سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در دی سال‌جاری، آمار مراجعان نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی به کمترین میزان در مقایسه با دیگر ماه‌های سال رسید.

دعوا

به گزارش همشهری آنلاین از سازمان پزشکی قانونی کشور، در این ماه ۳۶ هزار و ۴۹۱ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۳ درصد کاهش یافته و این درحالی است که در دیگر ماه‌های سال آمار مراجعان نزاع بیش از ۴۰ هزار نفر و در مرداد با بالاترین تعداد، ۵۹ هزار و ۹۸۶ نفر بوده است.

از ابتدای امسال تا پایان دی، ۵۰۵ هزار و ۴۶۶ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شدند و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۱) تغییر چندانی نداشته و پنج دهم درصد کمتر شده است.

در این مدت از کل ارجاعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی۳۴۰ هزار و ۳۰۰ نفر مرد و ۱۶۵ هزار و ۱۶۶ نفر زن بودند.

استان تهران بیشترین مراجعه‌ کننده نزاع به پزشکی قانونی

از ابتدای امسال تا پایان دی، استان‌های تهران با ۸۷ هزار و ۳۰۶، خراسان رضوی با ۴۴ هزار و ۸۲۴ و اصفهان با ۳۵ هزار و ۵۵۰ مصدوم بیشترین و استان‌های ایلام با ۲ هزار و ۸۵۱، بوشهر با سه هزار و ۲۸۵ و خراسان جنوبی با سه‌هزار و ۳۶۸ مصدوم کمترین تعداد مراجعان نزاع را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، نزاع و درگیری‌های خیابانی یا خانوادگی با وجود کاهش جزئی همچنان بخش قابل توجهی از ارجاعات واحدهای معاینات بالینی مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور را به خود اختصاص می‌دهد و طبق پرونده‌های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی، بیش از ۴۵ درصد از کل ارجاعات این بخش مربوط به آسیب دیدگان نزاع است.

در تعداد قابل توجهی از این نوع ارجاعات مسئله به وجود آمده بدون زد و خورد و تنها با صحبت کردن قابل حل و فصل است و مهارت فرد در خویشتنداری و پرهیز از رفتار خشن می‌تواند میزان نزاع و خسارات ناشی از آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهداز سویی دیگر، بررسی مراجعان نزاع در واحدهای معاینات پزشکی قانونی نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد از روی خشم و عصبانیت آنی دست به عملی می‌زنند که عوارض ناشی از آن نه تنها زندگی فرد آسیب دیده، بلکه زندگی فرد ضارب را نیز مختل و دچار بحران می‌کند؛ حال آنکه در تعداد قابل توجهی از این نوع ارجاعات مسئله به وجود آمده بدون زد و خورد و تنها با صحبت کردن قابل حل و فصل کردن است و مهارت فرد در خویشتنداری و پرهیز از رفتار خشن می‌تواند میزان نزاع و خسارات ناشی از آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

بیشترین صدمات در دعوا چیست؟

همچنین هرچند در بسیاری از پرونده‌های نزاع، آسیب‌ها سطحی و محدود است اما در مواردی به طور ناخواسته و شاید اتفاقی ضربات وارده به طرف مقابل، تبعاتی را به بار می‌آورد که جبران خسارات آن تقریبا غیرممکن خواهد بود. شکستگی بینی، آسیب دندان، فک و صورت و یا آسیب های تنه و اندام ها و در کنار این موارد آسیب های روحی و روانی قابل توجه از بیشترین صدماتی است که افراد در منازعات با آن مواجه می شوند ضمن آنکه صدمات ناشی از نزاع های دسته جمعی یا موضوعات ناموسی بیشترین میزان آسیب و تبعات جسمی و روانی را به همراه دارد.

سازمان پزشکی قانونی کشور به مردم توصیه می‌کند در صورت بروز اختلاف سعی کنند تا حد امکان مشکل را با گفت و گو حل کرده و به اختلاف خاتمه دهند زیرا در واحد معاینات بالینی سازمان مواری مشاهده می شودکه به دلیلی بسیار پیش پا افتاده فرد یک عضو بدن و یا حتی جان خود را از دست داده و یا موجب نقص عضو و یا مرگ فرد دیگری شده است.

کد خبر 745349
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha