سید رائد موسوی* موضوع 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان همواره یکی از دغدغه‌های حزب‌الله لبنان بوده و در صدر مطالبات آنها از رژیم صهیونیستی قرار داشته است.

از دید حزب‌الله این عزیزان پیش‌قراولان مبارزه با اشغالگران صهیونیست بوده‌اند و برای کمک به مردم لبنان، گرفتار دژخیمان اسرائیلی گردیده‌اند، بنا بر این حزب‌الله همواره وظیفه انسانی و وجدانی خود را پیگیری جدی این موضوع تا وصول به نتیجه می‌داند.

در جریان 2 دور تبادل اسرا که در سال‌های 2004 و 2008 بین رژیم اشغالگر قدس و حزب‌الله واقع شد، این موضوع به‌عنوان یکی از موارد اصلی مطرح بوده و رژیم صهیونیستی نیز اظهاراتی در مورد پرونده 4 دیپلمات داشتند.

نتیجه گزارش ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی این است که دیپلمات‌ها پس از دستگیری توسط نیروهای «قوات اللبنانیه» در لبنان به شهادت رسیده و در همان حوالی دفن شده‌اند.

البته همانطور که سید حسن نصرالله هم تأکید کرد، نمی‌توان به سخنان دشمن اعتماد کرد، کما اینکه در مورد 5 نفر از اسرای حزب‌الله نیز اتفاقی مشابه افتاده بود و آنان در بیروت توسط فالانژها ربوده شدند و تا چندین سال همه معتقد به شهادت آنها توسط نیروهای قوات بودند و اسرائیل نیز وجود آنها را در زندان‌های خودش انکار می‌کرد، ولی سرانجام از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند.

با عنایت به موارد فوق، توجه به نکات ذیل ضروری است:- شواهد و قراین بسیاری وجود دارد که بیانگر حضور دیپلمات‌ها در زندان‌های رژیم صهیونیستی است و جای هیچ نوع تردیدی را در این زمینه باقی نمی‌گذارد؛

رژیم اسرائیل نیز در مواجهه با برخی از این دلایل پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده و اقدام به مغلطه و فرافکنی کرده است، لذا این نوع اظهارنظر از سوی رژیم صهیونیستی را می‌توان حاکی از عدم‌دستیابی آنها به بهای مورد توقعشان دانست.

- نگهداری بیست و چند ساله تعدادی دیپلمات بدون هر نوع جرم و بدون محاکمه، موضوعی است که نه در مجامع جهانی قابل توجیه است و نه قوانین داخل سرزمین‌های اشغالی اجازه این کار را می‌دهد، بنا بر این نباید از رژیم صهیونیستی توقع داشت که صراحتا به نگهداری این دیپلمات‌ها اعتراف کند؛

بهترین کار برای این رژیم این است که سخنان متناقض مطرح کند و مطمئنا این رژیم روزی که بخواهد این عزیزان را آزاد کند، از طریق واسطه‌ها این کار را انجام خواهد داد و خود، مسئولیت اسارت چندین ساله آنها را بر عهده نخواهد گرفت.

- آنچه همه بدان معترفند این است که دیپلمات‌های ما در نزدیکی بیروت و توسط عوامل گروه قوات اللبنانیه ربوده شدند و مدتی در زندان‌های آنها بوده‌اند، بنابراین هر اتفاقی برای آنان رخ داده باشد، قواتی‌ها آگاهند و باید با دلیل و مدرک پاسخگو باشند.

- در اکثر سناریوهای طرح شده از سوی رژیم صهیونیستی عوامل و آمران شهادت دیپلمات‌ها افرادی ذکر شده‌اند که در قید حیات نیستند. در واقع، به‌صورت حرفه‌ای سناریوهایی ساخته شده که به‌دلیل عدم‌دسترسی به عوامل دخیل در آن، به هیچ وجه قابل اثبات نیستند.

- رژیم صهیونیستی بارها به‌وجود تناقض در اخبار و اطلاعات موجود در این قضیه اعتراف کرده و طبق قواعد عقلی وجود تناقض بیانگر مخدوش بودن اصل خبر است.

- از آنجا که این 4 نفر انسان‌های گمنام و ناشناسی نبوده‌اند و به‌صورت رسمی و با هویت آشکار ربوده شده‌اند، به فرض محال، اگر شهادت آنها را بپذیریم، به هیچ وجه نمی‌توان گم‌شدن جنازه‌ آنها را پذیرفت، بنابراین طرح مسئله شهادت این عزیزان تنها با یافتن جنازه‌ها و انجام آزمایش دی.ان.ای قابل پذیرش خواهد بود.

* فرزند سیدمحسن موسوی دیپلمات ربوده‌شده ایرانی در لبنان

کد خبر 74262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز