دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

در دوره‌ای که پیامک هنوز رسانه اصلی و اول بود و خانواده‌ها برای کارهای خیر به هم پیام می‌دادند که این‌قدر کمک می‌خواهیم و این هم شماره‌ کارت؛ پیامکی برای تهیه یخچال، عامل اصلی شکل‌گیری خیریه‌ای شد که در یک دهه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ پروژه اجرا کرده و هریک هم داستانی دارد.

همت

همشهری آنلاین، مریم باقرپور: خیریه همت ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد. اما داستان تولدش از یک یخچال بود. «مهدی قمصریان» از مؤسسان این خیریه می‌گوید: «از خاطرم نمی‌رود روزی پیامکی از دوست نزدیکم گرفتم که می‌خواستند برای جهیزیه فردی یخچال تهیه کنند و ۳۰۰ هزار تومان (سال ۱۳۹۰) هم کم داشتند. من خودم در مضیقه بودم و شرایط کمک کردن نداشتم. به ذهنم رسید این مدل شبکه‌سازی را تکرار کنم و با تغییر در محتوا برای شبکه خودم ارسال کنم. کمی متن را تغییر دادم و فرستادم برای آدم‌های آشنایی که من را خوب می‌شناختند. به نیم‌ ساعت نکشید که مبلغ سیصد هزار تومان کمک‌هزینه خرید یخچال جمع‌آوری شد.»

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

خیریه‌ای که از یک یخچال بیرون آمد

نامی  که از پیامک سرچشمه گرفت

در متن پیامک قمصریان آمده بود؛ «همت کنید، مشارکت کنید، مهربانی کنید و پس از آن برایش پیامک واریز از ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان تا بیشتر می‌آمد تا مبلغ مورد نظر تامین شد. پس از تجربه مشارکت در خرید آن یخچال، ایده‌ای به ذهن قمصریان رسید که چرا از این روش برای کارهای خیر بیشتر استفاده نکند. «ذهنم را درگیر کرد. با خودم می‌گفتم تو که خودت امکان و توان اقتصادی مستقل نداری می‌توانی از همین روش در مقیاس محدود استفاده کنی. این‌طوری شد که وبلاگی ایجاد کردیم در پرشین‌بلاگ.»

در پیامک مربوط به یخچال قمصریان نوشته بود؛ «همت کنید که این کار انجام بشود» و همین همت هم باعث شد تا نام «همت» دهه ۹۰ روی خیریه ثبت شود. روش کارشان هم بر اساس‌ ترتیب زمانی است، مگر اینکه مسئله‌ای اورژانسی پیش بیاید. مؤسسش می‌گوید: «اوایل برای جهیزیه و درمان اولویت داشتیم، اما الان چند سالی است در زمینه خرید جهیزیه فعالیت نمی‌کنیم.»

خیریه همت اکنون در برخی پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی حضور دارد: «ما کار اطلاع‌رسانی شبکه‌ای انجام می‌دهیم. پیامک می‌فرستیم به کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند. بعد از فراخوان و به سرانجام رسیدن هر پروژه هم گزارشی درباره آن با نام «گزارش مهربانی» منتشر می‌شود.»

خیریه تا به حال بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ پروژه را انجام داده و هر پروژه داستانی دارد. کوچک‌ترین پروژه‌ هم که به سرانجام رسید خرید یک کیبورد بود. دانش‌آموزی کیبوردش خراب شده بود و خانواده‌اش پول نداشتند بخرند. قیمت کیبورد آن زمان چهل هزار تومان بود که باز هم با پیامک حل شد.

خیریه‌ای که از یک یخچال بیرون آمد

پروژه های بزرگ و کوچک

البته اعضا به بزرگی و کوچکی‌ پروژه‌ها نگاه نمی‌کنند. قمصریان می‌گوید: «از اجرای هرکاری حس خوبی پیدا می‌کنیم. مثلاً بزرگ‌ترین پرونده‌مان از نظر مبلغ به‌ازای هر نفر، پروژه آزادی زندانیان در مشارکت با رادیو بود که مبلغش به بیش از یک میلیارد رسید.» این پروژه «به عشق علی برای پدر» نام داشت و خیریه همت بازوی اجرایی‌ آن بود که در همکاری با رادیو و سازمان زندان‌ها به آزادی پدران زندانی جرائم مالی کمک کرد.

دیگر پروژه به‌یادماندنی برای قمصریان و دوستانش، داستان دختربچه‌ای به نام نازنین‌زهرا مرادی است، داستانی تلخ و شیرین. نازنین‌زهرا اختلالی در ناحیه هیپوفیز داشت و هزینه‌های درمانش بسیار سنگین بود. خبرگزاری‌های مختلف به‌دلیل پیگیری‌های مادرش او را معرفی کرده بودند و از مردم خواسته بودند برای هزینه‌های درمان کمک کنند. این خانواده اهل استان فارس بوده‌اند و برای درمان همیشه در سفر از جنوب به پایتخت بوده‌اند. در روزهای پایانی سال ۱۳۹۲، از خبرگزاری عصر ایران با خیریه همت تماس می‌گیرند که پرونده‌ای برای نازنین‌زهرا باز شود. قمصریان می‌گوید: «این کار جزء معدود پرونده‌هایی بود که سقفی برایش تعیین نکردیم. شاید ۲۵ اسفند یا ۲۶ اسفند بود که اعلام کردیم. عصر ایران هم اطلاع‌رسانی کرد. در عرض ۴۸ ساعت ۵۰۰ میلیون به حساب آمد. آنقدر هیجان داشتیم که سریع بستیم و از مردم تشکر کردیم.»

فعالیت با مشارکت مردم

با گذر زمان پروژه‌های تشکل بیشتر شد و در این مدت اعضا به رسالت‌شان پایبند هستند. حتی تشکل فقط یک نیروی کار تمام‌وقت دارد: «ما اعلام کردیم خیریه‌ای سایبری و مسئله‌محور هستیم. بعد از یازده سال هنوز فقط یک نیروی تمام‌وقت داریم. ۳۰ تا ۴۰ نفر هم داوطلبانه با خیریه همت همکاری می‌کنند. یکی از فعالیت‌هایشان هم تشکیل گروه تحقیق و صحت‌سنجی در پروژه‌های خیریه است.»

مشارکت مردم در امور خیر هم همیشه ثابت نیست و در طی این سال‌ها فراز و فرودهایی داشته است. با وجود این، همتی‌ها دست از تلاش برنداشته‌اند. آنها مسیر نیکوکاری را پیش می‌روند و تلاش می‌کنند با توکل به خدا در حد توان به درخواست‌های بی‌شمار خیریه پاسخ بدهند.

خیریه‌ای که از یک یخچال بیرون آمد

کد خبر 742939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha