مجموع نظرات: ۱۷۵
یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
۴ نفر

مجتمع ذوب آهن فولاد خزر یکی از واحدهای عظیم تولیدی در گیلان است که به دلیل بدهکاری کلان به وزارت نیرو، علی‌رغم اشتغال۸۰۰ کارگر و نیروی متخصص تعطیل شد.

گیلان

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت ذوب‌آهن فولاد خزر یکی از عظیم‌ترین کارخانجات فولادی و جزو بزرگ‌ترین بخش‌های تولید فولاد بخش خصوصی کشور در استان گیلان و فولاد کشور است.

این مجتمع فولادی، در سال ۱۳۸۶ و با هدف ایجاد اشتغال پایدار، رشد و توسعه تولید ملی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و نیز تولید انواع گازهای صنعتی در زمینی به مساحت ۲۱۰ هزار مترمربع در شهر صنعتی رشت تأسیس شد.

مجتمع ذوب آهن فولاد خزر ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی را دارد که این امر مجتمع را به قطب تولید فولاد در منطقه شمال کشور تبدیل کرده و در حال حاضر دارای ۸۰۰ نیروی متخصص و تحصیل کرده به طور مستقیم و ۲ هزار نیروی به طور غیر مستقیم است.

پرداخت حقوق کارگران علیرغم بدهی سنگین!

این مجتمع عظیم فولادی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در استان  تولید شمش‌های فولادی، از آنجایی برای گیلان دارای اهمیت بوده چون‌ با راه‌اندازی خط تولید گاز، خزر تمام نیاز مصرفی شهر رشت به اکسیژن به ویژه اکسیژن‌های بیمارستانی را تأمین کرده است.

حال چند هفته‌ای است که این کارخانه با این‌ میزان ظرفیت به علت بدهی‌های بیشمار به بخش‌های مختلف از جمله برق، گاز و بدهی‌های بانکی تعطیل شده و هیچگونه فعالیتی نداشته و کارگران و متخصصان این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند اما طبق گفته کارگران، درعین حال تاکنون حقوق و مزایای کارگران این کارخانه به صورت کامل پرداخت شده است.

مدیرکل سازمان صمت گیلان می‌گوید، در یک سال و نیم گذشته بیش از ۵۴ واحد صنعتی و ۷۱ واحد معدنی راکد و نیمه راکد استان با تلاش این نهاد به چرخه تولید بازگشته و مشکلاتشان برطرف شده که این امر نشان می‌داد هدف دولت ایجاد اشتغال در گیلان از طریق احیای واحدهای تولیدی است.

به گفته تیمور پورحیدری، دولت با تعطیلی مجتمع‌های عظیم تولیدی در کشور و گیلان مخالف بوده و وزارت صمت هم همه تلاش خود را برای عدم تعطیلی این کارخانه‌ها و آن‌ هم با این حجم از اشتغال و تولید انجام خواهد داد ولی وضعیت مجتمع ذوب آهن فولاد خزر در شهر صنعتی رشت نوعی خاص است.

مدیران پروازی بلای جان صنعت گیلان

یکی از مشکلات موجود در کارخانه‌ها و مجتمع‌های عظیم تولیدی در گیلان انتصاب مدیران پروازی در این کارخانه‌ها بوده و مجتمع فولاد خزر هم به گفته مسؤولان سازمان ضمن از این قاعده مستثنی نبوده و هر چند سال با تغییر مدیران روبرو بوده است.

بدهی چندصد میلیاردی کارخانه فولاد

به گفته مدیرکل صمت گیلان، کارخانه ذوب آهن فولاد خزر دارای بدهی بیش از ۱۵۰ میلبارد تومانی به شرکت توزیع برق، بیش از سه میلیارد تومانی به شرکت گاز و بیش از ۴۰۰‌میلیارد تومان‌ بدهی بانکی است.

پورحیدری می‌گوید «در دوره مدیران قبلی این کارخانه بارها جلسات متعددی را برگزار و اخطارهای لازم در خصوص احتمال تعطیلی این کارخانه به علت بدهی‌های موجود به آنان داده شد ولی مدیران این کارخانه نسبت به این بدهی های معوق و اخطارها بی توجه بودند.»

عدم تمکین از پیشنهاد حداقل پرداخت بدهی

یکی از اهداف کارگروه رفع موانع تولید در کشور، برطرف کردن مشکلات کارخانه و جلوگیری از عدم تعطیلی واحدهای تولیدی است و در همین راستا و طبق اعلام سازمان صمت، در این کارگروه به مدیران کارخانه ذوب آهن فولاد خزر اعلام شد که با پرداخت تنها هفت و نیم درصد از بدهی خود می‌توانید کارخانه را از تعطیلی نجات دهید ولی آنان همین مقدار  مبلغ را هم پرداخت نکردند.

پورحیدری مدیرکل صمت گیلان می‌گوید که این سازمان تمام سعی خود را مبنی بر عدم تعطیلی کارخانه انجام داد ولی اخیراً وزارت نیرو با صدور نامه‌ای، مجتمع ذوب آهن فولاد خزر را ابر بدهکار به وزارت نیرو معرفی کرده و حکم به قطع برق و تعطیلی این کارخانه داده هر چند کارگران و کارکنان این‌ مجتمع حقوق خود را دریافت می‌کنند.

غفلت در بازرسی و نظارت مستمر در صنایع گیلان

بی‌شک با توجه به اینکه مجتمع ذوب آهن فولاد خزر بخش اعظمی از اکسیژن بیمارستانی در گیلان را تولید می‌کند ادامه‌ دار بودن تعطیلی این کارخانه می‌تواند مشکلاتی را برای کادر درمان و بیمارستان‌های استان ایجاد کند.

نکته حائز اهمیت درباره تعطیلی کارخانه‌های گیلان، عدم بازدید و نظارت مستمر برای جلوگیری از رخداد چنین میزان از بدهی در صنایع گیلان است که همواره استان گیلان را با چالش‌های این دستی در حوزه صنعت و اشتغال مواجه کرده است.

کد خبر 742862
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 25
  • نظرات غیرقابل انتشار: 99
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    احسنت ماشاله تمام کارخانه ها شرکتها تعطیل شدن الان مافیا رانت خوران یواش یواش واردات شروع مکند اینها همین میخواستند
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      یا نخوندی یا نفهمیدی کلی کارخانه و معدن در منطقه دوباره فعال شده ولی این یکی به خاطر مدیریت ضعیف دچار مشکل بدهی شده ولی حقوق کارگرها هم تا حالا پرداخت شده مدیرش عوض میشه درست میشه
  • محمود IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    117 6
    قطعا پاداش های میلیاردی وحقوق های مدیران پروازی بلای جان صنایع شده اند وگوش شنوایی هم نیست .خدایا ایران را دروغ وخشکسالی ودشمن داخلی محفوظ بدار.
  • Mehr IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    127 9
    عیبی نداره که، در طرح مولد سازی آبش کنید!
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    اینم از خدمت آقایونی که منتظر آقای رئیسی بودن که مشکلات کشور رو حل کنه
    • حسینی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      17 59
      سلام. طرح مولد سازی مربوط به اموال دولت است. این مجتمع دولتی نیست.
  • آتا خان IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    113 5
    یعنی چی قبض برق خونه ما ۱۰۰ هزار تومان که میاد اگه پرداخت نکنیم مامور میاد قطع میکنه ۱۵۰ میلیارد بدهی داشته به برق خوب تولید کردی که پول آب و برق گاز آمده تواید نمیکردی که نمیامد قیمت آهن هم که ثابت نیست ماشالله مثل طلا و سکه هست کارگر هم که یا افغانی استفاده میکنید یا نیروی کار ارزان ایرانی با این حقوق های ناچیز هم که به کارگر میدید من نمیتونم هزم کنم یجای کار می لنگه
  • علی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    80 2
    خوبه تولید ملی حمایت میشه با مدیران وسرپرستان که با راند خوران سر یه سفره هستن ،ای کاش کتاب قانون برای همه بدون تبصره اجرا میشد آنوقت چنین چیزهایی نداشتیم
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    66 2
    بهتره خبرنگارتون یه سری هم به پتروشیمی هگمتانه همدان بزنه خبر داغ زیاد واره
  • مجتبی عمیقی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    87 4
    مملکت بچاب بچاب همینه دیگه حالا مسئولین بی لیاقت با پول مردم بدون اجازه مردم چاله چوله های دزدی مدیران پروازی رو پر میکنن به نوعی دست شونو تو سفره مردم دراز میکنن
  • احمد IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    84 9
    تا ریس جمهور ریسی هست غصه نخورید به صورت لوکومتیو حل می کنه
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    75 13
    با قراردادهایی که بین چین و ایران بسته شده کشور گل و بلبل خواهد شد!!!
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    76 8
    یک خبر خوب تو این مملکت نیست ازچه چیزی باید دفاع کنیم ؟ 286
    • موسی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      42 2
      سلام چطور میشه که یک سوپر توی یک محله تازه مغازه اجاره ای هست خود ش وسه کارگر از مغازه معاش میکنند وپس اندازهم دارد ولی یک شرکت فولاد با آن همه حشم کشم بدهی بالا میاره خوب معلومه بخور بخور ببر ببر پاداشت های آنچنانی ول خرجی از جیب مردم اون که کارخانه تولید آهن بوده اگر کارخانه چاپ دولار هم بود کم می آوردن مگر میشه درست کار کرد بازم کم بیاری جای تحمول دارد
  • فریده مقدم IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    50 3
    فولاد که ماشاءالله درآمد هنگفتی به جیب میزند،موظف است قبض برقش را هم بدهد.امان از دست دشمنان داخلی .لعنت خدا بر آنها به حق تمام خوبان
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    43 1
    چه میشود گفت !؟ فقط افسوسسسس
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    43 0
    اوضاع خیطه من ساده پول گذاشتم تو بانک دارم رباخواری میکنم
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    36 6
    لعنت به هرچی کارخونه فولاده که باعث نابودی محیط زیست هست.
  • علی IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    51 3
    ایراد نداره سر سایپا و ایران خودرو سلامت
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    46 5
    یه سفره ای پهن هست بخورید حداقل پول آب و برق رو بدین این اندازه خیلی بی انصافیه .هر چند مسول محترمش میداند این پول رو بده یکی دیگه خورده.برا همین نمیده و فکر می‌کنه همشو خودمون بخوریم
  • یاور IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    39 1
    از بنیاد برکت در خواست کمک کنید حل می شود
  • مرتضی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    42 2
    می خورند می برند کار خانه ای که سالانه ۷۰۰ میلیون تن میلگرد تولید کرده وهر روز همین صنایع خون ملت هم می می مکد پس این تولیداتش کجا رفته ۸۰نفر کارگر مگر چقدر حقوق می دهند خداروشکر تورم هروزی است هر روز از دیروز گرانتر حقوق چندر غاز هم سالی یک بار اضاف می شود وقتی همه به فکر خوردن وبردنه از این بهتر نمی شود ۷۰۰ میلیون تن ضربدر ازکیلوی ۱۶ هزار سال گذشته تا الان کیلوی ۲۵ هزار تومان میشود یک کشور ساخت نه یک استان
  • محمد IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    45 0
    قضیه بو داره باز یکی اختلاس کرد و به زودی میگن فرار کرد
  • علی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    22 1
    با کنترل حقوق و دستمزد و مزایای تمام کارکنان از هررده شغلی می توان تولید این مجتمع را نجات داد. مثلا حداکثر حقوق مدیران نباید ازاین مبلغ بیشترباشد.هزینه آب و برق و گاز را قسطی پرداخت کرد. هزینه های اضافی را قطع نمود.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    38 3
    تاوان دزدی های اقایان رابایدمردم بدن. تواین حکومت همش شدمردم. کی میخواهید دست ازسراین ملت بیچاره برداریدبه خدابدبخت شدیم
  • اسد IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    40 0
    متأسفانه عاقبت سپردن کار به آدمهای ناکارآمد نتیجه میشه این
  • مرتضی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    43 7
    وای از بی لیاقتی ... تولید سالانه۷۰۰میلین تن کیلویی ۲۵ هزار تومانمی شود 17500000000000تریلیون درامد سالش حقوق هم اگر ۱۲۰۰۰۰۰۰۰باشدحقوق سال ۸۰۰کارد می شود حدود ۱۱۵۲۰۰۰۰۰۰۰۰تومان خوب این چند تریلیون ناقابل کجا رفته باز هم مقصر ام یکار جنایت کار است مگر خدا به این ملت مظلوم ایران رحم کند ولله مسئولین به فکر خودشان هستند بیخیال ملت
  • وحید IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    57 0
    خیلی ساده به مسعله نگاه نکنید بیوگرافی مدیرانش را بخوانید و سهامداران ا بشناسید و ارتباتاتشون را پی گیری کنید.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    16 0
    پول نگیرید از تولیدات ۲درصد بگیرید تهاتر کنید
  • ایرانی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    31 0
    چطورمیشه یک کارخونه با این حجم تولید بدهکارباشه .فقط یک طوری میشه که مدیرانش فقط درامدها را نفله کرده باشند.همون دستان پلید که درهمه جا مشغول چپاول ومافیابازی هستند.
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    17 6
    بهتر کارخونه ها تعطیل بشه هوا آلوده نشه زودتر تعطیل بشه بهتر
  • آیت پورغلامی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    30 0
    با توجه به قیمت و تولید آهن از العان معلومه که کدام نهاد دولتی قسد خرید این ملک را داره
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    27 10
    غصه نخورید داداش ما چین هست ماکه اقتصاد پویا نمی‌خواهیم
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    17 1
    مدیر کارآمد بگذارید مطمعنا مدیریت ضعیف دارد
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    10 6
    عجب مملکتی شده کارخونه به این بزرگی تعطیل شد
  • علی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    6 0
    توسط هیئت مدیره تعطیل کردن،
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 4
    ذوب آهن چه ربط به تولید اکسیژن بیمارستانی داره؟
  • امید IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    4 7
    به تعطیل کشاندن این شرکت فولادی به عمد یا غیرعمد از طرف مدیران جای بسی حرف هست.
  • امید IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    10 0
    شاید مثل شرکتهای خودروسازی زیانده هستند.؟؟.
  • ح IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    15 2
    این مدیران بی لیاقت که حاصل دولت بی تدبیر وبی لیاقت هستند باید محاکمه شوند ازاین مدیران کم نیستند حاصل کارشان وضعیت موجود کشوراست
  • ایرانی🇮🇷 IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    13 0
    طرف سود هنگفت به جیب زده و الانم با عدم پرداخت بدهی دولت، هم از آخور خورده و هم میخواد از توبره بخوره! یه اطلاعیه بزنید برای واگذاری و مزایده، رئیسش دو سوته میاد بدهی رو میده و مشغول به کار میشن...
  • راستگو IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    17 1
    یک خبر کاملا عادی در کشورما
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    10 0
    کارخانه فولاد تو استان پر آب تعطیل میشه اما کارخانه فولاد تو استان های بدون آب افتتاح و راه اندازی میشه خیلی عجیبه والا
  • رضا IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    13 1
    لعنت به کارفرمای طمع کار
  • یه بنده خدا IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    9 2
    منو ببرید به عنوان مدیر تا نجاتش بدم
  • ناصر US ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 3
    دقت کردیم تا حالا یه کارخانه بزرگ تو اصفهان تعطیل بشه
  • سیاوش FR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    7 1
    اشتغال زدایی واقعی وعده ریاست جمهوری در مناظرات ......به تمام وعده‌اش عمل کرد
  • سیاوش FR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    4 2
    دروغ و ریا و خودفریبی و عوامفریبی رونق بازار است و راه کج به ناکجاآباد
  • کلهر IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    4 1
    متاسفانه اکثر مشکلات صنایع بزرگ مربوط به کادر مدیریتی و بخصوص مدیران سفارشی است ...
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 4
    خب به ما چه ؟ مشکل خودتونه
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    8 0
    چرا بامدیرضعیفی که مشاغل این چنین رادرکشوربه تعطیلی می کشند برخورد نمی شود اینها مشاغلی هستند که فقط سوددهی دارند پس چرا تعطیلی