محققان ژاپنی سرانجام از حل معمای مومیایی پری دریایی که سال گذشته کشف و باعث گمانه‌زنی‌های متعدد شد بود، خبر دادند.

عجیب ترین مومیایی دنیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گجت‌نیوز، در سال ۲۰۲۲، محققان دانشگاه علوم و هنر کوراشیکی (KUSA) ژاپن به کشف جالب و منحصر به‌فردی دست یافتند. آنها در یک معبد ژاپنی، یک «پری دریایی» مومیایی شده چند صد ساله را در حالی‌که درون یک جعبه چوبی مهر و موم شده قرار گرفته بود، پیدا کردند. این پری دریایی که حدود ۳۰.۵ سانتی‌متر طول داشت، شبیه یک نینگیو از اساطیر ژاپنی بود که موجودی ماهی‌مانند با سر انسان تشبیه شده و قدرت شفابخش دارد.

در ابتدا، محققان بر این باور بودند که این پری دریایی از تنه و سر میمونی ساخته شده که بر روی بدن یک ماهی بریده، دوخته شده است. با این‌حال، تجزیه و تحلیل بیش‌تر با استفاده از اشعه ایکس و سی‌تی اسکن، تاریخ‌گذاری رادیو کربن، میکروسکوپ الکترونی و بررسی DNA از حقایقی جالب پرده برداشت. نیم‌تنه این مومیایی عمدتا از پارچه، کاغذ و پنبه ساخته شده که با پین‌های فلزی امتداد یافته از گردن تا کمر به هم متصل می‌شد. این پری دریایی هم‌چنین با خمیری که از ترکیب شن و زغال به‌دست آمده، رنگ شده بود.

عکس | مومیایی پری دریایی ژاپنی، عجیب و ترسناک‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کردیم

اجزای تشکیل دهنده پری دریایی مومیایی شده

با این‌ حال، نیم تنه این پری دریایی با اجزای جدا شده از حیوانات دیگر نظیر موی پستانداران و پوست ماهی پوشیده شده بود. فک و دندان‌های این مومیایی نیز احتمالا از یک ماهی درنده گرفته شده و پنجه‌های آن از کراتین ساخته شده که احتمالا از یک حیوان واقعی اما غیرقابل شناسایی متصل شده است. نیمه پایینی این مومیایی پری دریایی نیز احتمالا از یک نوع ماهی خاص پیوند خورده که قادر به کنترل آن در حالت شناور بوده است.

محققان اگرچه قادر به شناسایی DNA کاملی از این پری دریایی نبودند، اما تاریخ‌گذاری رادیوکربنی فلس‌ها نشان داد که قدمت آنها به اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی برمی‌گردد. هم‌چنین طبق نامه‌ای که در داخل جعبه مومیایی یافت شده، این نمونه توسط یک ماهی‌گیر در بازه سال‌های ۱۷۳۶ تا ۱۷۴۱ صید شده، اما احتمالا دهه‌ها پس از آن با وعده‌های فریبکارانه فروخته شده است.

عکس | مومیایی پری دریایی ژاپنی، عجیب و ترسناک‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کردیم

نتیجه تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این پری دریایی احتمالا برای فریب مردم ایجاد شده تا این باور را القا کند که نینگیوها و توانایی‌های شفابخش آنها واقعی هستند. نینگیوها موجوداتی اساطیری در فولکور ژاپنی به‌شمار می‌روند که شبیه ماهی یا لاک پشت‌هایی با چهره‌های انسان‌مانند هستند. اعتقاد اغلب گذشتگان بر این بوده که آنها موجب درمان بیماری و خوش اقبالی هستند. این احتمال وجود دارد که سازندگان پری دریایی امید داشته‌اند که با ایجاد یک نمونه واقعی از باور مردم به نینگیو برای منافع شخصی خود استفاده کنند.

عکس | مومیایی پری دریایی ژاپنی، عجیب و ترسناک‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کردیم

این اولین مومیایی پری دریایی نیست که در ژاپن کشف می‌شود. در حقیقت ۱۴ مورد دیگر نیز در طول سال‌های گذشته یافت شده‌اند. محققان KUSA امیدوار هستند با مقایسه کشفیات جدید با نمونه‌های قبلی، به تفاوت آنها از نظر ترکیب و ساخت پی ببرند. به‌طور کلی، کشف مومیایی پری دریایی در استان اوکایاما بینشی جدید را در مورد ایجاد حقه‌های فریبکارانه در ژاپن ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، این پری دریایی بدلی شیفتگی و باور عمیق انسان‌های باستان را نسبت به موجودات افسانه‌ای برجسته می‌کند.

کد خبر 745105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار عکس‌خبر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha