سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن غیرقانونی خواندن تحریم‌های آمریکا گفت این محدودیت‌ها در نهایت سبب رشد همکاری تهران و مسکو می‌شود.

ماریا زاخارووا

به گزارش همشهری آنلاین، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید فشارها و تحریم‌های خارجی مانعی برای همکاری مسکو و تهران نیست، برعکس، این محدودیت‌های مداوم فقط به تقویت تمایلات مثبت در روابط دوجانبه کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه حمایت تهران از مسکو ممکن است منجر به تحریم‌های ضدایرانی بیشتر شود، تاکید کرد که روسیه و ایران «صرف نظر از دیدگاه غرب، در حال افزایش همکاری‌های متقابل سودمند هستند».

زاخارووا خاطرنشان کرد: «فشار و تحریم‌های خارجی مانعی برای آن (همکاری دو کشور) نیست. بلکه کاملاً برعکس، محدودیت‌های غیرقانونی حتی می‌تواند به رشد تجارت روسیه و ایران که در سال‌های گذشته هم دیده شده، کمک کند».

او یادآور شد که تجارت روسیه و ایران در سال ۲۰۲۲ با جهش ۲۰.۲ درصدی نزدیک به پنج میلیارد دلار آمریکا شده است. وی گفت: تجار در حال ورود به بازارهای جدید هستند. زیرساخت‌های لجستیک و پرداخت در حال افزایش است. این امر شرایط را برای گسترش بیشتر همکاری‌های دوجانبه و مخصوصا در حوزه تجاری و اقتصادی فراهم می‌کند.

چندی پیش، نشریه بلومبرگ مدعی شد گروه ۷ در حال مذاکره درباره اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی از چین، ایران و کره شمالی به دلیل عرضه ادعایی فناوری نظامی به روسیه است. با این حال، معاون سرویس گمرک فدرال روسیه می‌گوید در سال جاری صادرات این کشور به ایران ۲۷ درصد و واردات ۱۰ درصد افزایش یافته و کشورمان در بین کشورهای حاشیه دریای خزر، رتبه دوم تجارت با روسیه را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 741815
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha