بیان کنیم» تاکید کرد: قدرت واقعی در جمهوری اسلامی است. همه این دستاوردها به دو دلیل با پیشرفت و موفقیت مواجه شده، یکی اتکال به خدا و هدایت داهیانه رهبری انقلاب است و دیگری همت و اراده نیروهای خلاق وزارت دفاع.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: ما حرکت و برنامه‌ها را در وزارت دفاع جهشی درنظر گرفتیم. یک برنامه عادی سالیانه داریم و همین برنامه را به صورت جهشی هم تدوین و ابلاغ کردیم. در بالغ برنامه‌هایی که تدوین کردیم بیش از دو برابر از آنچه منظور شده، به دست آمده است.

وی با بیان این‌که «ما در امر صادرات توفیقات زیادی داشتیم که قابل مقایسه با گذشته نیست»، یادآور شد: ما رشد نزدیک به دو و نیم برابری در این زمینه داشتیم و ۱۵ هزار فرصت شغلی - نسبت به سال قبل - بیشتر ایجاد کرده‌ایم. در زمینه بومی‌سازی قطعات که با سه هدف رفع تحریم‌ها، مقابله با خرابکاری صنعتی دشمن و صرفه‌جویی ارزی دنبال می‌شود، به تولید ۳۸ هزار قطعه و مواد مورد نیاز خود رسیدیم.

یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی

وی افزود: بالغ بر یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم. در حدود ۹ رزمایشی که در مجموعه نیروهای مسلح برگزار شده، سامانه‌هایی که در اختیار این‌ها قرار گرفته بالغ بر ۹۰ درصد موفق عمل کرده است.

آشتیانی با بیان این‌که «موشک‌های کروز توان رزم نیروهای مسلح را به طور چشمگیری افزایش داده است»، اظهار کرد: در حوزه پشتیبانی از رزم پدافند هوایی هم با توجه به تهدیداتی که داریم متناسب با هرکدام، سازماندهی انجام دادیم و در مقابله با انواع موشک‌های کروز و پهپاد سامانه‌هایی را ایجاد کرده‌ایم.

وی گفت: طراحی و ساخت پهپادهای مختلف و به کارگیری فناوری هوش مصنوعی برای انجام پروازهای جمعی و تلفیقی با جنگنده‌های باسرنشین را انجام دادیم و پهپادهای دریاپایه را هم طراحی کردیم. ساخت ناوشکن موشک‌انداز و ناو چندمنظوره شهید سلیمانی و انواع شناورهای تندرو را هم در کارنامه داریم که به موشک‌های کروز و سلاح‌های زیرسطحی مجهز شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تحویل جنگنده‌های سوخو ۳۵ اظهار کرد: جمهوری اسلامی تکلیف دارد دفاع از دستاوردهای نظام را پیگیری کند و ارتقای توان دفاعی کشور را با کشورهای دیگر هم پیش ببرد، اطلاعات مربوط به خریدها را نیاز نیست در هر زمان بیان کنیم، ممکن است این امر در دستور کار وزارت دفاع و بخشی از مجموعه نیروهای مسلح قرار داشته باشد، این اقدام از گذشته پیگیری می‌شده و الان هم ادامه دارد اما هنوز سلاحی دریافت نشده است و به این مرحله نرسیده‌ایم.

در سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی درباره خرید سامانه‌های پدافندی از روسیه  از جمله اس ۳۰۰ اظهار کرد: روسیه از کشورهایی است که هم به جهت همسایگی و هم ارتباطاتی که از گذشته وجود داشته سطح بالایی از ارتباط را داریم. ما در سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم و الان احساس نیازی در این زمینه نداریم اما اگر احساس نیاز شد به دنبال خرید می‌رویم.

قدرت پهپادی جمهوری اسلامی بی‌نظیر است

وی در پاسخ به پرسشی درباره فروش پهپادهای جمهوری اسلامی به دیگر کشورها، تصریح کرد: درخواست‌های متعددی از کشورهای زیادی مطرح است‌. باتوجه به این‌که پهپادهای جمهوری اسلامی جزو پهپادهایی است که شاید نمونه‌هایش در دنیا وجود ندارد و همه هم پذیرفته‌اند که قدرت پهپادی جمهوری اسلامی بی‌نظیر است با کشورهایی که همکاری نزدیک داریم در جهت کمک و تقویت بنیه دفاعی آنان گام برمی‌داریم و البته محدودیت‌هایی هم در این زمینه برای خود قائل هستیم. به هرحال کشورهای مختلفی هستند که یکی از درخواست‌های‌شان مربوط به حوزه پهپادی است.

معمولا کشورهای خریدار تسلیحات از ایران تمایلی به افشای نام‌شان ندارند

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی درباره قراردادهای فروش تسلیحات و صادرات دفاعی جمهوری اسلامی، کشورهایی که در این زمینه با ایران تعامل دارند و نوع تسلیحات صادرشده، اظهار کرد: معمولا کشورهایی که می‌آیند تمایلی ندارند اسامی‌شان اعلام شود اما کشورهایی هستند که با ما در این زمینه در تعامل هستند. رایزنی‌هایی هم در این امر صورت گرفته است. ما هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیستیم اما خودمان ملاحظاتی داریم که آن را رعایت می‌کنیم.

توسعه صادرات تسلیحات را در دستور کار داریم

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره صادرات تسلیحات تاکید کرد: ما در بحث صادرات ملاحظاتی داریم تا این امر به توان دفاعی ما لطمه نزند. ما حتماً از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده می‌کنیم و ملاحظات فنی زیادی هم در این زمینه صادرات وجود دارد اما مبنای ما بر توسعه صادرات است؛ چرا که احساس می‌کنیم کشورهای زیادی در این زمینه نیازمندند تا مورد تهاجم قرار نگیرند و استثمار نشوند و حق‌شان ضایع نشود. ما توسعه صادرات را بیش از آن‌چه الان هست دنبال می‌کنیم.

کد خبر 746784
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 44
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    53 12
    سربلند ایران عزیزم
  • غضنفر سیدابادی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    47 19
    ای به قربانت امیر سرافراز ارتش شما امید جامعه هستید درود برشرفت ارتشی انقلابی
  • عباس IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    38 24
    بااین‌ همه‌ پیشرفت‌ به‌اقتدار ایران‌ عزیزمان‌ افتخار میکنیم.
  • شهباز IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    27 14
    خدا نگهدار نیروهای نظامی ما که نقطه قوت و سربلندی ایران عزیز شده اند وقتی اقتدار شما را می بینیم و میشنویم به خود می بالیم زنده و پاینده باشید
  • مهدی IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    52 25
    این چیزا وقتی ملت رو خوشحال می‌کنه که وضع معیشت و مسکن و کار خوب باشه وگرنه فرقی برای ملت نداره
  • بزرگمهر IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    36 20
    دست خدا به همراهتان خداوندبه تمام نیروهای مسلح کشورمان سلامتی وموفقیت عنایت فرماید وخودتحقران بی مصرف را هم شفا دهد
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
      10 8
      اگر اقتدار نباشد نمی‌گذارند نان خشک هم از گلویت پایین برود پس باید منطق داشت اول اقتدار وبعد هم معیشت مردم اولویت دارد اگر امنیت نباشد هر روز بهترین غذا را بخوری فایده‌ای ندارد
  • سعید موسویان فرد IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    17 19
    ای بابا یعنی دوباره کنسل شد؟ شده حسرت این جنگنده
  • سعید موسویان فرد IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    14 13
    خدا حفظتون کنه انشاالله با این وجود این مدت هاست چشم انتظار این قلم آخر هستیم جنگنده های جدید انشاالله
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    29 13
    نمیدونم چرا مسولین جمهوری اسلامی عادت دارند در لفافه حرف بزنند .بابا یه با هم که شد با مردم خودمون رو راست و شفاف باشید.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    15 11
    درودبردلیرمردان صنایع دفاعی کشور که باعث خوشحالی مردمان کشورم وناکامی مزدوران ودشمنان کشورم درودخدابرشما
  • نا اشنا IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    21 10
    خدا قوت.درود بر نیروهای نظامی غیور ایران عزیز
  • جاسم IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    42 81
    شما خودتون رو کشتید از بس خبر سوخو۳۵ گذاشتید. انگار اف۲۲ با اف ۳۵ قراره تحویل بگیرید!!! چندتا جنگنده سوخو ۳۵ آنهم از نوع صادراتی روسیه که از نوع اصلی ضعیف تره میخواد بهتون بدن دیگه اینهمه تبلیغ ندارند.
  • ناشناس IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    30 10
    داستان میگ 29 یا اس 300 براتون درس عبرت نشد؟
  • ناجی حسینی IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    13 5
    بلاخره جنگنده های روسی خریداری و تحویل ایران میشه یانه؟لطفا یک جواب قاطع به مردم بدید
  • ع ا ز CA ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    9 8
    هزاران درود بر دانشمندان صنایع دفاعی نیروهای مسلح که بزرگترین نقش را در ارتقاع امنیت کشور کردن و مدیران و مسئولین هم کمتر از دانشمندان نیستند و امنیت و دفاع از ایران مثل دفاع از ناموس خودشان است .
  • ناشناس US ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    11 2
    سلام چرا سوخو ۳۵ چرا سوخو ۵۰ خریداری نمی‌شود یا میگ ۴۰ سوخو ۳۵را عربستان هم خریده
  • احزان IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    4 3
    به عنوان یک کهنه سرباز جنگ که کمبود ۶ایی زیادی رو در اوایل جنگ دیدم و با پوست واستخوان لمس کردم کمبودهایی تسلیحاتی رو لذت میبرم از این همه پیشرفت