دولت آمریکا به عنوان بخشی از تحریم‌های گسترده علیه روسیه، محدودیت‌های بازرگانی جدیدی علیه ایران و بلاروس اعلام کرد.

تحریم

به گزارش همشهری آنلاین، دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز جمعه، در سالروز حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای علیه مسکو اعلام کرد.

اقدامات تنبیهی جدید آمریکا تحریم‌های اقتصادی، ممنوعیت‌های صادراتی و تعرفه‌های گمرکی علیه روسیه را شامل می‌شود. واشنگتن گفته این اقدامات جنگ‌افروزی «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را دشوارتر خواهد کرد.

در بخش تحریم‌های اقتصادی، وزارت خارجه آمریکا بیش از ۶۰ فرد و نهادی که در عملیات‌های روسیه در اوکراین نقش داشته‌اند را تحریم کرده است.

وزارت خارجه آمریکا علاوه بر این سه نهاد دخیل در توسعه تولید انرژی روسیه و ظرفیت صادرات آن را هم تحریم کرده است.

آمریکا همچنین گفته ۴ فرد و ۲۲ نهاد در بخش فناوری‌های پیشرفته روسیه را هم تحریم کرده است. به طور خاص، وزارت خارجه آمریکا تولیدکنندگان نرم‌افزر و سخت‌افزار در بخش توانمندی‌های اطلاعاتی روسیه را هدف قرار داده است.

دولت بایدن مضاف بر این سه شرکت اصلی دخیل در بخش تسلیحات هسته‌ای روسیه را هدف قرار داد. علوه بر این، سه تأسیسات هسته‌ای غیرنظامی روسیه که ذیل نظارت شرکت «روس‌اتم» هستند تحریم شدند.

علاوه بر وزارت خارجه، خزانه‌داری آمریکا هم تحریم‌های جدیدی علیه برخی از بانک‌ها و موسسات مالی روسیه اعمال کرده است.

مضاف بر این، جو بایدن تعرفه‌های گمرکی جدیدی بر مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی از روسیه اعلام کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا هم اعلام کرد چهار قاعده جدید برای تحمیل محدودیت‌های صادراتی اضافه علیه روسیه، بلاروس و ایران معرفی می‌کند.

بازرگانی آمریکا گفته تدابیر کنترل صادراتی جدیدی برای ارسال پهپادهای ایران به روسیه معرفی کرده است.

در نهایت، وزارت خارجه آمریکا برای ۱۲۱۹ نفر از اعضا ارتش روسیه و سایر مقام‌های این کشور محدودیت‌هایی در زمینه دریافت روادید صادر کرده است.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرد.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

کد خبر 744198
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha