نیمه دوم دهه ۶۰، با وجود آنکه چند سالی از شروع جنگ تحمیلی می‌گذشت و در کوچه‌ها و پس کوچه‌ها پناهگاه‌ها ساخته شده بودند، برای مردم پرواز هواپیماهای جنگنده‌ها همزمان با ترس ،هیجان داشت به محض ورود جنگنده‌ها همه چشم ها به آسمان خیره می شد و با دست مسیرش را  به هم نشان می دادند.

امام حسین

 همشهری آنلاین - زکیه سعیدی: حتی برخی ها بادیدن موشک ها در آسمان، پیش‌بینی می کردند که به کدام محله شهر اصابت می کند.نمونه‌اش هم تصویر روبرو در میدان امام حسین(ع) کنار یک پناهگاه است که لحظاتی پیش از پرتاب راکت از هواپیمای جنگنده عراقی را در سال ۱۳۶۶ نشان می دهد. اما این هیجان برای ساکنان اطراف میدان تلخ بود و فراموش ناشدنی. بمب های هواپیمای جنگنده‌ عراقی آن روز روی خانه های پشت بیمارستان امام حسین(ع) ریخته شد و خیلی ها را عزادار و بی خانمان کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

مردم  و امدادگران سراسیمه به سمت محل اصابت بمب ها رفتند. چند خانه ویران شده بود ،اما قصه یکی از خانه ها از همه تلخ تر بود. تا همین چند دقیقه قبل در یکی از این خانه ها صدا شادی و خنده کودکان و بزرگترها  بلند بود و زن ها هلهله می کردند. مجلس بله برون دو جوان  بود و اقوام داماد و عروس  از دور و نزدیک آمده بودند. گویا شیرینی تمام می‌شود داماد و برادر عروس برای تهیه شیرینی به بیرون از خانه می روند. اما زمانی که برمی گردند همه خانه شان ویران شده بود. مات و مبهوت نمی دانستند  در زیر خروارها خاک به دنبال پدر بگردند یا مادر و خواهر ..... طبق آمار در آن روز بیش از ۱۰۰ نفر  مجروح و شهید شدند.

«جاسم غضبان‌پور» عکاس جنگ از این موشکباران به عنوان یکی از حوادث تکان‌دهنده نام می برد. چون علاوه بر ساکنان خانه ها ،چند نفر از کودکان محله که برای بازی به کوچه امده بودند هم به شهادت رسیدند.

کد خبر 744331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha