یکی از آرزوهای دیرینه بشر، دستیابی به آن نوع شیوه زیست بوده است که زندگی او را با بهروزی وکامیابی قرین سازد.اندیشه آرمانشهری آن بخشی از اندیشه است که در طول تاریخ راه‌های تحقق این آرزو را بررسی کرده است.

مدیر طرح: سیامک کفایی
همکاران: شبنم چهره، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، ، میترا زاغی، زهرا ادریس آبادی،‌ پیمان محمودی و سمیه گایگانی 

مقدمه 

سرزندگی و نشاط دارای دو بعد است که یک بعد آن فردی است و به بینش و فرهنگ مردم و به ادراک آن ها وابسته است و دیگری به فضاهای شهری و معماری مربوط می شود که این دو بعد باهم ارتباط متقابل دارند و از یکدیگر نیز تاثیر می پذیرند.

 جامعه شناسان همیشه تاکید می کنند که مدیران شهری باید امکان حضور مردم در فضاهای شهری را به وجود آورند تا ارتباطات اجتماعی به نحو گسترده ای بین شهروندان ایجاد شود. گسترده شدن ارتباطات اجتماعی باعث تقویت تعلق خاطر افراد به محل زندگی و بالارفتن ضریب امنیت روانی جامعه و نشاط اجتماعی می شود.

در این زمینه شهرداری تهران نیز چند سالی است که با نگاه فرهنگی و اجتماعی متفاوتی از یک دستگاه خدماتی صرف که کارش جمع آوری زباله و آسفالت خیابان ها است به یک نهاد تاثیرگذار در توسعه روابط انسانی در شهر تبدیل شده است.

 ایجاد سامانه های نشاط که در آن اهالی یک محله امکان حضور اجتماعی پیدا می کنند ودر عین استفاده از برنامه های شاد و متنوع شهرداری با یکدیگرنیز آشنا می شوند یکی از برنامه های ایجاد نشاط اجتماعی شهرداری است که در آن به نوعی با بحران گسستگی اجتماعی در شهر نیز مقابله می شود. شهردار تهران نیز دراین ارتباط چنین گفته است:  "شهروندان تهرانی بیش از هر چیز به آرامش، شادی، نشاط و تفریح احتیاج دارند و سرور و شادی یکی از ضرورت های زندگی در کلانشهری مثل تهران است".

هدف تحقیق:نتایج این تحقیق می تواند با تعیین توقعات مردم از شهرداری تهران، این نهاد را در انجام وظیفه زیباسازی شهر یاری رساند.

روش جمع آوری اطلاعات:نظر سنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.
جامعه آماری: شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:این نظرسنجی از تاریخ 28 دی تا 1بهمن ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:
براساس نتایج، 57 درصد از پاسخ‌گویان نشانه یک شهر بانشاط را شاداب بودن مردم آن شهر می‌دانند، 14 درصد وجود گل و فضای سبز را به عنوان نشانه یک شهر بانشاط بیان کرده اند، 10 درصد از پاسخ‌گویان شهری را با نشاط می‌دانند که دارای اماکن عمومی و خیابان‌هایی تمیز باشد و 9 درصد نظم را نشانه با نشاط بودن شهر دانسته‌اند، 6 درصد استفاده از رنگ‌های شاد را دلیلی برای با نشاط بودن شهر عنوان کرده‌اند. در مجموع 4 درصد از پاسخ‌گویان نیز در این مورد به برگزاری جشن‌های خیابانی وآذین بندی خیابان‌ها اشاره کرده‌اند.

جدول زیر بیانگر اقدامات پیشنهادی پاسخ‌گویان برای ایجاد نشاط اجتماعی توسط شهرداری است:

اقدامات پیشنهادی برای ایجاد نشاط توسط شهرداری

تعداد

درصد

ایجاد فضای سبز 

540

46

ایجاد سامانه های نشاط

215

18

ایجاد اماکن ورزشی

196

17

نظافت شهر

123

11

استفاده از رنگ های شاد 

41

3

آذین بندی خیابانها 

37

3

هیچ کاری

25

2

جمع 

1177

100

نمودار زیر نیز نظر پاسخ‌گویان در ارتباط با میزان تاثیر وجود فضای سبز در ایجاد نشاط را بیان می‌کند:

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در www.hccmr.com بخوانید.

کد خبر 74632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز