تعداد تلفات زمین‌لرزه‌های شدید ترکیه از ۵۰۰۰۰ نفر گذشته است و دادستانان در این کشور در حالی که به خشم عمومی درباره روندهای فاسد ساخت‌وساز اوج می‌گیرد، ۱۸۴ نفر از دست‌اندرکاران ساختمان‌ها را که مظنون به داشتن مسئولیت در فروریختن آنها هستند، بازداشت کرده است.

Turkey

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شمار تلفات ناشی از زمین‌لرزه‌هایی که قوی‌ترین آنها در میانه شب دوشنبه ۶ فوریه (۱۷ بهمن) در ترکیه رخ داد، روز شنبه به ۴۴۱۲۸ نفر افزایش یافت و به این ترتیب مجموع مرگ‌ها در ترکیه و کشور همسایه، سوریه به بیش از ۵۰۰۰۰ نفر می‌رسد.

بیش از ۱۶۰۰۰۰ ساختمان در ترکیه که شامل ۵۲۰۰۰۰ آپارتمان بودند، در این حادثه زمین‌لرزه که بدترین مورد در تاریخ مدرن ترکیه است، فروریخته‌اند یا آسیب دیده‌اند.

بشیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه در یک کنفرانس خبری در شهر دیاربکر در جنوب شرق ترکیه که از جمله ۱۰ استان زلزله‌زده است، گفت بیش از ۶۰۰ نفر در رابطه با ساختمان‌های فروریخته مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

افرادی که به طور رسمی بازداشت شده‌اند یا در انتظار محاکمه هستند شامل ۷۹ پیمانکار ساختمانی، ۷۴ نفر که مسئولیت قانونی ساختمان‌ها را داشته‌اند، ۱۳ صاحب ملک و ۱۸ نفر که تغییراتی در ساختمان‌ها ایجاد کرده‌اند می‌شوند.

بسیاری از اهالی ترکیه از آنچه روال‌های فسادآلود ساخت‌وساز و توسعه شهری پراشتباه می‌بینند، ابراز خشم می‌کنند.

رجب طیب اردوغان با بزرگترین چالش سیاسی در دو دهه حضورش در قدرت مواجه است و با انتخابات عمومی در ماه ژوئن (خرداد) مواجه است، وعده پذیرش مسئولیت و پاسخگویی را داده است.

تلویزیون دولتی TRT ترکیه گزارش داد که در استان غازیان‌عتیب، شهردار منطقه نورداغی که از حزب حاکم توسعه و عدالت اردوغان است- در میان بازداشت‌شدگان در تحقیقات درباره ساختمان‌های فروریخته است.

قلب آدم می‌شکند

در حالیکه حدود سه هفته از مصیبت زمین‌لرزه می‌گذرد هنوز رقم نهایی تلفات در ترکیه اعلام نشده است و مقامات نگفته‌اند که چه تعداد جنازه هنوز ممکن است در زیر آوار باقی مانده باشند.

یک آتش‌نشان که به پاک کردن آوار در شهر به شدت آسیب‌دیده انطاکیه کمک می‌کند، اعضای بدن به طور روزانه یافت می‌شوند.

این آتش‌نشان گفت: «وضعیت بسیار مشکلی است. شما نمی‌توانید به مردی که دارد دست یک جنازه را بلند می‌کند، بگویید به کارش ادامه دهد.»

سازمان مدیریت بالایی ترکیه می‌گوید حدود دو میلیون نفر که به علت زلزله بی‌خانمان شده‌اند در چادرهاا، خانه‌های کانتینری و سایر تاسیسات در این منطقه و در بخش‌های دیگر ترکیه اسکان داده شده‌اند. به گفته این سازمان بیش از ۳۳۵۰۰۰ چادر در منطقه زلزله‌زده برپا شده‌اند، خانه‌های کانتینری در ۱۳۰ مکان مستقر شده‌اند و  حدود ۵۳۰۰۰۰ نفر از مناطق آسیب‌دیده تخیلیه شده‌اند.

اما عمران السوید، یک سوری و خانواده‌اش در نزدیکی شهر انطاکیه ترکیه هنوز در یک پناهگاه موقتی زندگی می‌کنند.

السوید گفت: «خانه‌های ما به شدت آسیب دیده‌اند، بنابراین در اینجا در باغ یکی از همسایگانمان پناه گرفته‌ایم.»

او گفت: «بزرگترین مشکل چادر است. ۱۹ روز گذشته است و ما هنوز یک چادر هم دریافت نکرده‌ایم. ما تقاضای انتقال به یک اردوگاه چادری را هم کرده‌ایم، اما آنها گفتند که اردوگاه‌های اطراف پر هستند.»

تنها دهکده ارمنی‌ ترکیه به نام «واکیفلی»، به شدت آسیب دیده است و ۳۰ خانه از ۴۰ خانه سنگی آن به شدت آسیب دیده‌اند.

ماسیس ۶۷ ساله، یک جواهرساز بازنشسته که پس از ۱۷ سال زندگی در استانبول به زادگاهش بازگشته است، گفت: «واکیفلی تنها روستای ارمنی در ترکیه است. اینجا خانه ماست. دیدن آن در این وضعیت قلب آدم را می‌شکند.»

ترکیه و ارمنستان که هنوز بر سر موضوع ۱/۵ میلیون نفری که ارمنستان می‌گوید در دوران امپراتوری عثمانی کشته‌شده‌اند، با هم اختلاف دارند. ارمنستان مدعی است که این کشتار در حکم نسل‌کشی است.

ترکیه کشته شدن شمار زیادی از ارمنی‌ها را در نبردها با نیروهای عثمانی در طول جنگ اول جهانی می‌پذیرد، اما با ارقام بالای ارائه شده مخالفت می‌کند و هر گونه کشتار سیستماتیک را انکار می‌کند.

کد خبر 744542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha