ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه با دادن هشدار هسته‌ای درباره اوکراین به غرب با معلق کردن یک پیمان دوجانبه کنترل سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد سیستم‌های جدید استراتژیک هسته‌ای این کشور در وضعیت آماده‌باش جنگی قرار داده می‌شوند.

putin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پوتین که در آستانه سالگرد شروع جنگ اوکراین صحبت می‌کرد که به بزرگترین رویارویی روسیه با غرب از هنگام اوج دوران جنگ سرد انجامیده است، گفت روسیه به اهداف جنگی‌اش دست می‌یابد و غرب را متهم کرد که می‌خواهد روسیه را نابود کند.

پوتین با لحنی آشتی‌ناپذیر خطاب به نخبگان سیاسی و نظامی کشورش گفت:‌ «نخبگان غرب مقاصدشان را پنهان نمی‌کنند. اما آنها همچنین نمی‌توانند بفهمند که شکست دادن روسیه در میدان نبرد ناممکن است.»

پوتین با هشدار دادن به آمریکا در این باره که دارد جنگ را به یک منازعه جهانی می‌کشاند، گفت روسیه مشارکت در پیمان «استارت» (START) ، آخرین پیمان عمده کنترل سلاح میان مسکو و واشینگتن را معلق می‌کند.

این پیمان شمار کلاهک‌های جنگی هسته‌ای را که آمریکا و روسیه، بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان می‌توانند به کار گیرند، محدود می‌کند و زمان آن تا سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد.

پوتین گفت: «امروز مجبورم اعلام کنم روسیه مشارکت در پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک را معلق می‌کند.»

رهبر روسیه بدون ذکر شواهد گفت برخی از افراد در واشینگتن به از سر گرفتن آزمایش‌های هسته‌ای فکر می‌کنند. بنابراین وزارت دفاع روسیه باید آماده باشد که در صورت لزوم سلاح‌های هسته‌ای روسیه را آزمایش کند.»

پوتین گفت:‌ «البته، ما در انجام این کار پیشقدم نخواهیم شد. اما اگر آمریکا آزمایش‌های هسته‌ای انجام دهد، ما هم این کار را انجام خواهیم داد. هیچکس نباید این توهم خطرناک را داشته باشد که موازنه جهانی سلاح‌های استراتژیک را می‌توان از بین برد.»

پوتین در سخنرانی‌اش گفت یک هفته پیش فرمانی صادر کرده است که بر مبنای آن سیستم‌های استراتژیک زمین‌پایه جدید در روسیه در وضعیت آماده‌باش جنگی قرار گرفته‌اند.

هنوز کاملا روشن نیست روسیه کدام سیستم‌های زمین‌پایه در وصعیت آماده‌باش جنگی قرار داده است. پوتین گفت اوکراین قصد داشت به یک مرکز نظامی در اعماق خاک روسیه که برخی از بمب‌افکن‌های هسته‌ای این کشور در آن مستقر بودند، حمله کند که به پایگاه هوایی «ایگلز» اشاره دارد.

روسیه و آمریکا مجموعه عظمی از سلاح‌های هسته‌ای بازمانده از دوران جنگ سرد دارند و تاکنون بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان باقی مانده‌اند. این دو کشور در مجموع ۹۰ درصد کلاهک‌های هسته‌ای جهان را دارا هستند.

«پیمان استارت نو» (New START Treaty) شمار کلاهک‌های جنگی تعبیه‌شده در موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما، موشک‌های بالیستیک زیردریایی و بمب‌افکن‌های سنگین در آمریکا و روسیه را به ۱۵۵۰ عدد محدود می‌کند.

پیامدهای هشدار کرملین

پوتین در واقع در این سخنرانی هشدار می‌دهد که می‌تواند کل ساختار کنترل سلاح‌های هسته‌ای - از جمله ضرب‌الاجل قدرت‌های بزرگ درباره آزمایش‌های هسته‌ای- را از بین ببرد، مگر اینکه غرب درباره موضوع اوکراین عقب‌نشینی کند.

چین که وانگ یی، دیپلمات ارشدش روز سه‌شنبه به مسکو وارد شد، درباره افزایش تنش‌ هسته‌ای به خاطر جنگ اوکراین هشدار داده است.

منازعه اوکراین تا به حال بزرگترین قمار یک رهبر کرملین دست کم از هنگام سقوط اتحاد شوروی است و این قماری است که رهبران غربی مانند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که روز دوشنبه از کی‌یف دیدار کرد، می‌گویند پوتین باید در آن بازنده شود.

نیروهای روسی تا به حال از هنگام شروع جنگ سه بار مجبور به عقب‌نشینی‌های عمده شده‌اند، اما هنوز کنترل یک پنجم اوکراین را در دست دارند. ده‌ها هزار نفر از طرفین در این جنگ کشته شده‌اند.

پوتین برای یک ساعت و ۴۵ دقیقه زیر نشانی با تصویر عقاب دو سر روسیه که در دو طرف آنن مجموعه‌ای هشت‌تایی از پرچم‌ سه رنگ این کشور قرار داشت،  سخنارانی کرد و وعده داد که تا هنگامی به اهدافش در اوکراین برسد، به جنگ ادامه دهد.

پوتین اتحاد ناتو به رهبری آمریکا را متهم کرد که  با این باور اشتباه که می‌تواند مسکو را در یک رویارویی جهانی شکست دهد، دارد آتش جنگ را شعله‌ورتر می‌کند.

پوتین گفت: «آنها قصد دارند یک منازعه محلی را به  شکل مرحله‌ای از یک رویارویی جهانی درآورند. این دقیقا درک ما از این قضیه است و ما متناسب با آن واکنش نشان خواهیم داد، زیرا در این مورد ما درباره موجودیت کشورمان صحبت می‌کنیم.»

آمریکا می‌گوید نگران است که چین ممکن است در حال بررسی تامین سلاح برای روسیه باشد، اقدامی که خطر افزایش بالقوه درگیری‌ها در جنگ اوکراین و تبدیل شدن آن به رویارویی میان روسیه و چین از یک طرف و اوکراین و اتحاد نظامی ناتو به رهبری آمریکا در طرف دیگر را دارد.

پیش‌درآمد رویارویی گسترده‌تر

پوتین علاوه بر وعده ادامه دادن جنگ و هشدار به غرب درباره یک رویارویی جهانی، همچنین قصد داشت این جنگ را توجیه کند و به همین علت گفت که جنگ به روسیه تحمیل شده است و او درد خانواده‌هایی که عزیزانشان را در نبرد از دست داده‌اند، درک می‌کند.

غرب و اوکراین این روایت روسیه را رد می‌کنند و می‌گویند گسترش ناتو به سوی شرق پس از پایان جنگ سرد، دیگر نمی‌تواند توجیهی برای به گفته آنها تصرف قلمرو به سبک امپریالیستی باشد که محکوم به شکست است.

پوتین گفت:‌«مردم اوکراین به گروگان‌های رژیم کی‌یف و اربابان غربی‌اش بدل شده‌اند که عملا این کشور را از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی اشغال کرده‌اند.»

رهبر ۷۰ ساله کرملین گفت روسیه هیچگاه به تلاش‌های غرب برای تفرقه انداختن در جامعه‌اش تن در نداده است و افزود که اکثریت روس‌ها از جنگ پشتیبانی می‌کنند.

کد خبر 743562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    2 1
    درسته پوتین جنگ رو شروع کرد ولی به حق بود غرب این دفعه باید ادب بشه و تربیت