سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سه شب به یاد ماندنی خود را پشت سر گذاشت و امشب یکم اسفند برای شب چهارم برنامه‌هایی در دست اجرا دارد که تا در این شب‌ها گروه‌هایی توانستند رضایت مخاطبان را جلب کنند.

موسیقی فجر

همشهری آنلاین-گروه فرهنگی: در سه شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر، گروه‌های مختلفی در تهران و مراکز استان‌ها برنامه‌های جالبی را برای مخاطبان و جشنواره به اجرا در آوردند که طبق نظرات ارائه شده تا کنون ارکستر رزم نوازان دفاع مقدس و مصطفی راغب به نوعی هنرنمایی‌های مخاطب پسندی داشته‌اند. به نحوی که ارکستر رزم‌نوازان دفاع مقدس با اجرای قطعاتی به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند و مصطفی راغب هم در شب دوم جشنواره بیشترین زمان اجرا را در اختیار داست و ۱۵ قطعه را برای مخاطبان اجرا کرد. همچنین دومین کنسرت پاپ روز سوم جشنواره میثم ابراهیمی هم  بیشتر ویژگی‌های یک کنسرت پرشور و استاندارد را داشت و می‌توان آن را یکی از بهترین اجراها تا پایان روز سوم به حساب آورد.

شب به یاد ماندنی مصطفی راغب  

 مصطفی راغب موزیسین و خواننده در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: من برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده‌ام و علی رغم اینکه از چند و چون جشنواره‌های پیشین اطلاع چندانی ندارم، اما باید بگویم که جشنواره امسال با کیفیت خوبی برپا شده و راضی کننده است.

راغب: جشنواره خوبی است و  حاضران موقع خواندن با من همراهی می‌کردند
مصطفی راغب

این خواننده ادامه داد: گروه ما تقریبا بیشترین تایم را برای اجرا داشته و ما توانستیم ۱۵ یا ۱۶ قطعه را برای مخاطبان اجرا کنیم و این در حالی است که زمان تعیین شده برای گروه ما ۹۰ دقیقه بوده است.

وی افزود: به هرحال خدا را شکر می‌کنیم که شب اجرای ما شبی یاد ماندنی بود و توانستیم برنامه خود را بره نحو احسن اجرا و رضایت مخاطبان را جلب کنیم. زیرا موقع خواندن برخی قطعات حاضران در سالن ما را همراهی و ترانه را همخوانی می‌کردند.

گفتنی است در شب دوم راغب با خواندن و اجرای قطعات «همینه عشق» و «تو را که دیدم» با استقبال افراد حاضر در سالن مواجه شد و آنها با روشن کردن چراغ تلفن‌های همراه خود این قطعه را همراه با خواننده پاپ هم‌خوانی کردند.

«نرو»، «صدای باران»، «بی هوا»، دیوانگی»، «پیچک»، «دوستت دارم» و «شب» و همچنین «بیچاره فرهاد» از دیگر قطعاتی بودند که مصطفی راغب شامگاه شنبه در سالن میلاد اجرا کرد.

راغب همچنین تصنیف‌های «بگذار سر به سینه‌ی من»، «پروانه شو»، «موی سپید»، «پادشه خوبان» و «مرغ سحر» را خوانندگی کرد.

هنرنمایی نوازنده ساز قانون در اجرای قطعه «شهزاده رویا» و همچنین هنرنمایی نوازنده تار در اجرای قطعه «ساغی غم فردای حریفان چه خوری» از دیگر لحظاتی بود که با تشویق افراد حاضر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی را به همراه داشت.

پاپ خوانی ناصر زینلی در برج میلاد

شب گذشته ۳۰ بهمن سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی عصر یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در سومین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر میزبان اجرای «ناصر زینلی» خواننده پاپ بود و «ناصر زینلی» نخستین اجرای روز سوم سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ را روی صحنه برد.

راغب: جشنواره خوبی است و  حاضران موقع خواندن با من همراهی می‌کردند
ناصر زینالی

زینلی با خوانندگی قطعه «دلبر ناب» وارد صحنه شد و پس از خوشامدگویی به طرفدارانش، «جنگل موهات» و «مجسمه» را اجرا کرد. «نفس»، «دلبر ناب»، «میشه بهم بتابی» و «با توام» قطعاتی بودند که با استقبال و همخوانی افراد حاضر در سالن همراه شد.

این خواننده پاپ پس از خوانندگی قطعه «تولد»، خطاب به طرفداران خود گفت: «می‌خواهم حال الانم را به همه شما و مردم ایران تقدیم کنم. امیدوارم حال دل همه شما خوب باشد.»

او همچنین در بخش دیگری از اجرای خود در توصیف اجرای خود خطاب به حاضران در سالن میلاد نمایشگاه بین گفت: «شبی خاطره انگیز کنار شما رقم خورد.»

زینلی همچنین علاوه بر اجرای قطعات «حیف»، «خودت رو برسون» و «طرفدار»، برای نخستین بار در جمع طرفداران خود در سومین روز سی و هشتمین جشنواره‌ موسیقی فجر، «حکم ابد» را که جدیدترین قطعه منتشر شده از این خواننده موسیقی پاپ است، اجرا کرد که با استقبال افراد حاضر در سالن مواجه شد.

بازخوانی تصانیف قدیمی در تالار رودکی

در سومین شب از  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  در تالار رودکی از ساعت ۲۱:۳۰  میزبان گروه «نغمه سپهر» بود. گروه «نغمه سپهر» اجرای خود در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر را  با پیش درآمد «رنگ» ساخته حسین روزبهانی آغاز کردند.

راغب: جشنواره خوبی است و  حاضران موقع خواندن با من همراهی می‌کردند
بازخوانی تصانیف قدیمی

چهار مضراب، تصنیف موسم گل، ساز و آواز (کمانچه و آواز)، تصنیف «آتشی در سینه دارم»، تصنیف «با من  صنما» و تصنیف وطنی از جمله قطعاتی بود که این گروه اجرا کردند.

نوازندگان این گروه که اغلب آنها اجرای صحنه‌ای  در تالار وحدت را در کارنامه خود دارند برای اولین بار تحت عنوان گروه «نغمه سپهر» در جشنواره موسیقی فجر به صحنه آمدند.

فرشید قلی پور از نوازندگان گروه  «نغمه سپهر» اجرا در جشنواره موسیقی فجر را تجربه بسیار خوبی خواند و گفت:  پتانسیل جشنواره موسیقی فجر بسیار بالاست و این جشنواره بستر  بسیار خوبی برای حمایت از هنرمندان و معرفی آنها به جامعه موسیقی است از طرفی برگزاری این رویداد می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سالن‌های موسیقی بکشاند.

 شب ساز ایرانی در تالار رودکی

تالار رودکی از ساعت  ۱۸:۳۰ میزبان  شب ساز  ایرانی بود. شب ساز ایرانی با تکنوازی سنتور پدرام جوادزاده آغاز شد.

پدرام جوادزاده، آهنگساز و نوازنده درباره  قطعات اجرایی خود در شب ساز ایرانی به ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت:  سال گذشته آلبوم «ما، صدا، سنتور» به آهنگسازی بنده نامزد جایزه باربد شد؛ قطعات اجرایی امشب من نیز رپرتواری از این آلبوم و آثار جدیدم بود.

راغب: جشنواره خوبی است و  حاضران موقع خواندن با من همراهی می‌کردند
شب سازهای ایرانی

در بخش دوم این شب، محمد علی نجف‌پور با  تکنواری تار و آواز  قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کرد؛ اجرایی متفاوت که با حال و هوای خاصی همراه بود و مخاطبان جشنواره موسیقی فجر را با خود همراه کرد.

محمد علی نجف پور که از سال ۸۷  سابقه آهنگسازی و اجرا در جشنواره موسیقی فجر  و نامزدی جایزه  باربد را برای آلبوم موسیقی «شب چراغ»   در کارنامه هنری خود دارد، درباره اجرای امشب خود در شب ساز ایرانی به ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای امشب من بداهه‌نوازی بر اساس موتیف‌های  آلبوم «اوراد» بود.   من بر روی طرحی آوازی کار می کنم که شمه‌ای از آن طرح را امشب به صورت بداهه بر روی شعر فارسی و عربی حافظ اجرا کردم.

قطعات اجرایی این بخش تکنوازی تار(دستگاه سه‌گاه)، بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی براساس آلبوم اوراد مقدمه سه‌گاه، ساز و آواز(بداهه خوانی و بداهه نوازی)، وارنگ، ادامه ساز و آواز،   یکیست او ... ترجیح بند هاتف اصفهانی و مخالف(بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی)، یزله(بحرالطویل بر اساس زار) بودند.

یک کنسرت نظامی در تالار وحدت

ارکستر رزم نوازان دفاع مقدس شامگاه یکشنبه در سومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری سرهنگ فاضل عالیشان نیز در ساعت ۱۸:۳۰ برگزار شد. اجرا و موسیقی  متفاوتی که با استقبال بسیار مخاطبان در تالار وحدت روبه رو شد.

این ارکستر متشکل از گروه کر و با سازبندی، سازهای بادی، سنج و تیمپانی به رهبری ارکستر «فاضل عالیشان» و نوازندگانی که از یگان موزیک دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع) انتخاب شده بودند به اجرا درآمد. هنرمندانی که صدای ساز و موسیقی‌هایشان کمتر به گوش مردم و مخاطبان موسیقی رسیده است؛ این در حالی است که موسیقی نظامی در ایران سابقه‌ای کهن دارد.

راغب: جشنواره خوبی است و  حاضران موقع خواندن با من همراهی می‌کردند
ارکستر رزم نوازان دفاع مقدس

اما دراجرای شب گذشته که با دو خواننده همراه بود، ابتدای سرود ملی ایران با همراهی ارکستر «رزم‌نوازان» دفاع مقدس به اجرا درآمد و در ادامه  داود سعادت شایسته به روی صحنه آمد و اثر ماندگار «ایران» با مضمون شعری «ای ایران ایران دور از دامان پاکت دست دگران، بد گهران/ ای عشق سوزان  ای شیرین‌ترین رویای من تو بمان  در دل و جان» سروده تورج نگهبان و آهنگسازی محمد سریر را برای حاضران خواند. اثری خاطره‌انگیز که همچنان شنیدنی است. دیگر قطعات این اجرا «آزادی» با صدای طهمورث شاهمراد  و همچنین «پیروز اختران»، «کسروی»، «ستارگان سوزا»، «قهرمان» و «پیروزی» بودند که با همراهی این دو خواننده و در برخی قطعات بدون کلام، اجرا و شنیده شد.

رهبر ارکستر، سرهنگ فاضل عالیشان در بین برخی از قطعات طی صحبت‌هایی از اساتید موسیقی چون اسفندیار قره‌باغی و همچنین استاد خود علی‌اکبر کردبچه یاد کرد و گفت باید از استادان و کسانی که از آنها درس گرفتیم و آموختیم، یاد شود.

اما قطعه آخر که سرود ماندگار «ای ایران» بود با صدای طهمورث شاهمراد شنیدنی شد. اثری ساخته  زنده‌یاد روح‌الله خالقی با صدای گرم مرحوم استاد بنان و شعری از حسین گل گلاب که ابتدا توسط ارکستر و در اجرای دوباره آن با همراهی و همصدایی حاضران در سالن شنیده شد. سرهنگ عالیشان رهبر ارکستر این قطعه را به همه مردم ایران تقدیم کرد.

فاضل عالیشان آریمی فرمانده یگان رزم نواز دانشگاه علوم انتظامی امام حسن مجتبی(ع) متولد ۱۳۴۸ در شهرستان ساری است. او از ۱۳۶۷ فعالیت هنری و موسیقی خود را آغاز کرد و نزد اساتید بزرگی چون امیرسرتیپ نعمتی، سرهنگ علی اکبرکردبچه و استاد نادر مرتضی‌پور آموزش دید. عالیشان همچنان به فعالیت‌های خود در زمینه آموزش یگان رزم‌نواز و رهبری آن ادامه می‌دهد و توانسته مقام‌های متعددی را در جشنواره های موسیقی نیروهای مسلح کسب کند.

کد خبر 743136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار موسیقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha