شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

عباس سلیمی نمین*ایران اسلامی به برکت انقلاب خود در زمینه الگو شدن در جامعه اسلامی و حتی در جامعه جهانی توفیقات زیادی کسب کرده است.

این توفیقات پیش از هر چیزی از مقاومت ما در مقابل سلطه جهانی سرچشمه می‌گیرد.

سلطه جهانی همیشه تلاش داشته وانمود کند که هیچ ملتی قادر نیست خارج از چارچوب سلطه به جایی برسد، اما ملت ایران ثابت کرد بر خلاف این نظر، اراده ملت‌ها می‌تواند از اراده قدرت‌ها عبور کند.

این مهم را ملت ایران 30 سال پیش، نه در شعار، بلکه در عمل نشان داده و ثابت کردند که حرکت ملت‌ها در مسیر خواست قدرت‌ها تبلیغی بیش نیست و این تابو، شکستنی است.

اگر چه ملت‌ها برای آنکه مصالح خود را، خودشان تبیین کنند باید هزینه بدهند و آمادگی پذیرش فشارها را داشته باشند. ملت ایران با پذیرش این فشارها توانست الگویی را برای جهانیان به ثبت برساند.

تمام تلاش استکبار پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران در این جهت متمرکز شده بود که از الگو شدن انقلاب ایران جلوگیری کند اما نه تنها که این، ممکن نشد، بلکه تمام شواهد و قرائن نشان می‌دهد که باور جدیدی در میان ملت‌ها به‌وجود آمده است مبنی بر اینکه مستقل و حتی بهتر از غرب و نظام سلطه می‌توان زیست.

این مسئله امروز جا افتاده و می‌توانیم ببینیم و باور کنیم که ملت‌ها، اراده قدرت‌ها را نمی‌پذیرند. ملت‌ها امروز تاب اینکه تحقیر شوند و حقوق‌شان نادیده انگاشته شود، ندارند و باالگو برداری از انقلاب اسلامی ایران، در مقابل ظلم می‌ایستند. برای اینکه لیاقت الگو‌شدن برای ملت‌های جهان را همیشه داشته باشیم،  زمینه‌ای لازم است.

ملت ایران لازم است همچنان که در 30 سال گذشته به پایداری در برابر فشارها پرداختند، این پایداری‌ها را ادامه دهند تا آفاتی متوجه ارزش‌های انقلاب نشود. اگر اصل پایداری نفی شود، انقلاب دچار آفت می‌شود و نهضتی که 30 سال پیش ملت ایران شروع کردند، ضربه خواهد خورد.

توجه به این الگو، باعث خواهد شد که انقلاب اسلامی ایران، همچنان مرزهای جهانی را درنوردیده و خود به‌عنوان یک الگو، ملت‌های تحت سلطه را علیه ظلم به خروش آورد.

* رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران

کد خبر 74361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز