مدیر مرکز قنات‌های استان کرمان از فراهم شدن زمینه ثبت ملی قنوات شاخص شهرستان جیرفت خبر داد که به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

کرمان

به گزارش همشهری آنلاین، در راستای رسالت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر حفظ قنات‌ها به عنوان مواریث فرهنگی بشری، دبیرخانه قنات در تعدادی از شهرهای استان کرمان راه‌اندازی می‌شود و در این راستا ششمین دبیرخانه ثبت تمدنی قنات ها در شهرستان جیرفت تشکیل شده است که این اقدام نوید بخش روزهای خوبی برای قنات های پُر آب هند کوچک ایران یعنی جیرفت خواهد بود.

بر اساس آنچه بیان شد، محمد برشان  در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهداف شناسایی و ثبت ملی قنات های شهرستان جیرفت   از تشکیل دبیرخانه ثبت تمدنی قنات های شهرستان جیرفت خبر داد و گفت: هدف این دبیرخانه  شناسایی و آسیب شناسی ثبت ملی قنات های منطقه جیرفت است که به صورت کارشناسی در دستور کار قرار گرفته است.

برشان از راه اندازی دفتر دبیرخانه ثبت ملی قنوات جیرفت خبرداد و افزود: دفتر دبیرخانه ثبت ملی قنوات جیرفت در اردیبهشت ماه سال آینده در محل اداره امور منابع آب جیرفت راه اندازی خواهد شد و برای قنات های مورد نظر برای ثبت ملی پرونده تشکیل می شود.

مدیر مرکز قنات های استان کرمان با بیان اینکه قنات های شاخصی در منطقه جیرفت وجود دارد که مورد نظر برای ثبت ملی هستند، افزود: قنات های بخش اسفندقه، قنات سیدمسافر بلوک، قنات کهن و آسیاب کهن و بسیاری دیگر ظرفیت ثبت ملی را دارند که به آن پرداخته خواهد شد.

برشان ثبت ملی را عاملی برای حفاظت بیشتر قنات های جیرفت دانست و گفت: باید در حفظ و نگهداری قنوات تلاش و پیگیری داشته باشیم و جامعه محلی در این زمینه می توانند کمک دهنده خوب و موثری باشند.

وی همچنین از راه اندازی دبیرخانه گردشگری کشاورزی در جیرفت خبر داد و اظهار کرد: جنوب کرمان و جیرفت با تولیدات متنوع باغی و زراعی ظرفیت گردشگری کشاورزی را دارند.

 قنات حجت آباد واقع در شهرستان عنبرآباد، تنها قنات ثبت ملی شده در جنوب کرمان محسوب می شود که در رونق بخش کشاورزی و سبد غذایی خانوارها نقش بسزایی دارد لذا ثبت ملی قنوات پُر آب و شاخص برابر است با ترویج فرهنگ استفاده بهینه از منابع آبی و حفاظت از میراث ملی که باید برای نسل های آینده به یادگار گذاشته شود.

جیرفت، شهری با آثار باستانی و اقلیمی کم نظیر در دنیا که می‌گویند دو منطقه مشابه دیگر مانند بخشی از هندوستان و کالیفرنیای آمریکا دارد به نام‌های بسیاری مانند نگین خاورمیانه، هند کوچک و کالیفرنیای ایران شناخته می شود چرا که اقلیمی متفاوت از همه ایران دارد و کارشناسان می‌گویند زمستان در این شهر سه شب می‌آید؛ آن هم شبی دو ساعت، سه ماه تابستان است و بقیه‌اش هوا بهاری، البته با دمایی حدود ۳۵ درجه و کمی رطوبت.

کد خبر 744624
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha