یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست داووس سوئیس با تشویش و نگرانی که در خصوص جهانی شدن اقتصاد وجود دارد به کار خود پایان داد.

به گزارش  واحد مرکزی خبر، روسای جمهور، وزیران امور دارایی و اقتصادی و روسای شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی که در نشست اقتصادی داووس شرکت کرده بودند نتوانستند بر نگرانی و تشویش خود در مقابل بحرانی که جهانی شدن اقتصاد را تهدید    می‌کند سرپوش بگذارند.

در واقع نشست امسال سران سیاسی و اقتصادی جهان در داووس تیره و تار بود و تنها تصویری که از این نشست در اذهان نقش بست، صحنه‌ای بود که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در اعتراض به مجری برنامه که نسبت به شیمون پرز وقت کمتری به او داده بود جایگاه را ترک کرد. [اردوغان در اعتراض به پرز سالن داووس را ترک کرد]

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز غایب بزرگ این نشست بود. دولت جدید آمریکا تنها به فرستادن یک مشاور اقتصادی به این نشست بسنده کرده بود.

با این حال، برخی از شرکت کنندگان در این نشست بر این نکته تاکید داشتند که با وضعی که اکنون به وجود آمده است دیگر شرایط برای مبادلات آزاد و یا آنچه از آن به عنوان جهانی شدن یاد می‌شود فراهم نیست بلکه باید سیاست حمایت گرایی اقتصادی را در پیش گرفت.

به گفته منابع خبری کریستین لاگارد وزیر اقتصاد فرانسه نیز به همین موضوع اشاره کرد و گفت شرایط کنونی دو خطر عمده را در پی دارد: یکی اختلالات اجتماعی و دوم حمایت‌گرایی.

کشورهای جنوب نیز از این نگران بودند که با وضعی که به پیش آمده است، بیل گیتس میلیارد آمریکایی نیز از کشورهای ثروتمند خواست کمک هایشان را به کشورهای در حال توسعه و فقیر در این دوره که آنها بامشکل اقتصادی مواجه شده‌اند کاهش ندهند

کد خبر 74440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز