مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش تحقیقات در مورد اختلال در کار برخورد دهنده بزرگ هادرون به دانشمندان پیشنهاد نصب سیستم اعلام خطر را می‌دهد.

تنها بعد از شروع به کار بزرگترین اتم شکن جهان بود که در 20 سپتامبر 2008 سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) اعلام کرد که ادامه کار برخورد دهنده به دلیل نشت گاز هلیوم تا ژوئن سال 2009 به تعویق افتاده‌است. [اشکال فنی شتاب دهنده "مه بانگ" را تعطیل کرد]

این گزارش بیان می‌کند که تشخیص ندادن نشت یک تن گاز هلیوم باعث تخریب 53 آهنربای ابررسانای برخورد دهنده شد و در صورت استفاده از سوپاپ‌های تنظیم فشار مناسب‌تر احتمال وقوع نشت یا حداقل اثرات آن بر کار دستگاه‌ها کمتر می‌شد.

این گزارش که به سفارش سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا تهیه شده‌است علت اصلی نشت را اختلال در یکی از اتصال‌های الکتریکی آهنرباهای ابررسانا می‌خواند. این آهنرباها وظیفه شتاب‌دادن به ذرات زیر اتمی در برخورد دهنده را برعهده دارند.[چطور برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) کار می‌کند؟]

این گزارش همچنین هزینه‌ای که این نشت در پی داشته است را 14 میلیون پوند اعلام کرده‌است و می‌گوید که ادامه آزمایشات تا زمستان 2009 به نعویق می‌افتد و حتی زمانی که برخورددهنده شروع به کار کند تنها از دو سوم ظرفیت آن استفاده می‌شود.

کد خبر 70084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز