مجلس و دولت هم‌قسم شده‌اند تا شکاف نرخ ارز مرکز مبادله ارزی با بازار آزاد را کم کنند و اجازه تنش ارزی و برخورد ترکش‌های آن به سایر بازارها را ندهند.

مركز مبادله ارز

آرین رضایی: مجلس و دولت هم‌قسم شده‌اند تا شکاف نرخ ارز مرکز مبادله ارزی با بازار آزاد را کم کنند و اجازه تنش ارزی و برخورد ترکش‌های آن به سایر بازارها را ندهند. در تازه‌ترین رخداد مرکز مبادله ارز به فرمان بانک مرکزی مجوز فعالیت دوباره معاملات دلار و یورو در صرافی‌ها را صادر کرد و نرخ دلار در مرکز یادشده هم متغیر شد.

دولت با قوت خود را آماده کنترل نرخ ارز کرده و وزیر نفت و صمت هم قول داده‌اند تا تمام درآمدهای ارزی صنایع صادرات‌محور را به سمت مرکز مبادله ارز و طلا سوق دهند. ۳روز پیش بود که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری پس از تاسیس مرکز مبادله ارزی دستور داد تا همه با بانک مرکزی هماهنگ باشند تا بازار مبادله ارز و طلا عمیق‌تر شده و مبنای قیمت، ارزی باشد که در این مرکز، کشف و اعلام می‌شود.

مشاهدات خبرنگاران همشهری از مرکز مبادله ارز و طلا نشان می‌دهد این مرکز روزهای نخست فعالیت خود را سپری می‌کند و هنوز همه شرایط برای ارائه تمام و کمال خدمات در آن فراهم نیست، اما انتظار می‌رود با استقرار نمایندگان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف تخصیص‌دهنده ارز، فرایند کار تسهیل شود.

این مرکز دارای ۲ تالار مجزاست که ابتدا قیمت دلار آمریکا در تالار حواله کشف و پس از آن در تالار خدماتی، قیمت ارز خدماتی نظیر مسافرتی، دانشجویی و درمانی روی تابلو قرار می‌گیرد.

مدیر تالار ارز خدماتی می‌گوید: نرخ، ثابت نخواهد بود و هر روز متناسب با شرایط عرضه و تقاضا در تالار حواله تغییر می‌کند. مقامات دولتی می‌گویند نه‌تنها کمبود ارزی نیست، بلکه تراز تجاری کشور هم مثبت شده و جای نگرانی نیست. یک روز پس از دستور رئیس‌جمهور، رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی را فراخوانده و به آنها اعلام کرده همه ارز خود را باید در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه کنند.

جواد اوجی، وزیر نفت هم در نشستی ویژه با حضور مدیران هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی و پالایشی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از ارز صادراتی درواقع ارز حاصل از مواد پتروشیمی و نفتی است، افزود: همه ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در مرکز مبادله ارزی عرضه خواهد شد.

از اواخر هفته گذشته که مرکز مبادله ارز و طلا گشایش یافته بسیاری از متقاضیان ارز به‌دنبال آن هستند که بدانند این مرکز قرار است چه نوع خدماتی ارائه دهد.

مسعود توکلی، مدیر تالار ارز خدماتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با همشهری، در این‌باره توضیح می‌دهد و می‌گوید: در اینجا فرایند تکلیف سرفصل‌های ۶۳گانه ارز خدماتی طبق مقررات بانک مرکزی مشخص خواهد شد و هیچ دلاری در این مرکز تحویل متقاضیان نخواهد شد و افراد متقاضی ارز خدماتی پس از تأیید مدارک‌شان به بانک عامل، صرافی بانک یا کارگزار انتخاب شده برای دریافت دلار معرفی خواهند شد. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

در تالار ارز خدماتی به کدام نیازهای ارزی پاسخ داده می‌شود؟

تالار ارز خدماتی یکی از بخش‌های مرکز مبادله است که با اهداف کلانی در حوزه بازار ارز و طلا راه‌اندازی شده است. این تالار برای پاسخ به نیاز ارز خدماتی مردم در حوزه بین‌الملل فعالیت می‌کند که پوشش حداکثری نیاز ارزی واقعی را هدف گرفته‌ایم و با بررسی‌های انجام شده تقریبا تمام نیاز ارزی مردم را احصا کرده‌ایم و سرفصل‌های ۶۳گانه براساس مقررات ارزی تعریف شده است.

 یعنی در مرکز مبادله ارزی دیگر خبری از عرضه ارز با کد ملی به مردم نخواهد بود؟

کار مرکز پاسخ به این نیاز نخواهد بود و صرافی‌ها، بانک‌ها و صرافی‌های بانکی، کارگزار مرکز مبادله ارزی هستند و در این تالار به همان نیازهای ارزی ۶۳گانه پاسخ می‌دهیم و موضوع پوشش ارزی با کد ملی در کسب‌وکار این مرکز و تالار ارز خدماتی دیده نشده است.

با راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی، صرافی‌ها چه نقشی خواهند داشت و آیا قرار است آنها از چرخه مبادله ارزی حذف شوند؟

خیر، صرافی‌ها حذف نخواهند شد. مردم در حال حاضر برای اینکه درخواست ارزی‌شان را اعلام کنند باید به یکی از کارگزاری‌های طرف مرکز مبادله ارزی ازجمله صرافی‌ها مراجعه کنند که کارگزاران شامل صرافی‌های تضامنی، صرافی‌های بانکی و بانک‌ها هستند و برای شروع کار ما فعلا کار را با بانک ملی ایران استارت زده‌ایم تا تمام نقاط ضعف و قوت مشخص شود و پس از آن کارگزاران دیگر به این مرکز کمک خواهند کرد.

 نقش بانک ملی چیست؟

این بانک به‌عنوان عامل تسویه مرکز مبادله فعالیت می‌کند و در این مرکز هیچ‌گاه پرداخت یا تخصیص ارز نخواهیم داشت و مرکز یادشده محلی برای ارتباط بین دستگاه‌های متولی، ذی‌نفعان و متقاضیان با شبکه پرداخت است که شامل بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی می‌شود و علاوه بر بانک ملی دیگر بانک‌ها هم اضافه خواهند شد.

 دانشجویان برای دریافت ارز دانشجویی چه اقدامی باید انجام دهند؟

باید دانشجویان تحت نظر وزارت علوم به سازمان دانشجویی این وزارتخانه و دانشجویان وزارت بهداشت هم به واحد مربوطه مراجعه کنند که سامانه سجاد برای دانشجویان وزارت علوم و موحد برای دانشجویان وزارت بهداشت پیش‌بینی شده تا اقدام به ثبت‌نام کرده و پس از تکمیل مدارکشان، تأییدیه تخصیص ارز از این طریق به مرکز مبادله ارزی ارسال می‌شود و پس از آن دانشجویان به کارگزاران معرفی خواهند شد؛ بنابراین فرایند تخصیص ارز دانشجویی همانند روال گذشته است.

آیا قرار است گزارشی از حجم مبادلات ارز خدماتی در هر روز منتشر شود؟

بله، همینطور خواهد بود و هر روز رأس ساعت ۱۴حجم مبادلات در تالار حواله و خدماتی را اعلام خواهیم کرد.

منشأ تامین ارز خدماتی از کدام منبع خواهد بود؟

تمام منابع تامین ارز حواله و خدماتی ارز حاصل از صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی خواهد بود و از آنجا که بیشتر نیازهای خدماتی، اسکناس خواهد بود صادرکنندگان به بانک ملی مراجعه می‌کنند و ارز خود را خواهند فروخت و این بانک به نیابت بانک مرکزی خرید ارز را انجام می‌دهد و از همان منبع تامین ارز خدماتی صورت می‌گیرد.

مبنای کشف قیمت ارز خدماتی چگونه است و آیا نرخ آن ثابت خواهد بود؟

مبنای تعیین نرخ، معاملات تالار حواله ارزی است که براساس مکانیسم عرضه و تقاضا کشف قیمت می‌شود و پس از استخراج ارز حواله‌ای، نرخ ارز خدماتی هم با درصدی اختلاف اعلام خواهد شد؛ بنابراین به هیچ‌وجه نرخ ارز در مرکز مبادله ارز تثبیت‌شده و ثابت نخواهد بود و هر روز قیمت جدید کشف و اعلام خواهد شد.

ارز درمانی به چه نحوی اختصاص می‌یابد؟

به جز ارز دانشجویی همه متقاضیان ارز خدماتی ازجمله ارز درمانی باید از همان طریق فرایند تعیین‌شده اقدام کنند و متقاضیان ارز درمانی ابتدا باید به یک کارگزار طرف مرکز (فعلا بانک ملی ایران) مبادله مراجعه کنند و مدارک را تحویل دهند  و مدارک به مرکز ارسال شده و پس از تأیید نماینده وزارت بهداشت، کد رهگیری برای متقاضی ارسال می‌شود که با آن به کارگزار مراجعه و ارز خود را دریافت خواهد کرد.

زمان تخصیص ارز به متقاضیان چند روز خواهد بود؟

قرار است بین ۳تا ۴روز ارز اختصاص پیدا کند و اگر زمان طولانی شد، افراد می‌توانند با مرکز مبادله ارز یا بانک مرکزی تماس بگیرند.

نوع ارز را مرکز تعیین می‌کند یا متقاضی؟

پیش‌فرض دریافت ارز، دلار آمریکا خواهد بود و اگر متقاضی تقاضای ارز دیگری داشته باشد، معادل دلاری آن تحویل خواهد شد.

کجا مراجعه کنیم؟

برای مراجعه حضوری و اطلاع از چگونگی دریافت ارز خدماتی پس از انتخاب بانک یا کارگزار و تحویل مدارک مثبته لازم است به نشانی: تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، خیابان شهیدعلیرضا سنجابی (بهروز سابق)، پلاک ۳۱، طبقه همکف، تالار اختصاصی ارز خدماتی بروید تا کارشناسان به پرسش‌های شما پاسخ دهند. در این مرکز کارشناسان دستگاه‌های مقیم ازجمله وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حج و زیارت حاضر هستند تا پاسخگوی پرسش‌های متقاضیان ارز خدماتی به استثنای ارز مسافرتی و دانشجویی باشند.

کد خبر 744569
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha