شمار کشته‌های زمین‌لرزه در ترکیه و سوریه به بیش از ۴۶۰۰۰ نفر رسیده است و انتظار می‌رود تعداد تلفات با وجود حدود ۲۶۴۰۰۰ آپارتمانی که در ترکیه ویران شده‌اند و شمار زیادی از افراد که در این بدترین مصیبت تاریخ مدرن این کشور هنوز ناپدید هستند، افزایش یابد.

Turkey

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد ۱۲ روز پس از وقوع زمین‌لرزه، سه‌نفر از جمله یک کودک روز شنبه ۲۹۶ ساعت پس از زنده از زیر آوار ساختمان‌ها در شهر انطاکیه در جنوب ترکیه بیرون آورده شده‌اند.

تصاویر تلویزیونی نشان داد که این افراد زنده بیرون آورده شده به سوی آمبولانس برده می‌شوند.

شمار تلفات زمین‌لرزه در ترکیه فعلا در حد ۳۹۶۷۲ نفر قرار دارد، در حالیکه کشور همسایه سوریه بیش از ۵۸۰۰ مرگ را گزارش کرده است. شمار تلفات در سوریه چند روز است که تغییر نکرده است.

با اینکه بسیاری از گروه‌های نجات بین‌المللی بخش عمده‌ای از منطقه زمین‌لرزه را ترک کرده‌اند، گروه‌های محلی روز شنبه همچنان به جستجوی در ساختمان‌ها ویران‌شده ادامه دادند تا بازماندگان بیشتری که بر خلاف انتظارات زنده مانده‌اند، پیدا کنند.

شمار تلفات زمین‌لرزه ترکیه و سوریه از ۴۶۰۰۰ نفر می‌گذارد| بسیاری از افراد هنوز در ویرانه‌ه
مصطفی آوچی ۳۳ ساله که پس از ۲۶۱ ساعت زنده از زیر آوار در شهر زلزله‌زده انطاکیه خارج شد برای نخستین بار دخترش آلمیل را در آغوش همسرش بیلگه می‌بیند/رویترز
 

سازمان آتش‌نشانی استانبول اعلام کرد حاکان یاسین‌اوغلو که ۲۷۸ ساعت پس از وقوع زمین‌لرزه ۷/۸ ریشتری در شب ۶ فوریه (۱۷ بهمن) نجات داده شده است.

عثمان هالبای ۱۴ ساله و مصطفی آوچی ۳۴ ساله نیز در شهر تاریخی انطاکیه ترکیه نجات داده شدند. در حالیکه آوچی به خارج از محل ساختمان ویران‌شده منتقل می‌شد، او را با از طریق تماس ویدئویی با والدینش مرتبط کردند که بچه تازه به دنیا آمده‌اش را به او نشان دادند.

پدر او گفت:‌ «من همه امیدم را از دست داده بودم. این یک معجزه حقیقی است. آنها پسرم را به من بازگرداند. من این ویرانی را دیدم و فکر کردم که هیچکس را نمی‌توان زنده از اینجا نجات داد.»

سازمان‌های امدادی می‌گویند ما بازماندگان زمین‌لرزه با وجود تخریب بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی در ماه‌های آینده نیاز به کمک خواهند داشت.

در کشور همسایه که قبلا بیش از یک دهه جنگ داخلی را تحمل کرده است، اغلب تلفات در شمال غرب کشور رخ داه است، منطقه‌ای که تحت کنترل شورشیان در حال جنگ با رئیس‌جمهور بشار الاسد است.

هزاران سوری که پس از فرار از جنگ داخلی کشورشان به ترکیه پناهنده شه بودند، پس از باز شدن گذرگاه‌های مرزی میان ترکیه و سوریه برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان فعلا به خانه‌هایشان باز گشته‌اند.

شمار تلفات زمین‌لرزه ترکیه و سوریه از ۴۶۰۰۰ نفر می‌گذارد| بسیاری از افراد هنوز در ویرانه‌ه
ساختمان لوکس Renaissance Residence که در زمین‌لرزه ترکیه در شهر انطاکیه فروروخت

افزایش خشم عمومی

برای خانواده‌هایی که هنوز در حال انتظار برای یافتن بستگانشان در ترکیه هستند، خشم فزاینده‌ای بر سر شیوه‌های آلوه به فساد ساختمان‌سازی و توسعه شهری پراشتباهی وجود دارد که اکنون به ویرانی هزاران خانه و کسب‌وکار انجامیده است.

یکی از این ساختمان‌ها ساختمان تجملی «رنسانس رزیدانس» است که در شهر انطاکیه پس از زمین‌لرزه فروریخت و به کشتن صدها نفر انجامید.

حمزه آلپ‌اصلان ۴۷ ساله  که برادرش در این مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کرد، گفت: «شرایط وحشتناکی است. در این ساختمان نه سیمان مناسبی به کار رفته بود و نه فولاد مناسبی. این یک دوزخ واقعی است.»

مقامات ترکیه وعده داده‌اند که هر فردی مظنون به داشتن مسئولیت در فروریزی ساختمان‌ها را تحت تعقیب قرار دهند و دستور بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر از جمله سازندگان خانه را داده‌اند.

سازمان ملل روز پنجشنبه درخواست کرد بیش از یک میلیارد دلار اعتبار مالی به عملیات نجات ترکیه اختصاص داده شود و برای سوریه نیز درخواست ۴۰۰ میلیون دلار کرده است.

کد خبر 742698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha