شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شیخ شریف شیخ احمد رهبر مخالفان سابق دولت سومالی در دوم انتخابات این کشور که در جیبوتی برگزار شد، به مقام ریاست جمهوری رسید.

به گزارش الجزیره، شیخ شریف شیخ احمد که ریاست ائتلاف برای آزادسازی مجدد سومالی(ARS) و ریاست اتحاد محاکم اسلامی این کشور را عهده دار است در دور دوم انتخابات سومالی که در ساعت یک نیمه شب شنبه 31 ژانویه نتایج آن اعلام شد، توانست 293 رای لازم نمایندگان پارلمان برای پیروزی در انتخابات را کسب کند.

رئیس جمهوری جدید سومالی که به مدت کوتاهی بر موگادیشو پایتخت و مناطق عمده‌ای از جنوب این کشور در سال 2006 پیش از برکنار شدنش توسط نیرو‌های ارتش اتیوپی حکومت می‌کرد توانست در این انتخابات ماسلاح محمد زیاد، فرزند محمد زیاد باره رئیس جمهوری پیشین سومالی را شکست دهد.

حسین محمد جامه رئیس کمیسیون انتخاباتی سومالی هنگام اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سومالی گفت: ما 293 رای برای شریف شیخ احمد و 126 رای برای زیاد داریم.

عدن محمد نور رئیس پارلمان سومالی نیز گفت: من شریف شیخ احمد را پس از پیروزی در انتخابات، رئیس جمهوری سومالی اعلام می‌کنم.

کناره گیری رقیب

نور حسن حسین رقیب اصلی شیخ احمد که مقام نخست وزیری سومالی را عهده دار بود، در دور اول این انتخابات از رقابت کنار کشید.

حسین پس از اعلام کناره گیری خود از انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان با شیخ احمد دست داد و خطاب به اعضای مجلس گفت: من از شما تشکر می‌کنم و بسیار امیدوارم که همه چیز به آرامی پیش خواهد رفت و همانگونه که مردم آرزوی آن را دارند به پایان خواهد رسید.

او که پیش از اعلام نتایج انتخابات سخن می‌گفت، افزود: آماده‌ام با هر فردی که انتخاب شود برای بر قراری صلح و آرامش همکاری کنم.

به دلیل بی ثباتی در سومالی انتخابات ریاست جمهوری این کشور در کشور همسایه جیبوتی برگزار شد.

شیخ احمد پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که دولت فراگیری را تشکیل خواهد داد. او تمامی گروه‌های مسلح در این کشور جنگ زده شاخ آفریقا را به پذیرش تلاش‌ها برای آشتی ملی که توسط سازمان ملل حمایت می‌شود فرا خواند.

شیخ احمد در سخنان کوتاهی که در زمان پذیرش مقام ریاست جمهوری ایراد کرد، گفت که دست خود را به سمت دولت انتقالی سابق و الشباب که یکی از شاخه‌های اتحاد محاکم اسلامی سومالی محسوب می‌شود، دراز کند.

او افزود: به زودی دولتی به نمایندگی از مردم سومالی تشکیل خواهم داد. ما با کشور‌های شرق افریقا در صلح به سر خواهیم برد و خواستار همکاری با آنان هستیم.

شیخ احمد در ادامه گفت: دستانم را به سمت تمامی گروه های مسلح سومالی که همچنان با این روند(سیاسی) مخالفت می‌کنند، دراز می‌کنم و آنان را دعوت می‌کنم که به ما ملحق شوند.

انتظار می‌رود رئیس جمهوری جدید سومالی پیش از بازگشت به کشورش برای تشکیل دولت وحدت ملی، طی روز‌های اخر هفته در اجلاس اتحادیه آفریقا دراتیوپی شرکت کند.

بر اساس قانون اساسی رئیس جمهوری جدید سومالی باید حداکثر سی روز پس کناره‌گیری رئیس جمهوری سابق  از سوی پارلمان انتخاب شود.

عبداللهی یوسف که از سوی جامعه بین‌الملل به عنوان مانعی برای صلح در سومالی قلمداد می‌شد، در روز 29 دسامبر سال 2009 پس از 4 سال ریاست جمهوری از مقام خود استعفا داد. [رئیس جمهوری سومالی از مقام خود استعفا می‌دهد]

کد خبر 74307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز