مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان چینی و آمریکایی با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده ریاضی و مِتامواد یک قدم به ساخت پوشش‌های نامرئی نزدیک شدند

محققان دانشگاه دوک در ایالت کارولینای شمالی با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده ریاضی به ساخت "متامواد" نزدیک شده‌اند.

این تیم در ژورنال Science می‌نویسد:" این مواد قابلیت هدایت امواج الکترومغناطیس به طرف دیگر خود را دارند و به این ترتیب به نظر می‌رسد که موج از فضای خالی عبور کرده‌است."

این تیم در ادامه بیانه خود می‌نویسد: "با از بین بردن اثرات انسداد امواج، ابزار نامرئی شدن می‌توانند ارتباطات بی‌سیم را ارتقاء دهند. همین ابزار زمانی که برای برخورد با امواج صوتی ساخته شده‌ می‌تواند برای خنثی کردن امواج زمین لرزه مورد استفاده قرار گیرد."

محقق ارشد این تیم؛ دیوید ر. اسمیت معتقد است که پدیده نامرئی شدن تا حدودی شبیه پدیده سراب در روزهای گرم تابستان است.

وی در این باره می‌گوید: "می‌بینید که در پدیده سراب به نظر می‌رسد که آب بر روی زمین جاری شده ولی در حقیقت این تنها انعکاس آسمان آبی بر روی سطح جاده است. در این مثال، شما دیگر سطح جاده را نمی‌بینید و سراب سطح زمین را نامرئی کرده‌است. ما هم در حال الهام گرفتن از این پدیده‌ها هستیم."

پروفسور اسمیت می‌افزاید: "این ابزار نامرئی شدن جدید توانایی خنثی کردن طیف بیشتر از امواج را دارد و در مقابل مادون قرمز نیز مقاوم است."

الگوریتم تغییر حالت این محافظ، محل قرار گرفتن و شکل هر کدام از قطعات را معین می‌کند.

این محافظ 50.8 در 10 سانتی‌متر مساحت و 2.5 سانتی‌متر هم ضخامت دارد. بیش از 10هزار قطعه فایبر گلاس که 6‌هزار عدد از آن‌ها خواص منحصر بفردی دارند، در ساخت این محافظ به‌کار رفته است.

کد خبر 74397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز