همشهری انلاین: رئیس جمهوری سریلانکا در سخنانی در روز ملی سریلانکا گفت: ببر‌های تامیل طی چند روز آینده به طور کامل شکست خواهند خورد.

به گزارش الجزیره، ماهیندا راجاپاکسه روز چهارشنبه 4 فوریه در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت برگزاری روز استقلال سریلانکا گفت: امروز ما تقریبا قادر خواهیم بود تروریسم را از میان برداریم.

رئیس جمهوری سریلانکا افزود: نیرو‌های ما این شانس را دادند که شاهد سپیده دم یک صلح آبرومند برای کشورمان باشیم. سایه‌های تروریسم تقریبا محو شده‌اند.

این سخنان در حالی ایراد می‌شوند که طی چند هفته اخیر درگیری‌های شدیدی در شمال سریلانکا جریان داشته که طی آن‌ها نیرو‌های ارتش این کشور در نبرد علیه گروه ببرهای به پیشروی‌های گسترده‌ای دست یافته‌اند.

در همین حال فشار‌های بین‌المللی بر دولت جهت اعلام آتش بس افزایش یافته است. جامعه بین‌المللی خواستار ان است که نیرو‌های ارتش ضمن برقراری آتش بس به شهروندان محصور اجازه دهد از منطقه درگیری خارج شوند.

گرو‌های امداد گر اعلام کرده‌اند که حدود 250 هزار نفر در منطقه‌ای به وسعت 300 کیلومتر مربع در نزدیکی شمال شهر کوچک مولایتیوو محصور شده‌اند. نیرو‌های دولتی می‌گویند شورشیان تامیل را در این منطقه تحت محاصره دارند. دولت سریلانکا تعداد افراد محصور شده در منطقه درگیری‌ها را 120 هزار نفر ذکر کرده است.

دولت کلمبو از سویی دیگر آمار اعلام شده از سوی صلیب سرخ مبنی بر اینکه تعداد زیادی از کودکان در درگیری‌های هفته اخیر مجروح و یا کشته شده‌اند را مورد تردید قرار می دهد.

52 کشته در نبرد دولت با ببر‌های تامیل

با این حال سازمان ملل متحد اعلام کرده است که دست کم طی یک روز اخیر نبرد‌ها در سریلانکا 52 شهروند کشته شده‌اند.

یکی از سخنگویان سازمان ملل نیز به بی بی سی گفته است که آخرین بیمارستان فعال در منطقه تحت کنترل شورشیان تامیل با بمب‌های خوشه‌ایی هدف قرار گرفته است.

روز سه شنبه 3 فوریه نیز الجزیره طی گزارشی از بمباران بیمارستان پوتوکودیریروپو خبر داده بود، بر مبنای گزارش الجزیره، که روز یکشنبه اول فوریه بر اثر اصابت گلوله‌های توپخانه به بیمارستان پوتوکودیریروپو در بخش مولایتیوو واقع در شمال سریلانکا 13 نفر از جمله یک پزشک اطفال این بیمارستان کشته شدند. سازمان ملل این حمله را روز دوشنبه محکوم کرد و گوردون ویس یکی از سخنگویان این سازمان گفت:سازمان ملل این مساله را درک نمی‌کند که به چه دلیل یک بیمارستان را مورد هدف قرار می‌‌دهند.

ویس در مصاحبه با الجزیره گفت: خط مقدم درگیری ها به این بیمارستان بسیار نزدیک است. این سخنگوی سازمان ملل افزود: هنوز تائید نشده است که کدام طرف(نیرو‌های دولتی یا جدایی طلبان ببر‌های تامیل) این حمله را انجام داده است. اما دو طرف از توپخانه استفاده می‌کنند و این حمله می‌تواند توسط هر یک از این دو طرف انجام گرفته باشد. آمار تلفات ناشی از این حمله در حال بالارفتن است و منابع بیمارستانی اعلام کرده‌اند که دیگر ظرفیت بیمارستان برای پمداوای مجروحین تقریبا تکمیل شده است. دکتر تورایراجا ارشد ترین مقام بهداشتی منطقه‌ مولایتیوو اعلام کرد که به نظر می‌رسد گلوله‌های توپ از سوی ارتش سریلانکا به سمت بیمارستان پرتاب شده باشند.

او افزود: بمباران‌های اخیر خسارات زیادی به بیمارستان وارد کرده است. اودایا نانایاکارا یکی از سخنگویان ارتش سریلانکا اعلام کرد که ارتش این کشور مسوءل حملات به بیمارستان نیست. او گفت: ببر‌های تامیل اکنون از فرط استیصال با توپ‌های خود هر جا را بمباران می‌کنند. ممکن است یکی از این گلوله‌ها به بیمارستان برخورد کنند. بیش از 5 هزار نفر در این بیمارستان مورد مداوا قرار دارند.

بیمارستان مذکور یکی از معدود بیمارستان‌های فعال در منطقه‌ای است که نیرو‌های دولتی ادعا دارند در حال انجام آخرین مرحله از عملیات خود برای شکست دادن ببرهای تامیل هستند.

پائولا کاستیا رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ  در کلمبو پایتخت سریلانکا اعلام کرد: ما از این که بیمارستان مولایتیوو مورد هدف قرار گرفته شوکه شده‌ایم. سوفی رامانس یکی از سخنگویان این کمیته نیز با اشاره به حادثه بمباران بیمارستان مذکور در مصاحبه با الجزیره گفت: باید(در جریان این درگیری‌ها) به حقوق بشر احترام گذاشته شود. ما از هر دو طرف می‌خواهیم به مسوءلیت‌های خود در قبال تسهیل فرایند انتقال لوازم پزشکی عمل کنند.

مورون مارچیسون- لوچری یکی از هماهنگ کنندگان پزشکی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیمارستان پوتوکودیریروپو نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: کارمندان و خدمه بیمارستان به دلیل صدای مداوم درگیری‌ها و سرازیر شدن مجروحین در نگرانی و استرس شدیدی به سر می‌برند. آمبولانس‌ها به طور مداوم مجروحان را به بیمارستان انتقال می‌دهند، اما تعداد زیادی از مردم نیز توسط گاری، کامیون، تراکتور و حتی موتور وسپا به بیمارستان انتقال داده می‌شوند.

دولت کلمبو از سویی دیگر آمار اعلام شده از سوی صلیب سرخ مبنی بر اینکه تعداد زیادی از کودکان در درگیری‌های هفته اخیر مجروح و یا کشته شده‌اند را مورد تردید قرار می دهد.هیچ آمار مستقلی تا کنون درباره تلفات درگیری‌های اخیر به دست نیامده است.

ارتش سریلانکا اعلام کرده است که نجات شهروندانی که در منطقه درگیری‌ها محاصره شده‌اند الویت این نیروی نظامی است. ببر‌های تامیل از دیگر سو ادعاهای دولت مبنی بر اینکه این گروه جدایی طلب از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند را رد کرده  و ادعا کرده است که مردم به دلیل ترس از ارتش سریلانکا تمایلی به رفتن از منطقه درگیری ها ندارند.

خبرنگار الجزیره که اخیرا به مناطق شمالی سریلانکا سفر کرده گفت که شهروندان به مناطق کم وسعت تر انتقال داده شده‌اند و به احتمال زیاد از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می شود.

ببر‌های تامیل از سال 1983 جهت ایجاد یک کشور مستقل برای اقلیت تامیل با دولت سریلانکا وارد جنگ شده‌اند. بیش از 70 هزار نفر تا کنون در نبرد‌های داخلی میان ببرهای تامیل با دولت سریلانکا کشته شده‌اند.

کد خبر 74634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز