۴هزار اصله نهال به نیت سرداران و ۴هزار شهید منطقه۱۷ با حضور عضو شورای اسلامی شهر تهران، جمعی از مسئولان شهری و ۱۰۰کودک کار مرکز پرتو در جنوب‌غرب تهران غرس شد.

كاشت نهال

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این مراسم با بیان اینکه ۴مسئله اصلی در شهر تهران وجود دارد، گفت: «مبارزه با آلودگی هوا، ترافیک، بافت‌فرسوده و آسیب‌های اجتماعی، ۴مسئله مهم و اصلی تهران هستند. مردم این ۴مسئله را مشکل اصلی تهران می‌دانند و اگر شورای شهر و شهرداری بخواهد کاری انجام دهد، باید یکی از این کارها را انجام دهد.»

«ناصر امانی» ادامه داد: «هر مدیر شهرداری در این ۴مسئله اصلی شهر تهران کار کند، دستش را می‌بوسیم. مردم از ما انتظار دارند و دیگر زمان توجیه و حرف زدن نیست و مردم از ما نتیجه عملی می‌خواهند.»

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین نیازها در شهر تهران، بحث رفع آلودگی هواست، گفت: «در چند روز گذشته به‌دلیل بارندگی و وزش باد، از آلودگی سنگین فاصله گرفتیم، اما آلودگی‌ها حتماً در آینده‌ای نه‌چندان دور به تهران برخواهد گشت و ما از الآن نگران بازگشت آلودگی‌ها هستیم. یکی از مهم‌ترین، نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای مبارزه با آلودگی هوا، گسترش فضای سبز در شهر تهران است.»

سرانه کم فضای‌سبز جنوب‌شهر

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر توجه ویژه به مناطق محروم و جنوبی شهر تهران درخصوص گسترش فضای سبز گفت: «واقعاً باید شکاف و اختلاف سرانه‌های شمال و جنوب تهران را کاهش داد و باید بتوانیم بسیاری از سرانه‌ها را در مناطق جنوبی افزایش دهیم.»

امانی با اعلام اینکه سرانه فضای سبز در کل شهر تهران تقریباً برابر با استانداردهای جهانی یعنی ۱۶متر است، افزود: «با این وجود، سرانه فضای سبز در مناطق جنوبی تهران ۴متر است یعنی در این مناطق یک‌چهارم سرانه متوسط شهر تهران و متوسط جهان فضای سبز داریم که باید ۴برابر شود.»

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف باید گام‌های موثری برداشت، ادامه داد: «کاشت درخت و حفظ بوستان‌ها، حفظ باغات تهران و عدم ارائه مجوز راحت برای ساخت‌وساز و عدم انجام اشتباهات گذشته، از راه‌های افزایش سرانه فضای سبز است. امیدواریم هم شورای شهر، هم شهرداری تهران، شهرداران مناطق، شهرداران نواحی، مدیران محله‌ها و شهرداران مدارس، همگی در توسعه فضای سبز کمک کنند.»

امانی گفت: «باید عشق به فضای سبز و علاقه به درخت و گیاه را از مدارس به بچه‌ها منتقل کنیم. این کار یکی از بهترین اقدام‌هایی است که در مدیریت جدید شهری در حال اتفاق است که در یکی از مناطقی که کمترین سرانه را دارد، درحال انجام است. خوشبختانه یکی از بالاترین و بیشترین افتتاحیه‌هایی هم که آقای زاکانی (شهردار تهران) داشته‌اند، شرکت در مراسم بوستان‌ها و پارک‌های تهران بوده است.»

وی با اشاره به افتتاح هزار هکتار جنگل‌کاری در اطراف تهران گفت: «این نشان می‌دهد که فضای سبز برای ما مهم است. بنابراین یکی از راه‌های مبارزه با آلودگی هوا گسترش فضای سبز است، اما دیگری توسعه حمل‌ونقل عمومی است.»

امانی با بیان اینکه اکنون در شهر تهران ۸برابر ظرفیت معابر خودرو وجود دارد، افزود: «چند میلیون از این خودروها از رده خارج هستند و هرکدام از آنها یک منبع گسترش آلودگی هوا هستند. ۲میلیون و ۵۰۰هزار موتورسیکلت نیز در تهران تردد دارد که ۹۰درصد آنها فرسوده هستند.»

توجه به گسترش حمل‌ونقل عمومی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ «یکی از وظایف ما توسعه مترو و اتوبوس است که وقتی گفته می‌شود از خودرو شخصی استفاده نشود، امکان استفاده سریع و راحت از وسایل نقلیه عمومی وجود داشته باشد. این درحالی است که ۹هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم، ولی در حال حاضر ۲هزار و ۲۰۰دستگاه اتوبوس وجود دارد. بنابراین مردم ناچارند از خودرو شخصی استفاده کنند که منجر به آلودگی هوا می‌شود و متأسفانه در تهران سالانه ۵هزار نفر مرگ زودرس دارند.»

وی با بیان اینکه سال۱۳۹۶ زمانی که شهرداری تهران را به دوستان دوره قبل تحویل دادیم، ۶هزار و ۲۰۰دستگاه اتوبوس داشتیم، افزود: «طی ۶سال گذشته، ۴هزار دستگاه از رده خارج شده است.»

امانی گفت: «صفر تا صد توسعه فضای سبز در دست ما است، اما توسعه حمل‌ونقل عمومی فقط با شهرداری نیست و باید دولت کمک کند. ۸۰درصد هزینه خرید اتوبوس را باید دولت تأمین کند که انجام نمی‌دهد و ۵۰درصد هزینه توسعه مترو را باید دولت‌ها به شهرداری کمک کنند که نکرده‌اند. از دولت آقای احمدی‌نژاد تا امروز، هیچ‌کدام از دولت‌ها به این موضوع عمل نکرده‌اند.»

وی با اشاره به تلاش اعضای شورای شهر تهران برای توسعه حمل‌ونقل عمومی گفت: «ما دست روی دست نگذاشته‌ایم و در بودجه سال آینده ۱۰هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه حمل‌ونقل عمومی، به بودجه شهرداری اضافه کرده‌ایم. شورای‌شهر موظف کرده فقط ۲هزار دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال آینده خریداری و قطعات مترو اورهال شود.»

کاهش ۱۰درصدی آلودگی هوا تا سال۱۴۰۴

امانی با ادای احترام به شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس به‌ویژه ۴هزار شهید دارالشهدای تهران گفت: «امروز در این مراسم پیوند مبارکی اتفاق افتاده و شهردار منطقه۱۷، امروز ۳کار شایسته انجام داده است. اولاً این مراسم یک کار بزرگ فرهنگی و پیوند شهیدان و فضای سبز است. دوماً مشارکت مردمی بوده که با حضور شهرداران مدارس و نونهالان انجام می‌شود و گام بعدی، توسعه فضای سبز و ترویج فرهنگ درختکاری است.»

دیگر زمان توجیه نیست؛ مردم نتیجه عملی می‌خواهند

وی با بیان اینکه در این مراسم ۳وظیفه اصلی مدیریت شهری به‌هم پیوند زده شده، افزود: «در این منطقه تاریخی تهران و محله‌های آن، مثل بسیاری از محله‌های جنوبی تهران، آنگونه که در شأن ساکنان آنهاست، سرانه‌ها توسعه نیافته است.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: «تلاش می‌کنیم درحد توان و منابع مدیریت شهری، قدم‌هایی برای توسعه سرانه‌ها برداریم. البته شهردار منطقه کارهای خوبی در محله‌ها انجام داده‌اند و فعالیت‌های خوبی، هم در سرانه فضای سبز و هم سایر سرانه‌های مدیریت شهری پیش‌رو دارند که از این لحاظ سپاسگزار هستیم.»

وی گفت:‌ «لازم است سایر شهرداران و سازمان بوستان‌ها هم مثل شهردار منطقه۱۷ همت کنند تا هم حمل‌ونقل عمومی و هم فضای سبز گسترش پیدا کند و ۱۰درصد از آلودگی هوای تهران را تا پایان مرداد سال۱۴۰۴ کم کنیم. این حداقل کاری است که باید در سطح شهر تهران انجام دهیم.»

سال آینده؛ ساخت بوستان ۲۵هزار متر مربعی

در ابتدای این مراسم، شهردار منطقه اعلام کرد: «بنابر فرموده مقام معظم رهبری، امروز در این مراسم گردهم جمع شده‌ایم تا یک اقدام انقلابی و دینی را اجرا کنیم. مهم‌تر از اقدامات عملیاتی در حوزه محیط‌زیست و فضای سبز، باید در مباحث مربوط به فرهنگ ترویج نگهداشت درختان، نهال‌ها و فضای سبز اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.»

«رضا شنگی» ادامه داد: «محیط‌زیست و فضای سبز سرمایه عظیمی است که از سال‌های گذشته با دسترنج تک‌تک مردم عزیز و مدیران به اینجا رسیده است و باید در حفظ و گسترش آن تلاش کنیم.»

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این منطقه گفت: «در سال‌جاری یک بوستان ۱۴هزار متری را تقدیم شهروندان منطقه کرده‌ایم. با برنامه‌ریزی‌هایی که در دستورکار است، سال آینده هم یک زمین ۲۵هزار متر مربعی تملک و به بوستان زیبایی تبدیل خواهد شد که با همت همکاران منطقه و با حمایت اعضای شورای شهر تهران در منطقه۱۷ انجام خواهد شد.»

شهردار منطقه افزود: «در حوزه‌های دیگر نیز تلاش کرده‌ایم عقب نمانیم. به‌همین منظور سال بعد در حوزه میادین میوه و تره‌بار ۳میدان بزرگ افتتاح خواهد شد. در حوزه سرانه‌های فرهنگی و ورزشی هم یکسری سرانه‌های قابل قبولی قبل از سال جدید و بقیه در سال دیگر به ‌بهره‌برداری خواهد رسید.»

شنگی با اشاره به بافت‌های فرسوده گفت: «با توجه به اینکه منطقه۱۷ جزء مناطق بافت فرسوده است، تاکنون ۶۷درصد نسبت به سال گذشته افزایش صدور پروانه داشته‌ایم و تلاش خواهیم کرد تا پایان اسفند، نسبت به سال گذشته صدور پروانه در بافت فرسوده را به افزایش صددرصدی برسانیم.»

در این مراسم که «حلیا سادات حسینی شکرابی» سرپرست اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران و جمعی از خانواده‌های شهدا حضور داشتند، هدایایی از سوی عضو شورای‌شهر به یکصد کودک‌کار حاضر اهدا و نهال‌ها در بوستان سلامت کاشته شد.

کد خبر 744944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha