روزگاری که تجهیزات دندانپزشکی از جمله داروهای سِر کننده نبود، چندنفر دست و پای بیمار را می‌گرفتند یا می‌بستند تا دندانپزشک با انبرک دندان خراب او را بکشد. آنها با این روش‌های سنتی، ناله و فریاد بیمار نگون‌بخت را به آسمان بلند می‌کردند.

دندان كشيدن در قديم

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی:‌ بیشتر این دندانپزشکان آرایشگر و دلاک بودند و در کنار حجامت، مشت‌ومال دادن در گرمابه‌ها و شکسته‌بندی، دندان‌های پوسیده مردم را می‌کشیدند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

در زمان قاجار تعداد دندانپزشکان کم بود و حتی گفته می‌شود سال۱۳۰۰ فقط ۳نفر در پایتخت مشغول این کار بودند. به‌همین دلیل مردم ناچار بودند تن به روش‌های آنها بدهند که تجربی و سنتی بود.

وقتی روش آنها برای درمان عفونت دندان بیماران با نمک، زغال‌سابیده، صمغ کتیرا، شیره‌ انجیر، آب‌پیاز، روغن نخود و حتی تریاک کارگر نمی‌افتاد، دست به انبر می‌شدند که به آن «کَلبَتین»‌ می‌گفتند و دندان بیمار را می‌کشیدند. البته آنها روکش دندان را هم انجام می‌دادند و قطعه‌ای از طلا روی دندان می‌کشیدند. این رویه تا سفر ناصرالدین شاه به فرنگ ادامه داشت و دندانپزشکانی برای دربار خود استخدام کرد. البته آنها در کشور نماندند و پس از آن پزشکی سوئدی به اسم «برتراند باتیست انسگاریوس هیبنت» با حقوق سالانه ۸۰۰تومان وارد ایران شد که حرفه‌اش دندانپزشکی و دندان‌سازی بود. او هم فقط به دندان‌های شاه و درباریان رسیدگی می‌کرد و با هزینه دولت، ابزارهایی مثل پلاتین، دندان‌مصنوعی و روکش طلای سفید به کشور آورد.

سال‌ها بعد ۲دندانپزشک از لهستان و اتریش به تهران آمدند و مطب خود را برای کشیدن و درمان دندان پوسیده مردم دایر کردند. همان زمان یک بانوی اتریشی و یهودی هم به نام «ماتیلدا والد» به کشور آمد و دندانپزشک ویژه «مسعود میرزا ظل‌السلطان» پسر ناصرالدین‌شاه شد، اما کمی بعد در اصفهان ساکن شد.

این دندانپزشکان هم از القاب بی‌بهره نماندند و لقب‌هایی همچون «سلطان‌الحکما»، «حکیم‌الممالک» و «ملک‌الحکما» به آنها دادند. این دندانپزشکان علاوه بر حقوق ماهانه‌ای که از دربار می‌گرفتند، برای ساخت یک‌دست دندان‌مصنوعی ۱۵۰تومان و برای رفتن به خانه بیماران در اطراف شهر۳۰تومان دستمزد می‌گرفتند. کشیدن دندان هم ۲تومان و ترمیم همه‌ دندان‌ها ۲۰تومان هزینه داشت.

کد خبر 742891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha