روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده که تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی ایران نشان می‌دهد که ایران در حال آماده شدن برای دریافت جنگنده روسی سوخو ۳۵ است.

سوخو 30

به گزارش همشهری آنلاین، در گزارش نیویورک تایمز به ماکت‌هایی اشاره شده که از نوع جنگنده سوخو۳۵ روسی برای آماده سازی در پایگاه هوایی مورد قرار گرفته اند.

براساس این گزارش، از سپتامبر ۲۰۲۲، یعنی از حدود شش ماه پیش، مقامات نظامی و سیاسی ایران خرید احتمالی ۲۴ فروند سوخ و-۳۵ (Su-۳۵) را اعلام کرده بودند.

گفته شده ورود این جنگنده‌های روسی مهم‌ترین گام برای ارتقای ناوگان جنگنده‌های نیروهای هوایی ایران در دهه‌های اخیر است.

«کریس بیگرز»، تحلیلگر تصاویر و مدیر ارشد برنامه HawkEye ۳۶۰ در گفتگو با نیویورک تایمز وجود ماکت هواپیماهای سوخ و-۳۵ را در پایگاه هوایی ایران تائید کرده است.

در گزارش نیویورک تایمز ارسال جنگنده‌های روسی سوخو-۳۵ به عنوان نشانه روشنی از افزایش و نزدیکی همکاری‌های نظامی و دفاعی ایران و روسیه عنوان شده است و در ادامه محل پایگاه مورد نظر برای این جنگنده‌ها نیز در منطقه‌ای کوهستانی در جنوب استان هرمزگان و در ۱۰۰ مایلی شمال تنگه هرمز عنوان شده است.

پیش از این نیز، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر به فلسطین اشغالی در ماه گذشته به خبرنگاران گفته بود که تل آویو و ایالات متحده به طور جدی از همکاری دفاعی روسیه و ایران نگران هستند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در جریان سفر رسمی خود به بیت المقدس در جمع خبرنگاران مدعی شد که روسیه و ایران ظاهراً در حال تبادل تسلیحات پیشرفته هستند. او مدعی شد: «ایران نه تنها تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، بلکه روسیه نیز به نوبه خود همین کار را با ایران انجام می‌دهد که البته نگرانی واقعی ما و اسرائیل واقعی است.»

وی افزود: «بنابراین ما و طرف اسرائیلی گفتگوهایی در مورد مقابله با اقدامات ایران در منطقه یا فراتر از منطقه انجام دادیم و در این زمینه با هم همکاری خواهیم کرد.»

مسکو و تهران بارها گزارش‌ها مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در اوکراین را رد کرده اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، چنین گزارش‌هایی را «داستان‌های ساختگی» خوانده و تأکید کرده است که ارتش روسیه از پهپادهای تولید داخلی استفاده می‌کند.

این در حالی است که وزارت بازرگانی آمریکا سه هفته پیش به بهانه کمک به روسیه علیه ۷ نهاد ایرانی محدودیت‌های صادراتی اعمال کرد. وزارت بازرگانی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از افزودن نام ۷ نهاد ایرانی به فهرست محدودیت‌های صادراتی این کشور به بهانه کمک به روسیه خبر داد.

بیانیه مذکور مدعی است که پهپادهای ایرانی به روسیه منتقل می‌شوند تا در عملیات ویژه مسکو در اوکراین به کار گرفته شوند و این اقدام مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا است!

کد خبر 742658
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • سادات طباطبایی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    56 10
    خیلی عالی دیگه قدرتمند شدیم دیگه آمریکا ازمون میترسه
  • کرامت سلیمی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    7 2
    بازنده جنگ اوکراین فقط ملتها هستند. ملتهایی که با افکار و باورهای غلط تبدیل به برده شده اند و متاسفانه تبدیل به بردگانی شده اند که زنجیرهای خود را نیز می پرستند. و این همان چیزیست که دولتمردان و سیاستمداران می خواهند. چراغ هدایت جامعه باورهاست و تا دروغهایی همچون بمب اتمی ، هارپ، بمب نوترونی ، سفر به ماه و دروغهایی از این دست در باورها و ترس از این باورها در دلهاست  جهان  همواره در شرایط جنگ ، گرسنگی ،قحطی و تروریسم  خواهد بود. این حرف ترامپ قابل تامل بود که: رسانه ها بزرگترین دشمن ملتها هستند. زیرا رسانه ها نه تنها اطلاعات مفیدی به ملتها ارائه نمی دهند بلکه بیشترین نقش را در باور دادن اراجیف و چرندیاتی مثل سلاح هسته ای داشته اند و باعث سلطه و استیلای سازمانهای نظامی در جهان شدند.  چرندیات و خزعبلاتی که فقط یک شبه علم هستند و به درد داستانهای تخیلی می خورند.
  • حزب الله سعید IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    68 5
    چشمتون‌کور داشتن تسلیحات نطامی به روز حق ما هستش تازه سوخو که چیزی نیست باید به سلاح اتمی مسلح شویم همین تا ترازل اوباشی چون اروپا ی علاده بگردن و اربابش یعنی صاحبش و اسرائیل هیچی ندار دیگر ایران عزیزمان را به دهان نجستشان نیاورند زنده باد نیروهای مصلح جمهوری اسلامی ایران 🇮🇷❤🇮🇷❤🇮🇷❤🇮🇷❤🇮🇷❤
  • علی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    69 8
    به کوری چشم بعضیها.اولین خریدخوب جنگنده بعداز۴۴سال
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    54 3
    به این میگن اعتراف جاسوسی آمریکا از پایگاه های هوایی ایران
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    57 9
    هم سوخو ۳۵ میگیریم و هم اس۵۰۰ و هم تانک‌های تی ۹۰ و هم موشک اسکندر و شیطان و تزار.....
    • علی DE ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      8 49
      بله همزمان اقتصادمون هم داغون تر از دیروز!
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    11 52
    خخ امان از سایبری جماعت . من که میدونم همش خالی بندیه همشهری ولی باشه خوبه افرین
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      75 6
      حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن رو هم بلد نیستی؟
    • به ۱۷:۲۲ IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      4 2
      کجای حرف زدنم اشتباه بود سایبری عزیز ؟ بگو خودم رو اصلاح کنم در ضمن من حرف نمیزنم دارم تایپ میکنم شاید هم شما سطحتون خیلی بالاست حرف زدن رو مجاز از تایپ کردن حساب میکنید