معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه رسانه ها در پیشبرد بسیاری از امور گفت: خبرنگاران استانی می‌توانند با شناسایی مشکلات بومی و منطقه‌ای و ارائه راهکار برای رفع دغدغه ها بسیار نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

مهدی پور

به گزارش همشهری آنلاین، فرشاد مهدی پور روز چهارشنبه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر مازندران که در سالن سلمان هراتی ساری برگزار شد، افزود: جشنواره ابوذر توانست نقش جهت دهنده و امیدوار بخشی به حوزه رسانه را ایجاد کند.

وی از جشنواره ابوذر به عنوان نقطه ای برای کمک قلم خبرنگاران در شناسایی مشکلات و مسائل استان ها دانست و ادامه داد: در این دوره از جشنواره هرچقدر اصحاب رسانه بتوانند به موقعیت های بومی استان توجه کند، تمرکز بر حل مسایل استان مفیدتر هستند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : فعالیت رسانه های محلی حتما نباید معطوف به این مساله باشد تا در تراز ملی مسایل را مطرح و بیان کنند بلکه با آگاهی که از مسائل منطقه خود دارند می توانند به مسائل بومی بپردازند.

وی گفت: مازندران به عنوان استانی که در آن گردشگری و محیط زیست اهمیت دارد این مسائل می بایست در اولویت رسانه ها قرار گیرد.

مهدی پور به داشته های خوب رسانه ای مازندران اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ روزنامه و ۲۰۰ پایگاه خبری و تعداد بیشتری روزنامه و هفته نامه در این استان فعالیت می کنند که نشان دهنده ظرفیت و زیرساخت بالای مازندران است.

وی گفت: در برگزاری جشنواره ها سعی بر این است تا به حوزه مسایل درونی و زیست بوم از سوی رسانه ها توجه شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مازندران از نظر ضریب نفوذ اینترنت وضعیت بسیار خوبی را در کشور دارد و نشان می دهد مردم استان از فضای مجازی استفاده زیادی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع اما در زمینه تولید محتوا از سوی رسانه ها بدرستی کار انجام نشده است و نمی تواند پاسخگوی نیاز جامعه و مخاطب باشد.

مهدی پور گفت: با این میزان رسانه استانی که بخشی از آنها در سطح ملی نقش آفرینی می کنند این سوال مطرح است که رسانه های مازندران در سپهر رسانه ای استان چه نقش آفرینی دارند و یا اینکه تا چه میزان جریان ساز بودند.

وی گفت : مازندران با توجه به اینکه به‌لحاظ زیرساخت های مادی و گردشگری از استان های پیشران کشور محسوب می شود است، نقش آفرینی بیش از این مورد انتظار است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در اغتشاشات اخیر که بزرگترین جنگ تاثیر تاریخ از نظر عدد و پشتیبانی به حساب می آید تلاش های بسیاری برای ضربه زدن به نظام رقم خورد.

وی افزود: در مازندران هم تلاش شد تا بخشی از موقعیت های اغتشاش های مازندران به صورت ملی و بین المللی ظهور پیدا کند اما همکاری رسانه ای در استان مازندران باعث شد تا در این موقعیت ها که می توانست آبستن وضعیت اغتشاش باشند از این شرایط خارج شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر ما نتوانیم با اخبار جعلی مواجه شویم و افکار عمومی را اقناع کنیم اتفاقات معکوسی در حوزه رسانه رخ خواهد داد و لذا باید ارزیابی دقیق از رسانه‌ها و نیز اثربخشی آنان صورت گیرد.

وی افزود: باید یک آمایش رسانه‌ای در استان‌های کشور با ارزیابی توانمندی، نقش آفرینی، جریان سازی و نیز شناسایی فیک نیوزها در استان‌ها صورت بگیرد.

خبرنگاران و فعالان رسانه ای مازندران ۶۵۵ اثر به دبیرخانه چهارمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر در استان ارسال کردند که از این تعداد ۴۵۰ اثر مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. ۸۸ یادداشت و سرمقاله، ۸۲ گزارش خبری، ۳۰ گزارش تحلیلی و تحقیقی، ۳۵ مصاحبه، ۳۴ تیتر، ۸۳ گزارش ویدئویی، ۶۷ عکس، ۱۳ اینفوگرافی، ۶ پاکدست و ۱۲ موشن گرافی در جشنواره ابوذر استان مورد ارزیابی داوران قرار گرفتند. جشنواره چهارم در ۱۳ محور شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، جهاد تبیین، پیوند رسانه و صنعت، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، بسیج و حوزه‌های اقدام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مکتب شهید سلیمانی، امید و نشاط‌آفرینی، خانواده، جامعه و فرزندآوری، سبک زندگی ایرانی - اسلامی، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی و مازندران‌شناسی بود. آثار می بایست در ۱۱ قالب گزارش تحقیقی و تحلیلی، گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله، تیتر، عکس، اینفوگرافی، موشن‌گرافی، کلیپ و گزارش ویدئویی، مستند و پادکست ارسال می شد. ۳۵ نفر در جشنواره امسال ابوذر به عنوان نفرات برتر مشخص شدند.

کد خبر 743781
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha