خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در متنی که آن را در قالب «رنجنامه» تنظیم کرده‌اند، با اشاره به موافقت اخیر رهبری با عفو گسترده، خواستار آزادی زنان در بند به خصوص فائزه هاشمی شده‌اند.

فائزه هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین، در بخش‌هایی از «رنجنامه خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی» که آن را به تاریخ امروز؛ ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ منتشر کرده‌اند، می‌خوانیم: قرار بود این رنجنامه را پس از ششمین سالگرد رحلت پدرمان، آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر کنیم، اما اندیشیدیم که او که قلبش تا واپسین لحظات برای ایران و انقلاب می‌تپید و در این راه رنج‌ها کشید، شاید راضی نباشد که ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را با بازگوکردن دردهای‌مان برای مردمی که در این روزگار سخت، بار بزرگ مشکلات را بردوش می‌کشند، تلخ کنیم، بنابراین تصمیم گرفتیم اکنون و پس از برگزاری مراسم ۲۲ بهمن، از او بگوییم. او که تحمل رنج شکنجه های طاقت فرسای ساواک که آثارش تا پایان عمر در بدنش باقی بود، ترورشدن بوسیله فرقان با دوگلوله‌ای که در بدنش نشست، حضور درروزهای سخت جبهه ها، مجاهدت شبانه روزی برای سازندگی و سرانجام تحمل تخریب‌ها، تهمت‌ها و توهین‌های فراوان آن هم از سوی مدعیان انقلابی که هاشمی در کنار یارانش طالقانی، منتظری، بهشتی، مطهری، رجایی، باهنر، خامنه‌ای و... تحت رهبری امام خمینی آن را به ثمر رسانده بودند، او را پیراسته از هر نام و تعلقی به دیدار معبود رساند.

نویسندگان این متن با گلایه از آن‌چه «تداوم توهین‌ها، تهمت‌ها وتخریب‌های ناجوانمردانه» خوانده‌اند، مدعی شده‌اند که « تاوان بغض و کینه اصحاب قدرت را نسبت به پدر» پس می‌دهند و «همه فرزندان بدلیل زنده نگهداشتن یاد و افتخار به نام پدر، تحت فشارند و مادر رنجور و بیمارمان که عمری پشت در زندان‌های رژیم گذشته و فعلی رنج می‌کشید، امروز در فراق دختر زندانیش بی‌تابی می‌کند».

در بند دیگری از متن مذکور از کسانی که «مخالفان هاشمی» خوانده‌ شده‌اند پرسش‌هایی مطرح و خواسته شده است که «برای افکار عمومی» یا «وجدان خود» پاسخگو باشند. در بخش‌هایی از این پرسش‌ها با اشاره به «حمایت‌های همیشگی امام و رهبری از مرحوم هاشمی» آمده است:

- اگر به مکتب وخط امام خمینی، معتقدید، چه کسی نزد امام معتمدتر و نزدیکتر و مورد اتکاتر از هاشمی بود؟

- اگر مدعی پیروی از آیت‌الله خامنه‌ای هستید، چه کسی به ایشان نزدیکتر از برادر بود؟

- اگر ارادتمند وعلاقه‌مند به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستید، آیا نمی‌دانید حاج‌قاسم از روابط بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای با آیت‌الله هاشمی چه در دوران دفاع مقدس، در قالب سرداری تحت امر فرمانده جنگ، چه در دوران سازندگی بعنوان جهادگر سازندگی و چه پس از آن بعنوان مشاوری امین و معتمدی دلسوز برخوردار بود؟

- اگر خود را انقلابی می دانید، چه کسی مانند هاشمی، شناسنامه انقلاب است؟

-  اگر خود را شیفته وطن وایران اسلامی می دانید، کدام شخصیت را در تاریخ معاصر ایران سراغ دارید که شصت سال مبارزه وفعالیت سیاسیش را با هدف دفاع از ایران و آبادانی این سرزمین تداوم بخشیده باشد؟

- اگر خود را مردمی می دانید، کدام شخصیت را در تاریخ انقلاب سراغ دارید که سیزده بار خود را در معرض رای مردم قرار داده باشد، هزاران بار در برابر پرسشها وچالشهای رسانه ها و افکار عمومی پاسخگو باشد، در برابر تخلفات انتخابات شکایت به خدا ببرد و از ردصلاحیت با آرامش بگذرد، تا مصلحت مردم را برمصلحت خود مقدم دارد؟

-  اگر حتی مسلمان و پایبند به حرمت دروغ وتهمت وظلم وهتک حیثیت افراد نیستید، آزاده هستید؟، جوانمرد باشید ...

نویسندگان این متن در بندی دیگر نوشته‌اند: اگر جرم ما فرزند هاشمی بودن است که به آن افتخار می کنیم. تصور می کنید که اگر در دهه فجر وایام پیروزی انقلاب، هاشمی را سانسور کنید، اگر در مناسبت‌های دفاع مقدس و جنگ تحمیلی فرمانده جنگ را حذف کنید، اگر با برق و آب وگاز و راه‌ها و زیرساخت‌هایی که در دوران سازندگی بنا شد، برهاشمی بتازید اسم او و محبت او را از دل مردم محو می‌کنید، به این راه اشتباه ادامه دهید که هرچه در دشمنی با او کردید بر محبوبیت او در زمان زندگیش افزود وپس از درگذشتش نیز تفکر وراه ومکتب هاشمی را زنده تر خواهد کرد. اکنون که بنا بر آزادی زندانیان سیاسی و معترضان شده است، شاید بتوان با آزادی زنان دربند سیاسی از جمله خواهرمان فائزه، مرهمی بر زخم‌ها و دردها گذاشت، مادران وفرزندان و همسرانی چشم انتظار این زنان هستند و ایام مبعث رسول اکرم(ص) فرصت مناسبی برای مرهم نهادن بر زخم این خانواده‌هاست.

کد خبر 742054
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 95
  • نظرات در صف انتشار: 122
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • ناشناس IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    معاذالله جرم شما همانا زبان درازتان است ودماغ باد دارتان وگر نه فرزند کسی بودن که جرم نیست
    • مهربان IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      همانا خداوند تو را شفا بدهد کاربر ناشناس
    • احمد خیال IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      باور بنده همینه. آدرس غلط می دهند خانواده هاشمی. مشکل اصلی شما اینه که احساس مصونیت می کنید به ویژه فائزه که از نظر فکری خودکامه است. حتی به جرات می توان گفت که ایشان در زمینه سازی آشوبها و کشته شدن جوانان وطن شریکه
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      78 44
      درست نیست به شخصیت هاشمی‌ توهین شود واقعا خوبیت ندارد
    • من IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      فائزه چون باج نمی ده شده خار چشم خیلی ها زنده باشی استاد یاد کلاسهای پر از درس شما افتادم که جزو بهترینها بودید .
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      26 29
      درپاسخ هاشمی امام خمینی فرمودند: اینکه من همیشه نصیحت می‌کنم به آقایان و می‌خواهم که امور روی روش صحیح عمل بشود، روی قوانین عمل بشود و تخلف می‌شود و مع ذلک، من نصیحت می‌کنم به آقایان، این نه از باب این است که در ملت ما یک ضعفی پیدا شده، یک فتوری پیدا شده و ملت ما دیگر به احکام اسلام اعتنایی ندارند، اینها دنبال این هستند یک دیکتاتور پیدا کنند و پای بیرق او همه سینه بزنند، مساله این نیست. 15 خرداد و سالروز 15 خرداد ثابت کرد که این مردم در صحنه هستند و برای اسلام هم در صحنه هستند. من تا آنجایی که بتوانم، تا آنجایی که اخلاق اسلامی اقتضا می‌کند که همه اینها را به آرامش دعوت کنم، همه گروهها و گروهکها را به آرامش دعوت کنم، همه افراد را به آرامش دعوت کنم، عمل خواهم کرد، نصیحت خواهم کرد، نصیحت برادرانه خواهم کرد، نصیحت خاضعانه خواهم کرد، لکن این را باید همه بدانند که آن روزی که من احساس خطر برای جمهوری اسلامی بکنم، آن روزی که من احساس خطر برای اسلام بکنم، آن روز این طور نیست که باز من بنشینم نصیحت کنم؛ دست همه را قطع خواهم کرد
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      32 71
      شمایی که منفی داده اید همان اصحاب فتنه ۸۸ هستید. خانواده ی هاشمی رفسنجانی از آنجا رانده و از اینجا مانده .
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      42 50
      خدانگه داردخانواده محترم وانقلابی هاشمی
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    82 38
    مثلاچه گلی به سراین مملکت زده اید
    • محمد IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      73 23
      نمیدونم گلی زدن یا نزدن،فقط میدونم توی عمرم مثل امسال تو مضیقه نبودم برای مایحتاج خونم ،موندم با درامد ۲۵۰ تومن روزانم چکارکنم ،نمیدونم گوشت کیلویی۳۰۰تومن بگیرم نمیدونم پیاز۳۰تومنی بگیرم نمیدونم لوبیا وعدس ۸۰تومنی بگیرم نمیدونم تخم مرغ۳تومنی یا روغن بگیرم ،نمیدونم تلوزیون ندارم نمیدونم ۱۵میلیون اونو از کجابیارم و لباس فعلا همون کهنه رو میپوشم... هی بابا ..
  • جمشید IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    58 98
    شما جلو حرافی این زن بی مبادلات دهن لق خواهرتا ن را بگیرید نه فقط حرف مفت بزنید
    • خخخ IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      71 45
      زورت میاد حقیقتو میگه ؟
  • رضا IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    82 45
    هاشمی یکی از بزرگترین سیاست مداران منطقه خاور میانه بود . در زمان سخن رانی ایشان در نماز جمعه صحبت های ایشان تا هفته بعد مورد تحلیل کشور های خارجی قرار می گرفت . و این افتخار ایران بود.
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    75 69
    من هیچی نمی‌دونم از شما فقط می‌دونم این خانم چند ماه پیش به پیامبر اسلام توهین کرد
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    36 46
    یه آدم .... به نفع خودشه که در محلی امن تحت مراقبت باشه تا برای خود و کشور مشکل آفرینی نکنه
  • فداحسین IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    58 34
    باسلام طلحه وزبیر زمانی در رکاب پیغمبر ص برای اسلام شمشیر میزدند ولی مال ومقام دنیا چشمانشان راکور کرد وشمشیر را بر روی ولایت کشیدند تاریخ قضاوت خواهد کرد که حق بر حق است باطل ناحق تاریخ در همه زمانها تکرار خواهد شد
  • ناشناس IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    74 50
    فائزه به جرم اینکه فرزند هاشمی است زندان نیست اینقدر فرا فکنی نکنید فائزه چندین و چند سال است که آب به آسیاب دشمن می‌ریزد پس طلب ویژه خواری نداشته باشی و این مظلوم نمایی نخ نما رو بریزید دور ملاک حال فعلی افراد است نه اینکه پدرم کی بود و پدرم چی بود خود فائزه کییییه؟؟؟؟!!!!!!
  • ح IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    70 43
    گیرم پدر توبود فاضل ازفضل پدر تو را چه حاصل؟
  • باقری IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    28 42
    دیدگاه و عملکرد هاشمی رفسنجانی باعث تضعیف انقلاب خمینی شد. با ایجاد طبقات اجتماعی ، اشرافی گری ، مسلط کردن مدیران ناکارآمد و جاسوس و خائن بر کشور و مردم مظلوم ایران، افزایش رانتخواری و ویژه خواری و فساد چندجانبه علی الخصوص فساد اجتماعی و اخلاقی که آفت بزرگی برای کشور بود. آخرین دسته گل را هم شاگرد خلف وی و جاسوس کددار انگلیسیها ، جناب حسن کلیدساز بر سر مردم ایران زد.
  • حسین سعادت پور IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    58 26
    فرزند هاشمی بودن نیز دلیل بر زیاده خواهی نمی‌شود.
  • اس IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    44 32
    یادونام امیرکبیر زمان فرزند دیار کریمان را گرامی میداریم. خدا رحمتش کنه
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      11 15
      چی را به چی تشبیه کردی؟!!!!!! چقد بهت گفتم خودت را به یه دکتر نشون بده !!!!!!!!
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      10 19
      این آقا رفته دکتر ....قرص شو عوضی انداخته بالا خخخخخ
  • یک هموطن IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    37 19
    یک نفر بیاد و درباره میزان دارایی های آل مرحوم رفسنجانی شفاف سازی کند ، آیا داشت یا نداشت؟!؟ اگر داشت از کجا آورده بودند؟!؟ زندگی اشرافی داشت یا نداشت؟!؟ اگر داشت زندگی اشرافی اش چه سنخیتی با انقلابی گری اش داشت؟!؟ آیا از نمونه های ریزش بود یانبود؟!؟ مسأله نبودن شفافیت و اطلاعات کامل نزد عموم مردمه
  • سعید IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    45 16
    پشت خود پدرتون هم هنوز حرف هایی هست جریان اون زمین ها
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      29 10
      پشت سر همه مسئولین هست
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    56 20
    اخ که شما چقدر مظلوم واقع شدید راست مگید آقای هاشمی را همه می شناختند واحترامشا ن واجب ولی شما از خودتون بگید ازین خانم که زندانه از آقا مهدی بگید از محاسن پدر گرفتید از معایب خودتان هم بگوئید اگه غریبه ای این رنجنامه را بخواند فکر میکند حق الارث شما را خورده اند
  • غریبه IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    41 44
    زنده باد شیر زن ایرانی و درود خدا به روان پاک هاشمی
  • یک هموطن IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    24 28
    انقلاب اصولی دارد ، اسلام ، عزت ، استقلال ، ساده زیستی ، طرفدار مظلوم بودن ، صادق بودن ، استکبار ستیز بودن و... خیلی عذر میخوام به طور مثال اصلا فرزند هاشمی رفسنجانی نه ، از نسل امام خمینی باشی ولی ضد اصول انقلاب باشی آنموقع انقلابی به حساب نمی‌آیی بلکه ضد انقلاب محسوب میشی. فرزند نسبی تو اعتقاد ما برای محترم بودن شرط نیست ، اسم و عنوان تو اعتقاد ما محترم نیست ، برای ما کسی محترم است که تا آخر پیرو اصول اسلام باشه
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    39 29
    خواهرتون ... باید بمونه اون تو تا ... پاک نشده بیرون نمیاد
  • حجت IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    34 26
    جرم شما پالس نوگری به شیطان است . جرم شما دفاع از شیطان و فتنه گری است . چون شما با زیاده خواهی های خودتان ملت را تحقیر کردید . فائزه بلندگوی بهاییت در ایران است . اگر فرزند هاشمی نبودید باید اعدام می شدید .
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    43 24
    جرم شما این است که فکر میکنید مملکت مال شماست و کسی دیگرحق حیات ندارد. و خوب هم خوردین .... و طلبکار همه شدین
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    39 36
    فائزه هاشمی رفسنجانی اولین رئیس جمهور زن ایران!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سهیل IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    33 34
    شما به انقلاب بدهکارید نه طلبکار
  • ادوارد CA ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    38 24
    کسی منکر خدمات آقای هاشمی عزیز نیست ولی وقتی آبجی عزیزتان مکررا در حال همکاری(غیر مستقیم یا مستقیم) با سرویس اسرائیل است وقتی شما خودتان را صاحب مردم میدانید اونوقت انقلاب باید رنجنامه بنویسه نه شما. خطتان با انقلاب جداست. اینو دیگه همه میدونن.
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    39 15
    خیلی رو دارید
  • ali IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    23 25
    میگن طرف خورد زمین و گردو پیدا کرد .دیگه خد اوکیلی پای باباتون را وسط نکشید اونا تو گور نلرزونید.به هر حال هم خودتون هم فائزه میدونید برای چی فائزه زندونه.اگر جرمتون فرزند هاشمی بودن بود الان همتون تو زندون بودید .مملکت را ریخته به هم دیگه دست پیش را نگیرید.در ضمن ایشون همون خواهری که دادش محس ازش دلخور بود .الان چطوریاست عزیز شده.زمانی یک ده دوازده سال پیش گفتند زندونه اما نبود الان قوه قضا گفته من با کسی راه نمیام .خودتون خوب میدونید خواهر سابقه داره.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    36 23
    خواهر شما یک جنایتکار است جای او زندان است
  • یک هموطن IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    30 7
    نظرات رو نشر بدین ببینیم مخاطبان چی میگن
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    28 16
    اونایی که آزاد شدند و شامل عفو شدند دفعه اولشان بود خواهر شما دفعه چندمه که زندانی میشه باز هم تا آزاد بشه بر میگرده سر خونه اولش
  • ابی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    27 16
    خب اینا که خصوصیات علی اکبر هاشمی رفسنجانی بود حالا مشخصات فائزه رو هم بگید
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    26 12
    گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    29 11
    اتفاقا شما بچه های آن مرحوم بیشتر دارید به پدرتان ظلم می کنید با این کارهاتون
  • محسن IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    32 21
    جرم شما دزدی اختلاس رانت خواری بعد توهین به اسلام و رهبری هس
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      22 10
      احسنت این بچه های فاسد و منحرف مرحوم هاشمی خیلی از جایگاه پدرشان سو استفاده می‌کنند
  • قایم IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    13 16
    سکوت شما در برابر هلاکو خوان و اطرافیانش کار دستتان داد
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    16 27
    شما هم لطف بفرمایید به چند سوال ما پاسخ دهید؛ چرا پدرتان سالها در یکی از قصر های شاه زندگی می کرد چرا بعد از اتمام زمان مسئولیت و هنگام پس دادن آن قصر به بنیاد مقاومت می کردند چرا در آن استخر کذایی شنا می کردند چرا در هنگام فتنه خیلی دیر موضع گرفتند چرا با اینکه روشن شد تقلبی در انتخابات ۸۸ صورت نگرفته و هیچ سند و مدرکی توسط مدعیان ارائه نشد ایشان باز هم از آنها حمایت میکردند؟
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    30 16
    شما فقط بفرمایید این همه سال دانشگاه آزاد و ... دست شما بود پولهایش کجا رفت
  • حسین IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    25 11
    پسر شاه ومنافقین که آمدند آزادت میکنند
  • س ح IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    24 20
    آقای هاشمی هرچه کرد خاص ومخلص برای خدا بود وافتخار مردم وامام بود خدارحمت کنه این مرد بزرگ را
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    14 9
    خدا صبر بدهد " ان الله مع الصابرین "
  • حسین IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    15 9
    این شهر خبر ...... هم نظرات ما را پخش نمی کند. مرگ بر .....
  • محمد IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    24 10
    خواهر ما را آزاد کنید نه! با قلدری خواهرما را آزاد کنید.
  • علي IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    25 21
    پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد . اين كه هاشميه
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    26 25
    هاشمی از اول هم بیخودی خودش را به امام چسباند ... او کجا امام و رهبری کجا
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    17 12
    یه پیرمردی بود که حرف های قشنگی برامون میزد. یکی از آن حرف های قشنگش این بود " آی جوان ها دنیا مثل لُنگ حمومه، هر وقتی به تنِ یکیه. امروز به پای منه، فردا پای کسیکه دوستِ منه و روز دیگه به پای کسیه که دشمن منه. پس جوان ها حواستون را جمع کنید که یه وقت دلِ تون را به این لُنگ خوش نکنید" خدا بیامرزدش.
  • علی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    41 24
    آخه چه مظلوم تمام رانت بی ادالتی دزدی اختلاص عقب افتادگی کشور نابودی مملکت خود هاشمی شروع کرد
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      20 14
      رانت خواران حالا بیشتر شدن یا زمان هاشمی؟؟؟؟
  • بهروز IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    23 15
    رفسنجانی مرد بزرگ، اگر بود وضعیت مردم ایران در همه زمینه ها بخصوص مسایل اقتصادی این نبود، همه باید انتقادپذیرباشیم، خانم هاشمی هم انتقاد کردند و دنبال راه حل هستند، اگه انتقاد نباشد وضع مثله الان در بهمن 1401میشود، اتحاد وحدت باره عقیده ای این روش فرهیختگان است، بیاییم با اتحاد با پذیرش افکار مخالف و یک جمع بندی متفکرانه وضعیت مردم در همه شئوناتشان را بهبود بخشیم، رفسنجانی عامل آبادانی مملکت بوده و هست وهر اشتباهی که داشته است و انتقاد پذیرهم بودند، این را از یاد نبریم، آقای خامنه ای هم ایشان را گنجینه انقلاب میدونستند، بیایم حقایق را ببینیم وبا اتحاد کارهارا پیش ببریم تا دیر نشده است، یاعلی
  • بازنشسته FR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    26 14
    درود خداوند بر روح بزرگ وروان پاک حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی که امیر کبیر زمان خودش بود وسیاستمداری بزرگ دلم برای خطبه های نماز جمعه هایش تنگ شده روحش شاد یادش گرامی
  • مرتضیّ IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    21 6
    هاشمی مبارزات زیادی در دوران انقلاب داشت اما زمان حال هر شخص مهم است آیا قبل از مرگ هاشمی همان حال و هوای دوران جوانی را داشت و به همان میزان پیرو خط امام راحل بود یا دنبال قدرت؟؟؟؟؟
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      15 5
      با سلام . زحمات و تلاش های مرحوم هاشمی در راه انقلاب بر کسی پوشیده نیست حتی بسیاری از سران کشورهای جهان احترام بسیار زیادی به ایشان می گذاشتند اگر روزی صدا و سیمای ما بخواهد مستندات و خدمات ایشان را بدون سیاسی بازی باز نشر نماید ان وقت قضاوت ها متفاوت تر از این که هست می شد در هر صورت امید است فرزندان ایشان نیز همانند ان مرحوم به ارزش ها پایبند باشند و این خانم نیز به راه راست هدایت شود
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    4 8
    انسان در همه مواقع باید حرف حق را بزند جمهوری اسلامی هم به اسم و ظاهر نیس باید در عمل حاکمیت ملت و اسلام رحمانی را پیاده کرد با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمیشود
  • کیان IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    8 1
    خدای نکرده چه کسی بود که در خطبه ها میفرمود که باید مانور تجمل برگزار شود تا آقا زادها و پولدار ها دور دور کنند و مردم بی پناه مظلوم و ضعیف ایران تو کف باشن.
  • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    10 4
    ماشا... خانواده ای یه مملکت را به نابودی کشاندید حالا چطور روتون میشه صحبت کنید .! رورو برم.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    19 32
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • داود IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    26 3
    بنیان رانتخواری و اشرافی گری از زمان هاشمی شروع شد و فرزندان سهم خواهش در بهترین نقطه تهران زندگی میکنند و متاسفانه بازیچه دست سرویسهای بیگانه هستند و به واسطه هاشمی خود را مصنون از مجازات میدانند.
  • عباس محمدی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    17 3
    خانواده هاشمی شما با کارهایی که کردید هنوز طلبکار هم هستید
  • ناشناس IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    15 3
    عاقبت هاشمی مثل طلحه وزبیر دخترش فائزه خانم مثل عایشه
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    13 6
    رابطه با بهاییان جاسوس کم جرمی نیست
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    7 3
    نویسندگان این متن با گلایه از آن‌چه «تداوم توهین‌ها، تهمت‌ها وتخریب‌های ناجوانمردانه» خوانده‌اند، مدعی شده‌اند که « تاوان بغض و کینه اصحاب قدرت را نسبت به پدر» پس می‌دهند و «همه فرزندان بدلیل زنده نگهداشتن یاد و افتخار به نام پدر، تحت فشارند تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل
  • بازنشسته فرهنگی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    11 4
    خانواده فتنه گر ودزد بیت المال .
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    15 2
    دزدایی که زیر دامان این پدر بزرگوار پرورش یافتن پدر ملت را دراوردن مملکت هم ارث پدری شما نیست که هر جور بخواید اربده بکشید راستی زمانی که بچه های مردم تو جبهه جنگ بودن شما کجا بودید انگلیس درس می خوندید نه
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    13 2
    شما از این مملکت اونقد خوردید و بردید که دارید می ترکید ، ولی از پشت به مردم و مملکت و امنیت کشور خنجر می زنید ، فرزند هاشمی بودن دلیل بر امنیت از خیانت به کشور و مردم نمیشه ، خانواده پررو باید وقتی خربزه می خوری پای لرزش هم بشینی
  • بازنشسته فرهنگی IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    14 3
    انها درطول انقلاب شرک دزد ورفیق غافله بودند .
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    18 3
    وقتی خواهر نا محترم جنابعالی در آشوب ها و اغتشاش ات شرکت و‌مردم را تحریک می کنند علیه نظام ، از سفره نظام می خورید و نمکدون می شکنید حالا باید تاوان بده جناب. ، حرومتون هر چی اضافه از این مملکت خوردین و خیانت کردین
  • رصا IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    6 6
    جالبه. شنیده بودم انقلابها فرزندان خودشون رو میخورن. قبول نداشتم که حتما در همه انقلابها همین میشه. ولی دیدم که کاملا درسته و علمی هست. این انقلاب هم دقیقا داره مسیر خودشو طی میکنه و عاقبتش به راحتی قابل پیشبینی هست
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    23 3
    اگر زبانش را از حرف مفت زدن جمع کند مشکلش حل می شود
  • بیط ف IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    7 2
    الله اعلم
  • رضا IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    10 1
    گویند پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    12 1
    خانواده ی هاشمی رفسنجانی بفرمایند که اگر هاشمی با رهبر معظم انقلاب دوست بودند ، چرا هاشمی تو فتنه ی ۸۸ نامه ی بدون سلام به رهبر معظم نوشتند؟؟!!!!!!!
  • عفتی IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    4 12
    انشاالله هرچه زودتر به کانون گرم خانواده برمیگرده.ومطمئنن کسی زحمات دلسوزانه مرحوم رفسنجانی و فرزندانشو از یاد نمیبره.برای شادی اون مرحوم با ایمان صلوات
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    12 2
    از خدمات شایسته شما فتنه 88.قرارداد نفتی کرسنت وخرید مکرر ساندویچ درهمه اغتشاشات و....ایا سزاوار است جلوی مارابگیرند چرا مردم در بزرگداشت امام شعار دادند .نواده روح الل سیدحسن نصرال
  • مهدی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    17 2
    و چه کسی بهتر از هاشمی میتوانست نامه ی بی ادبانه و بدون سلام برای رهبر فرزانه ارسال کند چطور هاشمی در دو فتنه ی اخیر خونش را در راه فتنه ریخته بود خالا از او رنجنامه انتشار میدهید دو گلوله از روی پوست شکم رد شدن در مقابل پاسداران شهیدی که در کردستان مثله شدند چیزی نیست
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    18 4
    فایزه هاشمی رفسنجاني ملعون باید حالا حالاها آب خنک بخوره تا آدم بشه.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    16 3
    شما که اینقدر از خودتون راضی هستیدچطور فهمیدید ایشان در قلب مردم جا دارد مشک ان است که خود ببوید
  • مینا IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    12 2
    حالا حالاها باید بکشید فعلا اولشه
  • عبدالله IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    6 10
    هاشمی در هر جا انقلاب و رهبری به خطر افتاد از خودش مایه گذاشت و خودش را خرج کرد، خناسان در پی ترور شخصیتی هاشمی بودند که موفق هم شدند ولی تاریخ واقعیتها را رو میکند.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    11 2
    این خاندان رفسنجانی فکر می کنند که این کشور ارث پدری آنها است. رفسنجان و کل املاک پسته و زمینهای آن ارث پدرشان است و فرزندانشان نخبه های انقلاب و جایز به هر کار و هر حرف مفت هستند. نمی دانم چرا آنها حرفهایی که هموار در حضوز پدرشان هم بود ، به روی خودشان نمی آورند.بدترین آنها همین فاءزه و بعدش آن یکی پسرشان است که فکر می کنند نخبه ها و مغز متفکر این کشور هستند و حقشان را خورده اند. نمونه بارز سنگ پای قزوین این خاندان هستند
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    10 2
    اگه رهبرمون حکم به آزادی داده باشند که کسی غلط میکنه از فرمان امام خامنه ای اطاعت نکنه
  • دانیال DE ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    5 12
    رحمت و درود بر روح هاشمی.مرد روزهای سخت
  • احمد IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    2 4
    بیشتر نویسنده مغلطه کرده ، دروغ نگی !
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    15 1
    پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد تو که عددی نیستی
  • علی IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    19 5
    اتفاقا به خاطرهمین پدرتان است که فائزه اعدام نشده است....یه کلیپی هست که فائزه میگه نعوذبالله محمدثروت خدیجه را به باد داد...طوری میگه محمدکه انگار یه نفرعادی هست وپیامبرنیستن....اگه اسمه پدرشوکسی اینطوری ببره خانوم شاکی میشه که چرا آیت الله یا عظمی نگفتین...اگردختره رفسنجانی نبود حداقل ۳۰سال حبس داشت....کسی که به حضرت محمد پیامبرایرادبگیره بنظرتون مسلمونه؟قضاوت باخودتون
  • علی اکبر پورحسنی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    5 35
    ایت الله هاشمی رفسنجانی را از صمیم قلب دوست دارم درود براین مرد بزرگ