دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه کل کشور در مورد دلایل ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به ایران گفت: واردات هر نوع گوشی به داخل کشور یک‌سری مجوزهای لازم از قبیل استاندارد و تنظیم مقررات رادیویی و غیره می‌خواهد که از روز اول، گوشی آیفون ۱۴ این مجوزها را نداشته و هنوز هم برایش صادر نشده است.

آیفون۱۴

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: دبیر کنگره موبایل ایران درباره بخشنامه اخیر گمرک مبنی بر ممنوعیت واردات تجاری و مسافری آیفون ۱۴ به همشهری آنلاین گفت: ممنوعیت آیفون ۱۴ اتفاق تازه‌ای نیست و برای امروز هم نیست بلکه این ممنوعیت از اول مهرماه امسال اِعمال شد و از آن زمان به‌صورت مسافری در گمرکات اجرایی ممنوع بوده است. الان هم گمرک پاسخ استعلام کنگره سازمان توسعه تجارت را مبنی بر ادامه این ممنوعیت داده است چون ابلاغ قبلی گمرک تا اول اسفندماه بود و با ابلاغ جدید از اول اسفندماه دوباره تمدید شده است.

محمدرضا عالیان در مورد تاثیر ممنوعیت واردات مسافری آیفون ۱۴ بر قیمت این گوشی هم گفت: همانطور که اشاره شد ممنوعیت از قبل بوده است بنابراین اساسا نباید تاثیری روی قیمت داشته باشد. درواقع کالایی که رجیستر نشود و در شبکه ارتباطی کشور فعال نمی‌شود اساسا نباید خرید و فروش بشود که بخواهد در شرایط هیجانی تغییر قیمت پیدا کند.

چرا واردات آیفون ۱۴ ممنوع شد؟

از جمله دلایلی که برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ مطرح شده است لوکس بودن و ارزبری این مدل گوشی است. عالیان در این مورد بیان کرد: اساسا که نباید در حوزه تکنولوژیکی و کالاهای کاربردی که مورد نیاز مردم است ممنوعیتی اعمال شود اما بحث ارزبری هم چندان مصداق ندارد چرا که از ابتدای این هفته پرچمدار جدید سامسونگ بدون ممنوعیت وارد بازار شد و اتفاقا قیمت آن هم نزدیک به قیمت آیفون است. این موضوع نشان می‌دهد که ممنوعیت تا الان صرفا برای آیفون ۱۴ رخ داده است که امیدواریم آن هم برداشته شود.

گمانه دیگری که برای ممنوع شدن واردات آیفون ۱۴ مطرح است، قابلیت اتصال ماهواره ای این مدل گوشی است. دبیر کنگره موبایل ایران در این باره گفت: دلایل ممنوعیت هنوز مبهم است اما در دنیایی که ارتباطات در آن آزاد و بدون هیچ محدودیتی وجود دارد چنین دلایلی درست نیست و معنای دنیای ارتباطات آزاد چه می‌شود اساسا هم نمی‌شود جلوی ورود دستگاهی که کارکرد دیگری دارد را صرفا به این دلیل که به ماهواره وصل می‌شود، گرفت.

 برخی به دنبال مشروعیت بخشیدن به قاچاق هستند

در پی اعلام ممنوعیت مسافری آیفون ۱۴ این نگرانی در میان دارندگان این مدل گوشی ایجاد شده است که تکلیف آنها چیست و آیا گوشی آنها قطع می‌شود؟ دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه کل کشور در این باره به همشهری آنلاین گفت: اگر منظور مسافر واقعی است که باید گفت بین بازه زمانی سوم تا دهم مهرماه که این موضوع مطرح شد حول و حوش ۸ هزار مسافر داشتیم که آیفون ۱۴ وارد کردند و امکان ثبت گوشی‌های این مسافرین در بازه زمانی اعلامی در پایانه‌های مسافری ورودی کشور وجود داشت.

 مهدی عبقری ادامه داد: از دهم مهرماه هم در تمام پایانه‌های مسافری اعلام شده بود که گوشی آیفون ۱۴ رجیستر نمی‌شود و اصلا سریال نامبر آیفون ثبت نمی‌شد اما متاسفانه از این تاریخ به بعد یک عده سوء‌استفاده کرده و کالای قاچاق را وارد کشور کردند و مغازه‌ها هم آن را واگذار می‌کردند و مدعی بودند که مشکل آیفون ۱۴ حل خواهد شد در حالی که این امکان وجود نداشت و از آنجا که اعلام شده بود که واردات ممنوع است و خریداران هم مطلع بودند آنها نباید اعتماد می‌کردند.

عبقری با بیان اینکه موجی که مجددا درباره ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ راه افتاده کاذب است و برخی به دنبال آن هستند که به قاچاق مشروعیت ببخشند، در مورد تکلیف دارندگان آیفون ۱۴ افزود: تا امروز گوشی مسافرینی که به آن اشاره شد، قطع نشده و آنها بدون پرداخت ریالی بابت هزینه رجیستری مشکلی نداشتند.

آیفون ۱۴ مجوز واردات به ایران را دریافت نکرد

از دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه کل کشور هم درباره دلایل ممنوعیت آیفون ۱۴ پرسیدیم. عبقری بیان کرد: کلیت موضوع این است که واردات هر نوع گوشی به داخل کشور یک‌سری مجوزهای لازم از قبیل استاندارد و تنظیم مقررات رادیویی و غیره می‌خواهد که از روز اول، گوشی آیفون ۱۴ این مجوزها را نداشته و هنوز هم برایش صادر نشده است.

وی با بیان اینکه این مدل شایعاتی که بیان می‌شود از سوی کسانی است که فقط به دنبال حاشیه‌سازی هستند، ادامه داد: آنچه مسلم است مجوز واردات برای این گوشی صادر نشده و امر عجیبی هم نیست! چرا که در همین کشورهای همسایه ایران مانند کشورهای حوزه خلیج فارس که مهد اقتصاد آزاد هم هستند تا چند سال پیش برند موتورولا اجازه فعالیت نداشت یا در برزیل دو ماه پیش گوشی آیفون ۱۴ از کلیه اپ‌استورها و مغازه‌های این کشور جمع‌آوری شد و اجازه واردات به آن داده نشد. بنابراین، هر کشوری گایدلاین‌هایی دارد و در کشور ما هم این اتفاق افتاده است.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه کل کشور در مورد احتمال ممنوعیت واردات گوشی‌های دیگر هم گفت: الان تنها آیفون ۱۴ مجوز واردات به ایران را ندارد وگرنه گوشی‌های دیگر اپل و حتی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مجوز واردات دارند چنانچه گوشیS۲۳  پرچمدار سامسونگ روز ۱۲ بهمن رونمایی شد، روز ۱۹ بهمن در گمرک ایران بود و روز ۲۰ بهمن هم به بازار عرضه شد که نشان می‌دهد ما تکنولوژی روز دنیا را خیلی سریع در دسترس عموم داریم و مشکلی از این نظر نداریم.

عبقری با بیان اینکه ممنوعیت کالای خارجی امری مسبوق به سابقه است و موضوع جدیدی نیست که بخواهند روی آن مانور دهند، ادامه داد: در مورد آیفون ۱۴ بعد از تحریم‌ها ما در کشورمان نماینده رسمی برای این برند نداریم و هر کسی روی این موضوع مانور می‌دهد فقط برای دیده‌شدن است، چنانچه قبلا هم یک‌سری کالاهای دیگر را داشتیم که سازمان استاندارد آن را رد کرد که در مورد تلفن همراه ۶ ماه پیش در برند شیائومی ۳ مدل آن از سوی سازمان استاندارد رد شد و علتش هم این بود که شماره‌های اضطراری را نداشت.

کد خبر 742325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    24 1
    مسخره ها
  • امیر IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    28 2
    بخواطر همین وصل شدن به استارلینک بدون نیاز به دیش ممنوع شده اخه باهاش میشه به اینترنت پر سرعت و نامحدود دسترسی پیدا کرد و اینها هم از هرچی که محدودیت نداشته باشه و براشون خطرناک باشه میترسن
  • اردبیلی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    23 1
    در بازار اینگونه شایع است که آقازاده ها یک کشتی وارد کرده‌اند. و دوست دارند تکخوری کنند..کجایی خاوری کجایی بابک زنجانی کجایی شهرام جزائری
  • امیر حسین IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    20 1
    خیلی ضایعیم ما... واقعا خجالت آوره
  • CA ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    21 1
    آیفون ۱۴ نه اما موشک بله!
  • ناشناس IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    23 1
    ترس ازاینترنت ماهواره ای،بقیه صحبتهاحرفهای بیهوده است