یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهور بلاروس یکشنبه‌شب 14 آبان‌ماه در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.

به ‌گزارش ایرنا، هنگام ورود لوکاشنکو به تهران منوچهر متکی وزیر امور خارجه و مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران از رییس جمهوری بلاروس در فرودگاه مهرآباد استقبال کردند.

لوکاشنکو در مدت دو روزه اقامت در تهران قرار است با محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌ها دیدار و در باره روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کند.

مراسم استقبال رسمی از رییس جمهوری بلاروس صبح روز دوشنبه با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

جمهوری بلاروس که روسیه سفید یا بیلاروس نیز گفته می‌شود، سرزمینی محاط در خشکی در شمال شرق اروپا و در ‪ ۱۶۰‬مایلی دریای بالتیک واقع است.

این کشور با مساحت ‪ ۲۰۷‬هزار و ‪ ۶۰۰‬کیلومتر مربع از شرق به روسیه، از جنوب به اوکراین، از غرب به لهستان و از شمال غربی به جمهوریهای لتونی و لیتوانی محدود است.

یک سوم خاک این کشور پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل قاره‌ای است.

جمعیت بلاروس ‪ ۱۰/۲‬میلیون نفر و پراکندگی جمعیت ‪ ۵۰‬نفر در کیلومتر مربع است و نزدیک به ‪ ۷۰‬درصد جمعیت شهرنشین هستند.

نرخ رشد جمعیت ‪ ۰/۹‬درصد و نرخ تولد ‪ ۹/۷‬در هر یک هزار نفر است. امید به زندگی ‪ ۶۸/۱۳‬سال (‪ ۶۲/۴‬برای مردان ‪ ۷۴/۵۲‬برای زنان) است.

‪ ۹۸‬درصد جمعیت این کشور با سواد هستند و دین رسمی ارتدکس شرقی، زبان رسمی، بلاروسی و خط رایج سریلیک است. زبان روسی به عنوان زبان دوم از سوی اکثریت مردم بلاروس پذیرفته شده است.

شهر مینسک از سال ‪ ۱۰۶۷‬میلادی پایتخت بلاروس بوده است و یک پنجم جمعیت کشور یعنی ‪ ۲/۸‬میلیون نفر در این شهر ساکن هستند.

تقسیمات کشوری بلاروس شامل ‪ ۶‬استان مینسک، برست، بتبسک، گومل، گرودنو، مگیلف است و منطقه آزاد برست در جنوب غرب کشور و در مرز لهستان از لحاظ اقتصادی، صنعتی و ارتباطی اهمیت بسیاری دارد.

کد خبر 7459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز