اغلب چندین شرکت کارفرمای انگلیسی که در حال آزمایش هفته کاری چهار روزه بوده‌اند، پس از استقبال از اجرای مقدماتی آن بوسیله طرفداران تعادل بهتر میان کار و زندگی تصمیم گرفته‌اند به این شیوه ادامه دهند.

office

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کارکنان در ۶۱ شرکت در سراسر انگلیس در فاصله میان ژوئن و دسامبر ۲۰۲۲ (خرداد تا آذر ۱۴۰۱) بدون اینکه حقوق دریافتی‌شان تغییری کند، به طور میانگین ۳۴ ساعت در طول چهار روز کاری در هر هفته کار کردند. از میان این ۶۱ شرکت ۵۶ شرکت یا ۹۲ درصد آنها تصمیم گرفتن به اجرای این طرح ادامه دهند و ۱۸ شرکت این برنامه کاری را به صورت دائمی درآوردند.

به گفته سازمان پژوهشی Autonomy مستقر در انگلیس که گزارش این آزمایش را به همراه گروهی از دانشگاهیان و با پشتیبانی سازمان 4 Day Week Global در نیوزیلند منتشر کرده است، این آزمایش چهار روز کار کردن در هفته که بزرگترین در نوع خود در جهان بوده است.

با اینکه این یافته‌ها ممکن است برای شرکت‌هایی که در جذب نیروهای با استعداد دچار اشکال هستند، جالب باشد، سایر بررسی‌ها نشان می‌دهند هنوز شمار کارفرمایانی در انگلیس که قصد اجرای زودهنگام هفته کاری چهار روزه را داشته باشند، اندک است.

این آزمایش شامل ۲۹۰۰ کارمند در بخش‌های متفاوت از شرکت‌های مالی تا تولیدکننده‌های وسائل دیجیتال و فروشگاه‌های چیپس و ماهی می‌شد.

اکثریت این شرکت‌ها توافق داشتند که بهره‌وری‌شان حفظ شده و کاهش نیافته است.

کارکنان هم مورد آزمایش هم گفتند که رفاه و تعادل کار و زندگی‌شان در طول این دوره بهبود پیدا کرده و داده‌های آزمایش نشان داد در نتیجه اجرای سیاست هفته کاری چهار روزه احتمال بسیار کمتری وجود دارد که افراد از کارشان کناره‌گیری کنند.

این آزمایش نشان داد اجرای این سیاست باعث بهبودی در حفظ و جذب کارکنان و کاهش میزان‌های بیماری آنها شده است. همچنین کارکنان با اجرای این برنامه کار بیشتری را در مدت کمتری از زمان انجام داده بودند.

برای برخی از کارکنان روز اضافی تعطیلی مهمتر از حقوق دریافتی‌شان بود: ۱۵ درصد افراد مورد آزمایش گفته بودند که هیچ مقداری از پول نمی‌تواند آنها را متقاعد کند که به هفته کاری پنج روزه بازگردند. برخی از این کارکنان در روز چهارشنبه تعطیل می‌شدند و بعد برای پنجشنبه و جمعه به سرکار باز می‌گشتند و برخی دیگر سه روز تعطیلی پشت سرهم از جمعه تا یکشنبه داشتند.

کارکنان از شرکت‌های بازاریابی و تبلیغات، خدمات حرفه‌ای و بخش خیریه‌ بیش از کارکنان سایر بخش‌ها در این آزمایش حضور داشتند. ۶۶ درصد از شرکت‌ها در این آزمایش ۲۵ کارمند یا کمتر داشتند، در حالیکه شمار کارمند ۲۲ درصد این شرکت‌ها ۵۰ نفر یا بیشتر بود. ۱۱ درصد این شرکت‌ها غیرانتفاعی بودند.

این آزمایش بازتاب‌دهنده بررسی‌ها فزاینده درباره چگونگی کارکردن افراد به خصوص از هنگامی است که پاندمی کرونا باعث به اجرا در آمدن مرخصی‌های اجباری یا  دوره‌های اجبار به کار کردن از خانه برای بسیاری از کارکنان این پرسش را مطرح کرد آیا ضرورت دارد پنج روز در هفته در دفتری در اداره یا شرکت‌شان بنشینند.

برخی از شرکت‌های جهانی بزرگتر در سال‌های اخیر رویکرد هفته کاری چهار روزه را به آزمایش گذاشته‌اند و نتایج موفقی را هم گزارش کرده‌آند. شرکت مایکروسافت برای یک ماه در سال ۲۰۱۹ در ژاپن این شیوه را به کار بست و شرکت بزرگ کالاهای مصرف یونی‌لور نیز برای یک سال در سال ۲۰۲۰ این طرح را در نیوزیلند به اجرا درآورد.

اما نظرسنجی‌های اخیر نشان داده‌اند که در انگلیس شمار بسیار اندکی از کارفرمایان ممکن است در سه سال آینده به هفته کاری چهار روزه روی آورند و انتظار می‌رود دو سوم شرکت‌ها در دهه آینده تغییری در هفته کاری‌شان ندهند.

با این حال شواهدی وجود دارد که عامل حفظ شدن کارکنان ممکن است آنقدر برای شرکت‌هایی که در جذب کارمند دچار اشکال هستند، آنقدر قوی باشد که آنها را قانع کند هفته کاری‌شان را تغییر دهند.

کد خبر 743610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha